נדל"ן ותשתיות

הארכת מס הרכישה על דירה שנייה: בשורה או גזרה? מומחי הנדל"ן מנתחים

משרד האוצר מבקש להאריך בשנתיים את הוראת השעה, הקובעת כי מס הרכישה לדירה שנייה יעמוד על 8%. האם מדובר בצעד נכון לשוק הדיור או דווקא במהלך שגוי? סער פלד, חגי רזניק, אייל ינאי וחני הורוביץ עושים סדר

מערכת ice |  8
אייל ינאי (מימין), חני הורוביץ, סער פלד, חגי רזניק (צילום צביקה גולדשטיין, עמית שאל, באדיבות משרד פלד שמאות מקרקעין, באדיבות מועצה אזורית גלבוע)
טיוטת צו מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) שפרסם בימים האחרונים משרד האוצר, מציעה את הארכתה בשנתיים של הוראת השעה, לפיה מס הרכישה על דירה שנייה ימשיך ויעמוד על שיעור של 8%. מה משמעות הצעד ואיזה אפקט הוא עתיד לייצר בשוק הדיור המקומי? נבחרת הנדל"ן של ice, מפזרת את סימני השאלה.
סער פלד
הבעלים של משרד פלד שמאות מקרקעין, לשעבר סגן יו"ר לשכת שמאי המקרקעין

"שוק הנדל"ן התחיל אמנם להתעורר לאחרונה, כשאנו רואים כי כמות העסקאות בשוק עולה באופן יחסי לסוף שנת 2023 – כשהרושם שלי הוא שההחלטה על הארכת מס רכישה בשיעור 8% לדירה להשקעה, נועדה למעשה רק לדבר אחד: הגדלת הכנסות המדינה ממסים.
מבחינת שוק הנדל"ן ההחלטה הזו אינה מובנת, גם בפרספקטיבה של השנה וחצי האחרונות ובמיוחד כיום, כאשר הקושי לרכישת דירה גדול – הן מבחינת סביבת הריבית הגבוהה, והן מבחינת חוסר הוודאות בשוק. באין ברירה פונים מחוסרי דיור לשוק השכירות – ובשל העובדה כי שוק השכירות בישראל מאופיין ברובו ממשקיעים פרטיים ומחוזי שכירות לטווח קצר, מס גבוה מפחית את הכדאיות ברכישת דירות המגורים וכמות הדירות להשקעה יורדת. התוצאה היא שהמחסור מתגלגל למשכירי הדירות, שלצערם נאלצים לשלם מחירים גבוהים".
 

חגי רזניק
נושא בתפקידים מגוונים, ובהם ראש מכון ריפמן לפיתוח הנגב. מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר

"ככלל, כאשר מס רכישה גבוה, התוצאה היא שמשקיעים קונים פחות דירות. במציאות כלכלית נורמטיבית כשמלאי הדירות מספיק, הדבר יכול להקל על רוכשי דירה ראשונה – אלא שצריך להבין שכרגע השוק נמצא במצב א-נורמאלי ופרויקטים נעצרו, כשאתרי בנייה רבים סגורים מאז תחילת המלחמה.
מכאן, שהפתרון איננו דווקא בעולם של מיסוי, כי אם בהגדלת היצע הדירות באופן דרסטי. הדרך לכך מחייבת פתרונות יצירתיים – כגון הסבת משרדים ושטחי מסחר למגורים, לצד האצת התכנון והתחדשות במגזר העירוני והכפרי, לרבות מתן עידוד וסבסוד לבנייה סמי-רוויה בדגש על אזורי הנגב והגליל. בנוסף, יש לטפל בכוח האדם (כפי שנאמר פה לא אחת) תוך הגדלת היצע העובדים הזרים, יחד עם ההשקעה והאמונה בנגב ובגליל כעתודת ההתיישבות – למרות ואולי דווקא בגלל המצב. בקיצור ולעניין, אני בדעה כי הטלת מסים גבוהים על משקיעים אינה תמריץ להאצת השיווקים הנדרשים".
אייל ינאי 
יזם ומשקיע, מייסד חברת המידע 
העסקי  BDI

"על רקע הקשיים הרבים שחווה ענף הנדל"ן בישראל לאורך החודשים האחרונים, וכשהתמשכות המלחמה מקשה על תהליך ההתאוששות, הרי שכל פעולה של דיכוי הביקושים היא הרסנית – גם אם מדובר על דירה להשקעה. אם כבר הממשלה מתערבת, היינו מצפים שזה יהיה לכיוון של הגדלת הביקושים ולא דיכוי שלהם.
בהקשר הזה חייבים עוד לציין כי המטרה של המדינה להגדיל או לשמר הכנסות ממסים, מייצרת דווקא את המצב ההפוך ומביאה להרעת המצב בענף, כשההכנסות מתועלות כרגע לנושאים המגדילים את הנטל על חלק מהאוכלוסייה בלבד.  
השורה התחתונה היא שלא מהארכת מס הרכישה תבוא הבשורה לענף. כדי לצאת מהמשבר ולעלות מחדש על המסלול, חייבת המדינה לבצע שורה של צעדים – ומדובר הן בפעולות בצד הביקוש, והן בפעולות לשחרור צד ההיצע".
 

חני הורוביץ
יזמית, מנכ״לית ובעלים של קבוצת הורוביץ

"השארת מס הרכישה על 8% זו פשוט פגיעה ישירה במשקיעים והפסד גדול לשוק הנדל"ן ולמדינה. חשוב להבין: שוק הנדל"ן הוא המנוע של הכלכלה הישראלית: כאשר השוק פורח, הכלכלה בעלייה – ולעניין הזה יש השפעה רוחבית על מגוון רחב של תחומיים.

ברגע שהמדינה מקדמת מהלך שתכליתו להאריך את הוראת השעה ולהותיר את המס על דירה שנייה בגובה 8%, המשקיע החכם אומר לעצמו ש-8% ילכו לפח והוא מיד הוא יחפש אפיקי השקעה אחרים. המשמעות: הכסף יתחיל לנזול החוצה, להשקעות מעבר לים. 
המדינה צריכה לשאוף שכספי המשקיעים יישארו בארץ ולא להבריח אותם מכאן. לא רק שלא צריך להכביד על המשקיעים, אלא כדאי אפילו לתת הטבה כדי לייצר להם תמריץ להשקיע פה. בהתחשב בכך שהיצע הדירות להשכרה בישראל הוא קטן ביחס לעולם, נדרשת המדינה לבנות מודל חכם – ולהחליט שהדירות יושכרו על מנת להגדיל את ההיצע וכדי שהשוק להשכרה יהיה רחב ככל האפשר".
צילומים: באדיבות משרד פלד שמאות מקרקעין, באדיבות מועצה אזורית גלבוע, צביקה גולדשטיין, עמית שאל 
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    פשע
    אפי 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פשע לומר שלא ניתן להוריד את מחירי הדיור ידוע שבעולם בונים דירות להשכרה ולמה פו לא בונים כי חיים על גבם וחיהם של הצעירים ממש כך
    סגור
  • 7.
    לדאוג לצעירים שעוזבים את הארץ כי אין הם דירה
    דוד 04/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משקיע, שישקיע בבורסה או כסף בחסכון בבנק על ריבית 4.9% לשנה באחד בנקים גדולים צעירים צריכים כתובת קבוע להרגיש שייכות אחרת לא יהיו בארץ.
    סגור
  • 6.
    השוכרים יורים לעצמם ברגל
    עעע 04/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בתור שוכר דירה אני אני לא רוצה שהיצע הדיור לשכירות יקטן. פחות דירות להשכרה = מחירי שכירות גבוהים. צריך ללמד כלכלה בבתי הספר. הציבור שקונה דירות הוא בעל אמצעים בעוד הציבור ששוכר דירות לרוב נמצא בעשירונים הנמוכים. במס רכישה גבוה המדינה מעדיפה להיטיב עם העשירים יותר.
    סגור
  • 5.
    8%? השתגעתם?
    משה 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    8% זה עושק. מדינת מיסוי ועושק לא יקנו ולא יהיו מיסים יהיה אפקט הפוך הנדל"ן ייעצר והצמיחה תואט ואם הצמיחה תואט גם גביית המיסים תואט. כלכלה פשוטה. חני .תני שיעור בכלכלה לסמוטריץ'
    סגור
  • 4.
    לא נכון
    אמיר 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אם יש בעיה בהיצע איך קורה שמחירי השכירות יורדים? אין שום בעיה בהיצע מלאי הדירות על המדף גבוהה כל דירה שמשקיע לא יקנה תרכש על ידי משפחה שתרכוש למגורים המחירים אמורים להתאזן . אם רוצים להוריד אותם צריך לתת פטור זמני ממס שבח ואז כל המשקיעים יתחילו לממש את הדירות
    סגור
  • 3.
    הפוך גוטה
    אחד 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    2 2
    כתבה עם אינטרס מובהק הייתי מעלה מיסים שהמשקיעים ימכרו את הדירות ויציפו את השוק מחירי הדיור אינם ראליים ביחס לשכר בארץ מעבר לכך הייתי מטיל מיסים על הכנסה משכר דירה מהשקל הראשון
    סגור
  • 2.
    השקעה הכי טובה זה לשבת על העץ ולאכול אגוזים (ל"ת)
    אמיר 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    דירה להשקעה זאת ההשקעה הכי פרמטמבית!
    בואן נהיה אמיתיים 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    3 1
    המדינה לא צריכה לעודד טיפשות, ההפך! צריך להעלות את המיסוי על דירות ולהוריד את המיסוי על השקעה בבורסה הישראלית, לעודד אנשים שמנסים לדחוף את המשק הישראלי קדימה!
    סגור