נדל"ן ותשתיות

תכניות הדירות בהנחה הן כישלון? הנתונים המדאיגים נחשפים

לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת: התוכנית הביאה לגידול בפער בחלוקת ההון בישראל. משקל הזוכים ביישובים ערבים היה נמוך משמעותית ממשקלם באוכלוסייה, נתונים המעידים על חוסר שוויוניות בחלוקת הסיוע, סך התחייבויות למענקים לרוכשים היה כ-1.3 מיליארד שקל; ובסך הכול כ-10.9 מיליארד שקל. כל הנתונים בפנים
מערכת ice |  1
הנדל"ן בקריסה (צילום shutterstock)
מרכז המחקר והמידע של הכנסת הציג את דו"ח תיאור וניתוח יישום תוכניות סבסוד דירות בישראל בעשור האחרון. במסמך מוצגים נתונים על שוק הדיור, נתוני תקציב של תוכניות ממשלה לסבסוד דירות למגורים, אומדנים שונים להנחות במחירי הדירה וניתוח יישום התוכניות.
בשנים 2015–2022 מדד מחירי דירות בבעלות עלה ב-47.8%, מדד שכר ממוצע למשרת שכיר עלה ב-26.6% ומדד שכר דירה עלה ב-10.7% .בשנים 2017–2022 מדד מחירי דירות חדשות עלה ב-26.1% ,יש לציין שבשנת 2022 לבדה עלה מדד דירות חדשות ב-21%.

קיים מתאם בין משקל גבוה של דירות בהנחה מסך הדירות החדשות לבין עלייה נמוכה של מדד מחירי דירות; משקל דירות בהנחה מסך הדירות החדשות שנמכרו היה בשנת 2019 בשיא – 41.3% ובשנת 2021 בשפל – 21.8%. בחודשים יולי-דצמבר 2022 השינוי במדד מחירי דירות חדשות בניכוי דירות בהנחה נמוך יותר לעומת השינוי במדד דירות חדשות הכולל דירות בהנחה, שני הסברים אפשריים לכך הם: זמן שהייה – פרק הזמן שעובר בין קיום המכרז של רמ"י בו נקבע מחיר הדירה, לבין מכירת הדירה על ידי הקבלן לזכאים הוא לרוב מספר חודשים עד מספר שנים, ובזמן זה שווי הדירה עלה וכן הערכת השמאי – על פי מועצת רמ"י הערכת השמאי נקבעת אחת לשנה, כך שעלייה במחירי דירות לאחר מועד הערכת השמאי לא בהכרח מובאות בחשבון בהערכת השמאי.
בתוכנית מחיר מטרה, שפועלת נכון למרץ 2023 ,יש מספר הבדלים לעומת התוכניות הקודמות ובעיקר שיעור ההנחה שמוגבל ל-20% ממחיר הדירה ובתנאים מסוימים ההנחה המרבית לרוכש יכולה להגיע עד ל-500,000 שקל. בשנים 2016–2022 נמכרו לרוכשים 71,910 דירות בסבסוד לפי התוכניות השונות. בשנים 2015–2021 סך ההנחות בערך הקרקע שניתנו היה כ-8.1 מיליארד שקל. סך ההתחייבויות לסבסוד פיתוח קרקע היה 1.4 מיליארד שקל; וסך התחייבויות למענקים לרוכשים היה כ-1.3 מיליארד שקל; ובסך הכול כ-10.9 מיליארד שקל.
המסקנות שעלו היו שתוכניות סבסוד דירה לא הובילו לירידה משמעותית במדד מחירי דירות. יתרה מכך, בתקופות של ירידות במדד מחירי דירות חדשות, כמו בחודשים ספטמבר-דצמבר 2022 ,השינוי במדד מחירי דירות חדשות בניכוי דירות בהנחה נמוך יותר בהשוואה לדירות חדשות כולל דירות בהנחה. ההנחה לזכאים ברכישת דירה במסגרת התוכניות היא רגרסיבית. במרכז ההנחה הגיעה למאות אלפי ש"ח בעיקר לרוכשים במשקי בית מעשירוני הכנסה גבוהים בעלי יכולת לרכוש דירה במחיר גבוה. בפריפריה ההנחה נמוכה יחסית, בעיקר למשקי בית בעשירוני הכנסה נמוכים. על-כן, התוכנית הביאה לגידול בפער ההון בישראל. 
כמו כן נמצא כי ההנחה בתוכנית היא רגרסיבית. בערי המרכז ההנחה הגיעה למאות אלפי ש"ח בעיקר לרוכשים במשקי בית מעשירוני הכנסה גבוהים בעלי יכולת לרכוש דירה במחיר גבוה יחסית. בערי פריפריה ההנחה נמוכה יחסית, בעיקר למשקי בית בעשירוני הכנסה נמוכים. על-כן, נראה כי התוכנית הביאה לגידול בפער בחלוקת ההון בישראל. מהנתונים שהוצגו עולה כי משקל הזוכים ביישובים ערבים היה נמוך משמעותית ממשקלם באוכלוסייה, נתונים המעידים על חוסר שוויוניות בחלוקת הסיוע במסגרת התוכנית.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תכנית כושלת. בעלי ממון קנו דרות בהנחה
    ציפי 03/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דירות גדולות שנותרו על המדף נמכרו בהנחה משמעותית. מכירה זוג שקנה דירת חמישה חדרים בהנחה גדולה מאוד, כעבור חמש שנים מוכרים ברווח גדול.
    סגור