דעות
זו תופעת הלוואי המדאיגה ביותר של הקורונה
אנו עדים לגל עכור ומטריד של שימוש מדאיג, חסר אחריות וחסר ביסוס בדימויים הלקוחים משואת העם היהודי לתיאור סיטואציות עכשוויות הנוגעות להתמודדות עם מגפת הקורונה. מגמה מטרידה זו רווחת לא רק בישראל אלא גם במקומות אחרים בעולם: שימוש במושגים מתחום השואה לצורך קידום המאבק בחיסונים ובתקנות הקורונה
למחלת הקורונה תופעות לוואי שונות המטביעות חותם הן על הגוף והן על הנפש. לצערנו הרב לתופעות אלו מתלווים גם ביטויים קשים הפוגעים במרקם החברתי המורכב של החיים לצד המגפה ומערערים את הערבות ההדדית.
אנו עדים לגל עכור ומטריד של שימוש מדאיג, חסר אחריות וחסר ביסוס בדימויים הלקוחים משואת העם היהודי לתיאור סיטואציות עכשוויות הנוגעות להתמודדות עם מגפת הקורונה. מגמה מטרידה זו רווחת לא רק בישראל אלא גם במקומות אחרים בעולם: שימוש במושגים מתחום השואה לצורך קידום המאבק בחיסונים ובתקנות הקורונה.
דוגמה לכך היא ההשוואה שעורכים מתנגדי חיסונים בין התו הירוק לטלאי הצהוב; לטענתם התו הירוק נועד לסמן אנשים, לעשות סלקציה בין אזרחים ולהפלות לרעה חלקים מהאוכלוסייה. דוגמאות נוספות הן שימוש בטלאי צהוב כסמל להתנגדות לחיסונים או הקריאות שנשמעו בפולין, "ההתחסנות משחררת".
מעבר לתחושות הקשות ששימושים אלה מעוררים בי וברבים אחרים, ביניהם שורדי שואה, תופעה זו גורמת לזילות של השואה ונוגסת במסרים האנושיים והאוניברסליים שניתן ללמוד ממנה.
שפל חדש נקבע לפני כמה ימים כאשר השווה ח"כ יברקן (ליכוד) את אכיפת התו הירוק להקמת מחנות ריכוז עבור משוללי התו. מעבר לבעייתיות הנובעת מכך שנבחר ציבור, האמור לשמש מודל ומופת, מתבטא בצורה כזאת, יש בכך כדי לתת נשק לעוסקים בעיוות השואה. בניגוד למכחישי שואה, מעוותי השואה מייצרים נרטיב מסולף, המקטין את ממדיה והמגדיר מחדש את חלקם של מחולליה. הפרשנויות השונות שהם מציגים רחוקות שנות אור מהעובדות ההיסטוריות.
השימוש הבלתי נסבל במושגים מעולם השואה ביחס למגפת הקורונה, מעוות לחלוטין את המשמעות וההקשר של האירועים ההיסטוריים ושוחק את הצורך והחובה ללמוד על אירועי השואה.
נכון וחשוב ללמוד מאירועי העבר ולהשליך מהם על תהליכים ואירועים המתרחשים בהווה. זהו בעיניי חלק מתהליך חינוכי שצריך להיעשות בצורה מבוקרת, על בסיס ידע רחב ובמוסדות המתאימים לכך, לא בכיכרות ולא בוועדות הכנסת.
חובה עלינו לאפשר ביקורת ומחאה על מהלכי השלטון ועל התקנות הנקבעות כתוצאה מהתפשטות מגפת הקורונה. מותר וצריך להתווכח על ההחלטות המתקבלות ועל הפגיעה בזכויות הפרט.
אסור בשום צורה לאפשר את השימוש הבלתי נסבל במושגים הלקוחים מתחום השואה ולהפוך אותם למטבע לשון הנאמרת בטבעיות, ללא בקרה וללא ידע. אני קורא לחזור לשפיות, להמשיך להילחם על מה שחשוב, על מה שצריך, בתבונה ובכבוד.
בנפשנו הדבר.
בנפשנו הדבר.
עוד ב-
הכותב יגאל כהן הוא מנכ"ל בית לוחמי הגטאות
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(4):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
4.אתה ישן חזקזומי 08/2022/25הגב לתגובה זו0 0הפרשנויות השונות שלך הם טעות.. שהם מציגים רחוקות שנות אור מהעובדות ההיסטוריותסגור
-
3.תהליכים.....זאתי 12/2021/28הגב לתגובה זו3 2מותר ורצוי להשתמש בזכר השואה להצביע על תהליכים מסוכנים שקורים פה. השואה זה לא ציור יקר ערך במוזיאון שאסור לגעת בו. אם לא נלמד מהעבר שלנו לא יהיה לנו עתיד. יש מבין?סגור
-
2.תופעת הלוואי הגרועה ביותר של הקורונה היא פשיזםאוהד 12/2021/28הגב לתגובה זו5 3ומה שמדאיג זה אנשים כמוך שבמקום ללמוד מתהליכים שקרו במאה הקודמת כדי להזהר שלא יחזרו שוב, מעדיפים לרדוף את אלו שמצביעים על התהליכים. זאת זילות השואה האמיתית.סגור
-
1.באמת?די נו 12/2021/28הגב לתגובה זו5 1זה הכי מדאיג? יותר מאפליה של יהודים במדינת היהודים בזמן אמת? יותר מבריאות נפש על הקרשים בני נוער, ילדים ומבוגרים שאין להן מענה כי משרד הבריאות עסוק אך ורק בחיסונים? יותר מדאיג מקידום חיסון בלבד, במקום הקמת מערך טיפולי שלם למען אזרחיות ואזרחי ישראל? יותר מדאיג מהעובדה שמשרד הבריאות לא הגדיל תקנים של צוותי רפואה ולא קנה מכשור מקצועי נוסף כדי לעמוד בעומסי השפעת? יותר מהעובדה שהממשלה כל הזמן בוחרת שוב ושוב במסלול שמוביל טותה חכשלון בניהול המצב הקיים?סגור