מינויים

הזוכה בפרס נובל לשלום - אסירה בכלא האיראני: "נאבקת לחירות"

כלת הפרס היוקרתי בעולם היא פעילת זכויות הנשים האיראנית נרג'ס מוחמדי שנבחרה מתוך 351 מועמדים. אלא שהיא לא תוכל לקבל את המענק, שעומד על כמיליון דולר - משום שנאסרה בטהרן ל-31 שנה. מדובר באחת ממובילות מחאת החיג'אב, שזוכה לרוח גבית מהוועדה האירופית
מערכת ice | 
פרס נובל (צילום ויקיפדיה)
יממה לאחר שהוכרז הזוכה בפרס נובל בספרות, המחזאי הנורווגי יון פוסה, הבוקר (שישי) הודיעה ועדת פרס נובל לשלום כי הפרס לשנת 2023 יוענק לפעילת זכויות הנשים והאדם האיראנית נרג'ס מוחמדי. שמה של מוחמדי נקשר רבות במחאת החיג'אב באיראן, שהציתה מהומות אזרחיות נגד משטר האייתולות הרודני-אכזרי בהנהגת חמינאי.
"פרס נובל לשלום מוענק למוחמדי על מאבקה נגד דיכוי נשים באיראן, זכויות האזרח והחירות לכל", נכתב בהודעתה של ועדת הפרס. בשעה שהוועדה הכריזה על הזכייה, נרג'ס עצמה כלואה בבית הסוהר באיראן לאחר שנעצרה בעברה והורשעה חמש פעמים בבית המשפט המקומי. למעשה, מוחמדי אינה יכולה כלל לקבל את המענק, שעומד על סך של כמיליון דולר.
מוחמדי נבחרה מתוך 351 מועמדים, נתון שני בהיקפו רק למספר המועמדים לפרס בשנת 2016 - 376 מועמדים בסך הכל. מוחמדי הובילה מחאה בכלא אבין בטהרן ונענשה על כך בבידוד. היא הבריחה מאמר דעה שפורסם בעיתון ניו יורק טיימס, שכלל את הכותרת: "ככל שיאסרו יותר מאיתנו - כך נתחזק יותר". ועדת הפרס הודיעה כי היא מבקשת לקדם באמצעות הענקת הפרס הכרה וחיזוק למאות אלפי המוחים ברחובות איראן. 
גזר דינה של מוחמדי הוא 31 שנות מאסר ויותר מ-100 מלקות. כאשר הוכרז הפרס, נציגת הוועדה הדגישה את המאבק האזרחי באיראן ואת מחאת הנשים בעקבות מחאת החיג'אב: "נשים, חיים, חירות". זוהי סיסמת מחאת החיג'אב באיראן. המחאה פרצה לפני כשנה כאשר מהסא אמיני הצעירה נרצחה על ידי משמרות הצניעות, לאחר שלא עטתה כיסוי ראש כחוק.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה