תקשורת ומדיה

יום האישה ב-yes: יותר נשים על המסך ומאחורי המצלמה

מהנתונים שפרסמה חברת הטלוויזיה עולה כי מספר הנשים בתפקידי הפקה, בימוי וכתיבה עמד על מעל 50% בכל הפקות המקור ששודרו ב-2022
מערכת ice | 
בניין yes (צילום פלאש 90)
לרגל יום האישה, חברת הטלוויזיה yes מפרסמת נתונים אודות אחוז הנשים המעורבות בהפקות המקור הישראליות, בעולמות הדוקו, הדרמה, הילדים והנוער. מהנתונים עולה כי לראשונה מספר הבמאיות עלה על מספר הבמאים בכל הפקות המקור ששודרו ב-yes ב-2022 עם 62%. כלל הנתונים מתייחסים להפקות המקור ששודרו על המסך של yes בשנה החולפת וחושפים דומיננטיות נשית ביצירה ובייצוג בסדרות.
בעולם הפקות מקור דרמה נמצא כי 75% מהסדרות ששודרו ב-yes נוצרו על ידי נשים, 87% הופקו על ידי נשים ו-50% מההפקות הדרמה בוימו בידי נשים. בעולמות הדרמה יש לרוב יותר ממפיק או יוצר אחד ולכן בחלק מהמקרים מדובר במפיק ומפיקה יחד או ביוצר ויוצרת יחד, אך עדיין מדובר על אחוז נשי גבוה. עוד נמצא כי ב-50% מהפקות הדרמה המקומיות ב-2022 עומדות נשים בתפקידים הראשיים וב-75% ניצבת אישה באחד משני התפקידים הראשיים. ב"בלאדי מורי", לדוגמא מככבות נעמי לבוב ורותם סלע בתפקידים הראשיים, "ריקוד האש" נוצרה ובוימה על ידי רמה בורשטיין שי ואחד משני התפקידים הראשיים הוא של התגלית מיה עברין.
גם בעולם הדוקו ריאליטי של yes יש דומיננטיות לבימוי נשי עם סיגל שביט ב"בוזגלוס" ואורנה בן דור שביימה את "פריפרייה אימפריה" שבה המשתתפות המובילות את הסדרה הן יזמיות מצליחות בעולמות האופנה והביוטי .
בעולם הפקות המקור הדוקומנטריות של yes, מקומן של נשים בולט במיוחד בשנים האחרונות והן משמשות בכל התפקידים: מבמאיות, יוצרות ומפיקות, ועד עורכות, צלמות ומקליטות. מבין כלל הפקות המקור התיעודיות ששודרו השנה על המסך של yes, 67% הופקו על ידי נשים ו-60% בוימו בידי נשים. גם על המסך עצמו זכו אצלנו הנשים לייצוג בולט כדוגמת: 'עד קצה הגוף' - סדרה על העיסוק האובססיבי בגוף המושלם, שנעשתה כולה על ידי צוות נשי, סרט דוקומנטרי על רבקה מיכאלי, 'בת האמן', זוכה פרס אופיר, סרט הביכורים של במאית צעירה המתמודדת עם יחסו המנוכר של אביה ועוד.
בעולם הפקות המקור לילדים, 88% מהסדרות ששודרו ב-yes ב-שנה החולפת הופקו על ידי נשים, 55% נוצרו על ידי נשים ו-44% בוימו בידי נשים. עוד נמצא כי ב 88% מהפקות הילדים והנוער הדמות הראשית היא אישה: אלה לי להב ב"שומקום", עומר נודלמן ב"אינפיניטי", ליאנה עיון ומור סרוסי ב"בת השוטר", רביד רונן ב"סקיי" ועוד.
לא מעט ביקורת נמתחה לאורך השנים בישראל ובעולם על הדרתן של נשים מבוגרות מהמסך. גם השנה ב-yes נתנו כבוד לנשים בוגרות כאשר לראשונה בישראל שודרה סדרה בה שתי הדמויות הראשיות הן בנות גיל השלישי – 'מי שמע על חווה ונאווה?' אותן מגלמות חנה לסלאו וקרן מור. מעבר להיותה סדרה שנוצרה והופקה על ידי נשים, היא גם עוסקת בתופעה המי טו בשנות השבעים. גם בסדרה 'המדובב', אחת משתי הדמויות הנשיות הראשיות מגולמת על ידי עידית טפרסון בת ה-64 כמו גם הסרט הדוקומנטרי 'רבקה מיכאלי: מה קורה לי בזמן האחרון' על השחקנית האהובה בת ה-84.
"נשים הן ללא ספק עמוד תווך מרכזי ועוצמתי ביצירה הישראלית של yes ואנחנו גאים להביא למסך את הסיפורים המרגשים, המצחיקים והחשובים שנשים לקחו חלק ביצירתם", אמרה קרן גלייכר, סמנכ"לית התוכן של yes. "אני בטוחה כי גם בשנים הבאות נמשיך לראות יצירה נשית וחזקה על המסך ומחוצה לו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה