מדדים ומחקרים

משתמשים בכדורי שינה? מתברר שהם מועילים לא רק להירדמות

מחקרים חדשים מראים כי מבוגרים שנוטלים כדורי שינה הורידו את כמות החלבונים הקשורים למחלת האלצהיימר בגוף
מערכת ice |  9
שינה (צילום pexels)
שינה לקויה יכולה להיות סימן מוקדם לכך שאלצהיימר נמצא בעתיד הרחוק שלכם. עם זאת, מחקר חדש מגלה כי נטילת כדורי שינה יכולה למנוע מהמחלה להתפתח אי פעם בשלב מאוחר יותר בחיים. חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס מצאו שמבוגרים שנוטלים עזר שינה בשם suvorexant לפני השינה הורידו את רמות שני חלבוני המפתח הקשורים להופעת אלצהיימר. בעוד שמדענים עדיין צריכים לאשר את התוצאות הללו, נראה שהדרך הטובה ביותר להימנע מדמנציה היא לרפא תחילה את נדודי השינה של המטופל.
במחקר זה הצוות ערך ניסוי בן שני לילות עם קבוצה של 38 אנשים בגילים 45-65. משתתפים אלה נטלו מינון נמוך (10 מ"ג) או מינון גבוה (20 מ"ג) של סובורקסנט או פלצבו לפני השינה. לאחר מכן הצוות לקח דגימות מנוזל השדרה שלהם כל שעתיים במשך 36 שעות. התוצאות מראות שמתנדבים שנטלו מינון גבוה של עזר השינה ראו ירידה משמעותית בשני החלבונים הקשורים לאלצהיימר - עמילואיד בטא וטאו.
"זהו מחקר קטן, הוכחת קונספט. זה יהיה מוקדם מדי עבור אנשים שחוששים לפתח אלצהיימר לפרש את זה כסיבה להתחיל ליטול סובורקסנט בכל לילה", אומר הסופר הבכיר ברנדן לוסי, MD, פרופסור חבר לנוירולוגיה ומנהל המרכז לרפואת שינה באוניברסיטת וושינגטון.
"אנחנו עדיין לא יודעים אם שימוש ארוך טווח יעיל במניעת ירידה קוגניטיבית, ואם כן, באיזה מינון ולמי. ובכל זאת, התוצאות הללו מעודדות מאוד. התרופה הזו כבר זמינה והוכחה בטוחה, ועכשיו יש לנו ראיות שהיא משפיעה על רמות החלבונים החיוניות לנהיגה במחלת אלצהיימר".
כדורי שינה, הידועים גם בתור תרופות היפנוטיות, פועלות על ידי הגברת הפעילות של נוירוטרנסמיטר הנקרא חומצה גמא-אמינו-בוטירית (GABA) במוח. GABA הוא כימיקל המופיע באופן טבעי במוח שעוזר להאט או להרגיע את הפעילות של תאי עצב. על ידי הגברת פעילות ה-GABA, כדורי שינה יכולים לגרום לאפקט הרגעה, שיכול לעזור לאנשים להירדם מהר יותר ולהישאר לישון זמן רב יותר.
ישנם מספר סוגים של כדורי שינה, כולל בנזודיאזפינים, שאינם בנזודיאזפינים ותרופות נוגדות דיכאון מרגיעות. בנזודיאזפינים, כגון ואליום ו-Xanax, פועלים על ידי שיפור ההשפעות של GABA על תאי עצב. הם יכולים לגרום לנמנום, הרפיית שרירים וירידה בחרדה. לא-בנזודיאזפינים, כגון Ambien ולונסטה, פועלים בצורה דומה אך נוטים פחות לגרום לנמנום בשעות היום. תרופות מרגיעות נגד דיכאון, כמו טרזודון ודוקספין, מגבירות גם הן את פעילות ה-GABA אך הן בעיקרן טיפול בדיכאון, לא בשינה.
חשוב לציין שכדורי שינה יכולים ליצור הרגל ויש להשתמש בהם רק בהנחיית איש מקצוע בתחום הבריאות. הם יכולים גם לגרום לתופעות לוואי כגון סחרחורת, כאבי ראש ובחילות, ויכולים לקיים אינטראקציה עם תרופות אחרות. כמו כן, ייתכן שכדורי שינה לא מטפלים בגורמים הבסיסיים לבעיות שינה ועשויים לספק הקלה זמנית בלבד. לכן, חשוב לטפל בכל בעיה רפואית או פסיכולוגית שעשויה לתרום לבעיות שינה.
Suvorexant שייך לקבוצת תרופות לנדודי שינה הנקראות אנטגוניסטים כפולים לקולטן אורקסין. אורקסין הוא ביומולקולה טבעית המקדמת ערות. כאשר תרופות חוסמות את האורקסין, אנשים נרדמים. מנהל המזון והתרופות האמריקני אישר שלושה מעכבי אורקסין לשימוש וחוקרים אומרים שעוד בדרך.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    זה ממומן? כי אני לא מצליחה לישון בלילות וחוששת ...
    חנה 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני חוששת מבעיות בזכרון שכבר החלו אצלי. בלילות אני מתעוררת ולא מצליחה להרדם שוב
    סגור
  • 8.
    מנסים לדחוף לאנשים רעל בכל דרך (ל"ת)
    א.א 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    אצל הקדוש ברוך הוא משפחה זה אמא ואבא
    ליסי 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אתם שקרנים ורמאים תיזהרו מכדורי שינה יש לי בהית אחד שלוקח כדורי שינה והוא צעיר ששוכח הרבה דברים שקם בלילה ועושה דברים שהוא לא זוכר כלום בוקר אז תיזהרו מכל החוקרים הם מחפשים למכור כמה שיותר כדורים
    סגור
  • 6.
    שטויות הפתרון האמיתי הוא שקט
    אלי 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סבלתי חודשים רבים מנידודי שינה קשים היו פעמים שכמעט 3 ימים ברצף שבקושי נרדמתי בבוקר כאבי ראש איומים בחילות קשות כדורים ושאר המרגיעם ותרופות לא עזרו כשהאמנתי מכול הלב כי השם אוהב אותי ורוצה בטובתי יותר מאבא שמעתי שיחות של הרב יגאל כהן בלי סוף תודה להשם שנתן אותו אני ישן כמו תינוק כבר כמעט שנה וחצי שירת הים קריאת שמע על המיטה זה באמת עוזר ולא כדורים רעלנים
    סגור
  • 5.
    פוגע
    נירה 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כדורים לדכאון שורפים ניורונים במוח ופוגעים בפעולת הגוף, מאיטים את תנועתיות הגוף, פוגעים במערכת חיסונית, מוחקים זיכרון ופוגעים בהתמצאות מרחבית.
    סגור
  • 4.
    זו טפשות להאמין לכתבה
    רעיה 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כדורי שינה מאיצים דימנציה
    סגור
  • 3.
    כדורי מוות
    לאופולדינה 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אותי כדור שינה אחד כמעט הרדים לנצח-וניתן על ידי רופא ורופא אחר כישרון מולד הציל אותי קלט שההשפעה גרועה והזהיר אותי לעולם לא לגעת בכדור שיינה מאחר ויש אלרגים והחמור הפרסום כמו אופטלגין שרוצח
    סגור
  • 2.
    איזה בולשיט
    גיא 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אבא שלי קיבל אלצהימר מהכדורים האלה אני לא מבין מאיפה כל המידע השקרי הזה
    סגור
  • 1.
    אל תאמינו לזה
    רמי 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    14 0
    כדורי שינה גורמים לאלצהיימר,בכתבה אין שום מקור מדעי בלתי תלוי,וכנראה חברות התרופות מפרסמות כתבות כאלו מידי פעם .לכל תרופה יש תופעות לוואי וזה המחיר שמשלמים .
    סגור