מדדים ומחקרים

שיעור ההתאבדויות משתולל בלילות ירח מלא: הסיבה האמיתית נחשפת

לעלייתו של הירח המלא יש קשר לעלייה במספר מקרי המוות כתוצאה מהתאבדות. כעת, חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אינדיאנה טוענים שהם מסוגלים להסביר מדוע שיעורי ההתאבדות מרקיעים שחקים במהלך השבוע של ירח מלא
מערכת ice | 
ירח מלא (צילום pixabay, freepik)
לירח מלא תמיד היה קשר לאירועים מוזרים ומסתוריים שאנשים לא יכולים להסביר. לרוע המזל, לעלייתו של הירח המלא יש קשר גם לעלייה במספר מקרי המוות כתוצאה מהתאבדות. כעת, חוקרים טוענים שהם מסוגלים להסביר מדוע שיעורי ההתאבדות מרקיעים שחקים במהלך השבוע של ירח מלא.
חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אינדיאנה גילו סימני דם ספציפיים בגופם של אנשים שנטלו את חייהם שהשתנו עקב עליית ירח מלא.
"רצינו לנתח את ההשערה שההתאבדויות גדלות במהלך התקופה סביב ירחים מלאים ולקבוע אם יש לעקוב יותר מקרוב אחר חולים בסיכון גבוה באותם זמנים", אומר ד"ר אלכסנדר ניקולסקו.
ניקולסקו והצוות בחנו נתונים ממשרד חוקר מקרי המוות של מחוז מריון באינדיאנה, תוך מעקב ספציפי אחר התאבדויות שהתרחשו בין 2012 ל-2016. רישומים אלה חשפו כי שיעור ההתאבדויות גדל באופן משמעותי בשלושה זמנים נפרדים: במהלך השבוע של ירח מלא, בין השעות 15:00 ו-16:00, ובחודש ספטמבר. אנשים מעל גיל 55 היו גם בעלי סיכוי גבוה יותר להתאבד.
"מנקודת מבט קלינית ומנקודת מבט של בריאות הציבור, מצאנו כמה מסרים חשובים במחקר הזה", ממשיך ניקולסקו, "ייתכן שיש לעקוב מקרוב אחר חולים בסיכון גבוה בשבוע של הירח המלא, בשעות אחר הצהריים המאוחרות ואולי בחודש ספטמבר".
הצוות של ניקולסקו פיתח בעבר בדיקת סמן ביולוגי בדם כדי לזהות מצבים נפשיים כמו חרדה, דיכאון ו-PTSD. באמצעות דגימות דם מגופות במשרדו של חוקר מקרי המוות, הצוות הצליח לחפש סמנים דומים בזמן מותם. הם גילו שלקורבנות התאבדות היו סימנים ש"השעון הפנימי" שלהם לא פעל בדיוק בזמן מותם.
"בדקנו רשימה של סמנים ביולוגיים מובילים בדם לאובדנות שזיהינו במחקרים קודמים", מדווח ניקולסקו, "הסמנים הביולוגיים לאובדנות המנבאים מוות כתוצאה מהתאבדות במהלך ירח מלא, שעת שיא ביום וחודש שיא בשנה בהשוואה למחוץ לתקופות אלו, נראים כגנים המווסתים את השעון הפנימי של הגוף עצמו, מה שנקרא 'שעון צירקדי'. באמצעות הסמנים הביולוגיים, מצאנו שגם אנשים עם הפרעת שימוש באלכוהול או דיכאון עשויים להיות בסיכון גבוה יותר בתקופות זמן אלו".
מחברי המחקר מצביעים על כך שתוספת האור מירח מלא עשויה לגרום לעלייה במספר ההתאבדויות במהלך השבועות הללו. לאור הירח עשויה להיות השפעה גדולה על המקצבים הצירקדיים של האדם - השעון הטבעי של 24 שעות שהגוף עוקב אחריו כדי לווסת את מחזורי השינה/ערות שלנו. במילים פשוטות, אור הירח עשוי להפריע לאנשים מסוימים שמצפים שהשמיים יהיו כהים יותר.
"יש ללמוד מקרוב יותר את ההשפעה של אור הירח ושעוני גוף בהתאבדות, יחד עם האופן שבו אנשים ישנים והחשיפה שלהם לאור", ממשיך ניקולסקו, "שינויים באור יכולים להשפיע על אנשים פגיעים, בשילוב עם גורמי סיכון אחרים".
באשר לשתי התקופות העיקריות האחרות לסיכון התאבדות, חוקרים אומרים כי התאבדויות משעה 15:00 עד 16:00 עשויות להיות תוצאה של גורמי לחץ המצטברים במהלך היום. ישנה גם ירידה באור מתחילת היום שעלולה להשפיע על גני השעון הצירקדי של האדם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה