דעות

להרחיב את יוספטל - צו השעה ומי בולם את הפרויקט הלאומי?

אילת נמנית עם הערים המאותגרות ביותר במדינה משום ריחוקה ובידודה ממרכז הארץ והעובדה שהעוגן הכלכלי העיקרי שלה, המתבסס על ענף התיירות, הוא הראשון להיפגע והאחרון להתאושש בעתות משבר. אילת מעניקה שרותי רפואה למעל מאה אלף תושבי העיר והאזור ולמיליוני תיירים בשנה והמערך הזה עלול לקרוס
אלי לנקרי (צילום רפי דלויה)
תדמיינו שאת הפרוצדורה הרפואית הבאה שלכם תוכלו לעשות באילת עם כל הפסיליטיס התיירותי שיש לה להציע. אנחנו כבר עובדים על זה.
אילת, העיר הדרומית במדינה שהחלה את דרכה כעיר נמל ונחושת שוממה והפכה לבירת התיירות של ישראל, תמנה בסוף העשור הנוכחי כ-100 אלף תושבים. בימים אלה אנו משרטטים את עתידה ונמצאים בשיאה של תוכנית המתאר שכוללת בניה של כ-14,500 יחידות דיור ומאות אלפי מ"ר שטחי תעסוקה ומשרדים, מסחר ותיירות לצד תוכניות פורצות דרך שעשויות להביא למהפך כלכלי דרמטי ואת אילת לגשר פעיל בין שלוש יבשות ולמרכז בינלאומי בתחומי הביוטכנולוגיה, החקלאות הימית והאנרגיה המתחדשת.
לצד תנופת הבניה והפיתוח, אילת נמנית עם הערים המאותגרות ביותר במדינה משום ריחוקה ובידודה ממרכז הארץ והעובדה שהעוגן הכלכלי העיקרי שלה, המתבסס על ענף התיירות, הוא הראשון להיפגע והאחרון להתאושש בעתות משבר.
במשך שנים אנו משקיעים מאמצים כבירים בניסיון להתמודד עם האתגרים הגדולים שלנו - שירותי הרפואה והתחבורה ופיתוח מנופי צמיחה ועוגנים נוספים. יש לנו משנה סדורה ויכולות מוכחות, אבל אין לנו אפשרות להניע פרויקטים לאומיים ללא המדינה, על אף נחיצותם המובהקת.
קשה להבין איך בשנת 2024, העיר אילת המרוחקת באופן דרמטי ממרכזי הבריאות המתקדמים, עדיין מתמודדת עם מצוקת שירותי בריאות מהחמורות בארץ, המתבטאת בעיקר במחסור חמור בכוח אדם רפואי שצפוי להעמיק בשנים הקרובות ולהוביל לפגיעה בכל תחומי החיים, זאת למרות שאילת מעניקה שרותי רפואה למעל מאה אלף תושבי העיר והאזור ולמיליוני תיירים בשנה.
אין ספק כי חוסנה של העיר למודת המשברים הוא זה שאפשר לה עם פרוץ המלחמה להפוך לעיר מקלט ועורף איתן למדינה, להכפיל את גודלה בתוך ימים אחדים ולארח במשך מספר חודשים מעל 60 אלף מפונים, על אף המשבר הכלכלי שחווינו באותם חודשים, כשענף התיירות נגדע באופן מיידי. אבל לא לעולם חוסן.
המצוקה המתמשכת חידדה אצלי את ההכרה כי הדרך הנכונה ואולי היחידה לטפל בשורש הבעיה היא לייצר אצלנו באילת את שירותי הרפואה ולהצמיח כאן את אנשי המקצוע בתחומי הבריאות השונים ובראשם את הרופאים. לפני שלוש שנים חברתי לד"ר משה כהן מ"מדיקל דוקטור" במטרה להקים פקולטה בינלאומית לרפואה באילת. על פי התוכנית המתבססת על ליווי אקדמי ואדמיניסטרטיבי של הפקולטות באירופה, בית החולים "יוספטל" יפותח וישודרג בהתאם לצרכים האקדמיים ויהפוך לבית חולים אוניברסיטאי תוך שילוב של טיפול רפואי מוביל עם מחקר וחדשנות בתחומי ההייטק והביוטק בשיתוף פעולה עם מוסדות אקדמיים.
במציאות שבה אלפי מועמדים לא מתקבלים ללימודי רפואה בפקולטות היוקרתיות בישראל ופונים לפקולטות לא פחות יוקרתיות באירופה, תאפשר הפקולטה באילת הכשרה של סטודנטים ישראלים נוספים החסרים במערכת הבריאות בארץ ותהווה מקור משיכה לסטודנטים יהודים מארה"ב ואירופה שבהמשך ימצאו כאן את עתידם.  בנוסף, היא תתמוך בתיירות בכלל ובתיירות מרפא בפרט, בהקמת מרכז הייטק ביו רפואי ובמקורות תעסוקה חדשים. ידוע כי אין חכם כבעל ניסיון, וניסיון העבר מלמד אותנו שאין דרך אחרת לשפר את שירותי הרפואה באילת.
קופת חולים "כללית" כבר הביעה נכונות לשתף פעולה עם המיזם ולאפשר לסטודנטים לרפואה שילמדו בפקולטה לבצע את ההוראה הקלינית במסגרת ״השדות הקליניים״ ביניהם פנימית, כירורגיה, ילדים, גניקולוגיה ועוד. גם שר החינוך – יואב קיש תומך ומוביל מהלך שיביא לפריצת דרך וועדת הבריאות של הכנסת בראשות ח"כ יונתן משריקי קיימה גם היא דיון בעניין והודיעה כי בכוונתה לקדם פתיחת פקולטה לרפואה באילת.
מי שעדיין מהווה חסם ומביעה התנגדות כמעט אוטומטית היא המועצה להשכלה גבוהה, שפועלת מתוך קונספציה שגויה ובהתנגדותה עלולה להנציח פערי בריאות. אני שמח שרוב הגורמים הרלוונטיים רואים איתנו עין בעין את הדברים ומבינים את הערך המוסף של המיזם, שגם יביא לצמצום הפער בין שירותי הבריאות במרכז לפריפריה הדרומית. תושבי אילת ואני קצנו מהמציאות הבלתי נסבלת ולא נקבל עוד את אפליית הפריפריה.   
הקמת הפקולטה לרפואה כשתקום, לצד פיתוח שדות קליניים בבית החולים "יוספטל" הדרושים לשם התנסות לימודית תהיה הגיים צ'יינג'ר שלנו. היא תביא מזור למצוקת שירותי הרפואה באילת בזמן קצר יחסית, תיתן מענה רפואי למאות אלפי האזרחים שמגיעים לנפוש אצלנו בשגרה או בורחים אלינו בעתות חירום, ותחזק את עיר המקלט של ישראל. היום כבר ברור לכל אזרח במדינה, שאילת חזקה היא בראש ובראשונה אינטרס לאומי.
הכותב: אלי לנקרי, ראש העיר אילת 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה