נדל"ן ותשתיות

רחוב אלנבי בתל אביב נסגר ל-4.5 שנים, אבל מה המחיר?

מכה קשה לעסקים הקיימים ברחוב למשך שנים רבות שנהנו עד היום מטראפיק עצום של תנועת הולכי רגל , רכבים ובעיקר אוטובוסים ותחבורה ציבורית ענפה. כלומר אותם עסקים שנמצאים כיום ברחוב (אם לא כבר עזבו למקום חילופי) צפויים לחוות ירידה משמעותית בהיקף ההכנסות לפרק זמן ארוך
מערכת ice | 
צילום נעם כהן-להבי, shutterstock
כל מי שנכנס לתל אביב בשנים האחרונות מרגיש את אותה תחושה: המון מנופים, המון התחדשות עירונית, פקקים אין סופיים בשל העבודות בעיקר של קו הרכבת הקלה, משאיות שחוסמות כבישים קטנים כדי להביא סחורות ומוצרים לאתרי הבנייה ובעיה קשה של חניה כיוון שאין חניות. נשאלת השאלה האם אפשר היה לעשות את זה אחרת ומה המחירים שמשלמים התושבים ואלו שמגיעים לבקר בה?
ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר מסביר: "סגירת רחוב אלנבי לכניסת כלי רכב לטובת הקמת הקו הסגול לעבודות תשתית הינה דרמה של ממש כאשר אחד הרחובות ההיסטוריים, המסחריים המשמעותיים וסואנים בתל אביב בפרט ובמדינת ישראל בכלל". התחושה כאמור, היא של עיר שכולה בבנייה כמו אתר בנייה אחד גדול. נשאלת השאלה האם אפשר היה לעשות את זה אחרת ומה אפשר לעשות כדי לשנות את זה אם בכלל?
 
המשמעות של סגירת הרחוב מעבר לסגירה הפיסית לכלי רכב בחלק משמעותי וגדול  מאוד של הרחוב משמעותה מכה קשה לעסקים הקיימים ברחוב למשך שנים רבות שנהנו עד היום מטראפיק עצום של תנועת הולכי רגל , רכבים ובעיקר אוטובוסים ותחבורה ציבורית ענפה. כלומר אותם עסקים שנמצאים כיום ברחוב ( אם לא כבר עזבו למקום חילופי ) צפויים לחוות ירידה משמעותית בהיקף ההכנסות לפרק זמן ארוך .
אותם עסקים שישרדו או עסקים חדשים שיפתחו עם פתיחת הקו הסגול לפי הצפי ב- 2027 ייהנו מתנועה אדירה וצפי גדול של הולכי רגל ונוסעים שהקו יפתח . מבחינת מגורים זהו זמן נהדר לקדם תוכניות של התחדשות עירונית ברחוב כאשר זמן התכנון והבנייה בישראל עומד על 7-5 שנים בממוצע לפרויקט של התחדשות עירונית שאומנם בזמן זה שכר הדירה צפוי לרדת לאור העובדה שמדובר באתר בנייה רחב היקף אולם עם פתיחת הקו הסגול יש צפי לעליית מחירים גדולה מאוד ברחוב למחירי מכירה גבוהים מאוד בתל אביב .
אין ספק כי תל אביב עוברת מהפכה נדלנ"ית בעשור האחרון של התחדשות ובעיקר עכשיו עם ציר מרכזי כל כך כמו רחוב אלנבי מה שיקשה על העסקים עוד יותר. ולא פשוטים עבור אלו שגרים בה, ואלה הבאים לטייל בסופ"ש ברחוב הזה. ואלו המגיעים אליה מדי יום לעבוד בה, לבקר בה, לבלות בה וליהנות ממנה.
לדברי ניר שמול: "הרכבת הקלה וקו המטרו העתידי - חייבים לנצל את העבודות של הרכבת כיום וקו המטרו העתידי לבצע התחדשות עירונית באותם אזורים. למה "לתקוע " את העיר פעמיים? אם היום עובדים על קו הרכבת יש לתת עדיפות תכנונית וביצועית לפרויקטים שנמצאים על קו העבודות הקיים והעתידי על חשבון פרויקטים שמרוחקים ממנו. הדבר יאפשר חלוקת משאבים עירוניים נכונה ויגרום להגברת העבודות באזורים שבכל מקרה כרגע עמוסים בבנייה על חשבון אזורים אחרים שיוכלו להיות פנויים מעבודות ובנייה. בעתיד כאשר באזורים הללו יסתיימו העבודות עם תכנון נכון מדויק ומוגדר, יחלו העבודות בשאר אזורי העיר שאינם נמצאים בקן העבודות הראשון."
העבודות בלילה הן עובדה קשה אבל זה אפשרי. צריכים לשאוף שכל עבודות הבנייה, שאינן מרעישות בתל אביב העמוסה כל כך יתבצעו בשעות הלילה ולא בשעות היום. הדבר יגרום לשחרור מסיבי של נתיבי תחבורה, יקל על התושבים והמבקרים ויאפשר התקדמות בעבודות שאינם מרעישות (כמו קידוחים מסיביים וכו') בשעות שהעיר ריקה באופן יחסי ואינה עמוסה כל כך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה