מדדים ומחקרים

עיריית תל אביב במהלך ענק: הגשרים הנדירים שיוקמו בעיר

בתחרות לתכנון גשר השלושה, שמקדמת עיריית תל אביב-יפו באמצעות חברת נתיבי איילון, זכו במקום הראשון - המשרדים NCA ניר חן אדריכלים ורוקח אשכנזי מהנדסים. בתוך כך, מספר גשרים נוספים יוקמו בעיר
מערכת ice |  13
גשר השלושה (צילום חן אדריכלים NCA, רוקח אשכנזי מהנדסים)
בתחרות לתכנון גשר השלושה, שמקדמת עיריית תל אביב-יפו באמצעות חברת נתיבי איילון, זאת במסגרת המדיניות העירונית לעידוד הליכה ברגל והשימוש באופניים ככלי יום-יומי, זכו במקום הראשון - המשרדים NCA ניר חן אדריכלים ורוקח אשכנזי מהנדסים.
גשר השלושה, המיועד להולכות ולהולכי רגל, לרוכבי אופניים ולכלי רכב, מהווה חלק מתכנית אשר נועדה לשפר את הנגישות התנועתית באזור דרום המע"ר המתפתח לאורך נתיבי איילון והוא ציר נוסף במערכת הצירים המרכיבה את השלד העירוני הירוק המחבר את מזרח העיר אל המרכז והים. 
אורכו של הגשר כ-110 מ' ורוחבו כ-35 מ', הוא יעבור מעל רצועת האיילון (נתיבי האיילון, תעלת האיילון ורכבת ישראל), ועתיד לחבר בין רחוב השלושה בשכונת יד אליהו בצד המזרחי של האיילון לבין רחוב הרכב בשכונת מונטיפיורי בצדו המערבי. 
הגשר יאפשר איחוי הרקמה העירונית ורצף תנועה בין שתי הגדות של האיילון עבור תושבי העיר ועבור יוממים המגיעים בתחבורה ציבורית וכן מעבר ראוי עבור רוכבי האופניים. בנוסף, תתאפשר גישה נוחה עבור תושבי שכונת ביצרון ויד אליהו למרכז העיר ולמתחם התרבות (הסינמטק, מוזיאון תל- אביב, היכל התרבות, שרונה) ותושבי מערב העיר יוכלו להגיע בקלות לפארק שדרות ההשכלה, סקייטפארק "גלית", היכל מנורה ביד אליהו וכו'.  
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "החיבור בין חלקי העיר, במקרה זה בין מזרחה למערבה, הוא חיוני לפיתוח מארג סביבתי, אורבני ושוויוני. הקמת גשר השלושה תמשיך את הגשמת החזון העירוני להנגשת כל חלקי העיר -  בהליכה, ברכיבה ובנסיעה. ביחד עם רשת שבילי האופניים המתרחבת בעיר ועם הקו האדום של הרכבת הקלה שיחל לפעול בחודש הבא, מדובר בבשורה של ממש עבור תושבות ותושבי העיר ועבור המבקרות והמבקרים בה".
ההצעה הזוכה נבחרה במסגרת תחרות משותפת לאדריכלים ולמהנדסי קונסטרוקציה, שנועדה לקדם מצוינות תכנונית ועיצובית (ולא להסתפק בהליכים מכרזיים קונבנציונאליים), ולתת אפשרות למתכננים בעלי ראייה רעננה להשפיע על תכנון העיר תל אביב- יפו בכלל ומרחב נתיבי איילון בפרט. התחרות אורגנה ע"י משרד ניהול הפרויקטים דן בן עמרם הנדסה וניהול בע"מ, אשר מנהלים את תכנון הפרויקט.
במסגרת התחרות פנתה עיריית תל אביב יפו ל-7 משרדי אדריכלות נבחרים, שלצורך גיבוש ההצעות נדרשו לחבור למשרדי קונסטרוקציה מתאימים. התקבלו 5 הצעות, והשיפוט נעשה ע"י צוות שופטים בכיר ומגוון, שכלל בנוסף לגורמים עירוניים, חברות תשתיות לאומיות ואנשי אקדמיה.
כאמור, במקום הראשון זכתה הצעתם של המשרדים NCA ניר חן אדריכלים ורוקח אשכנזי מהנדסים, שהציעה גשר בעל מופע אדריכלי ייחודי, יצירתי ומרשים, ובעל מובחנות עיצובית ברצף הגשרים על האיילון. התכנון מייצר קישוריות, רציפות וחיבור לסביבת הולכי הרגל הסמוכה ולמרחב הציבורי. לפי ההצעה, הגשר משלב פתרון הצללה בעבור הולכי הרגל ורוכבי האופניים במרבית שטח ההליכה ותוך שילוב אלמנטי הגשר וטכנולוגיות ייצור אנרגיה.
מצ"ב הדמיות לשימוש חופשי במתן קרדיט לחן אדריכלים NCA, רוקח אשכנזי מהנדסים
בימים אלו מקדמת עיריית תל אביב -יפו גשרים נוספים ברחבי העיר: גשר עמק ברכה מעל האיילון - שמקשר בין רחוב עמק ברכה ממזרח והמע"ר הצפוני ממערב. הגשר מקודם על ידי חברת נתיבי איילון וביצועו עתיד להסתיים בתחילת שנת 2026.
גשר איינשטיין ברמת אביב - שמחבר את שני צדי רחוב איינשטיין עבור הולכי רגל ורוכבי אופנים (בשל הפרש הגבהים בין מפלס הרחוב למפלס הבינוי בשכונה), שביצועו צפוי להסתיים בסוף שנת 2023. גשר רוקח - המאפשר חציית שדרות רוקח עבור הולכי רגל ורוכבי אופנים ומאפשר מעבר בטוח בין צפון העיר לפארק הירקון, וביצועו צפוי להתחיל במהלך שנת 2023.
גשר בני דן – נמצא בצפון העיר וממשיך את גשר רוקח דרומה. הגשר מאפשר חציית נחל הירקון, ומתחבר לרחוב ויצמן. שני הגשרים (רוקח ובני דן) מאפשרים ציר המשכי בין שכונות עבר הירקון למרכז העיר.
בימים אלה מקדמת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב- יפו גם תכנית בוועדה לתשתיות לאומיות (תת"ל 132) להרחבת גשרים באיילון, במסגרתה יורחבו גשר מוזס וגשר שיפמן, מהלך אשר מהווה שלב א' בפרויקט קירוי האיילון.
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    רוכבי אופניים
    אני 05/2023/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הולכות הולכי רגל, רוכבי אופניים וכלי רכב. מה, רוכבות אופניים לא יכולות לעלות על הגשר? מספיק עם הכתיבה הרב מגדרית. היא מטרחנת, מיותרת ומלאה. הנה, הפסקתי לקרוא את הכתבה אחרי הקטע הזה. אי אפשר לקרוא ככה כתבות.
    סגור
  • צודק/ת!
    מיכאל/ה 05/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    והכי מקומם: ״כלי רכב״. אי אפשר לכתוב: ״כלי וכלות רכב״? מה כבר ביקשתי?
    סגור
  • 9.
    לא משהו
    מיתר 05/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גשר לא יפה. גשר סתמי. לא עיצוב אל זמני. גשר מתכת מכוער ומשמים. עיצוב משעממם שחוזר על עצמו. אין בו שום בשורה.
    סגור
  • אין בו בשורה?
    חשמל כ. 05/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איזה שטויות. 1. מחבר מערב למזרח, 2. מספיק רחב כדי לאפשר מעבר לחמורו של משיח צדקנו…
    סגור
  • 8.
    שיא הכיעור כמובן! ממש מפלצת (ל"ת)
    מכוער בטירוף 05/2023/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    מקווה ש
    בנצי 05/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בניית הגשרים תסיים לפני בניית המטרו ??.
    סגור
  • 6.
    החלפתם בין הרחובות
    רון 05/2023/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הרכב זה במונטיפיורי, במערב, והשלושה זה ביד אליהו (ליד אצטד' יד אליהו) במזרח
    סגור
  • 5.
    מה זה פה ארה"ב
    אין 05/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה זה פה סן פרנסיסקו עם כל הגשרים האלה??
    סגור
  • 4.
    שילטון מקומי
    יהבס 05/2023/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הגיע הזמן שתצמצם אגפים ומחלקות ותפטר חלק מהחמולות שיש אצלך והמכרזים שיש דרגות גבוהות בכוונה רק להחזיק אותם אבל אין עבודה להגיד שיש ויש מכרזים גם ללא תואר וקיבלו דרגות הכי גבוהות שיש,שזה לא חוקי יש התחרות בין המנהלים למי יש יותר כוח אדם זה מה שהכי חשוב הגיע הזמן שתפטר יש כפילויות רק שם אחר טלפאפונים להחרים שישבו במשרדים יש טלפונים הטלאפונים הניידים כל אחד משקר אני בישיבה אני עסוק בזמן שעוסקים בדברים אחרים תעשה במקום כרטיס נוכחות טביעת אצבעות עובדי חוץ שלא יהיו עובדי עיריה יד רוחצת יד ויש עוד אבל לא תעשה כי כולם עם פרוטקציה מהבכירים ולמטה
    סגור
  • פסיק, בלעדיך אני כלום…
    קריעה תמה 05/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה עם (כמה) סימני פיסוק?
    סגור
  • 3.
    ראוי לחבר אך למה כך?
    א 05/2023/03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    למה הגשרים הקיימים מיועדים בעיקרם לתחבורה מנועית במיוחד הגשרים עם תחנות הרכבת ?? למה לא מרחיבים את השלום וההגנה להולכי רגל על חשבון איילון ולא רק למעבר ???
    סגור
  • 2.
    שיקרסו על חולדאי וסגנו הגוי והבור... (ל"ת)
    ממסד מושחת 05/2023/03
    הגב לתגובה זו
    7 4
    סגור
  • 1.
    יפה אבל לטפל במצוקה בדרום תא חשוב יותר מה אתה אומר חולד (ל"ת)
    לילו 05/2023/03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור