תקשורת ומדיה

רני בלייר רץ לכנסת: "הח"כים - חבורה של קקות. אלה מנהלים לי את המדינה?"

הבמאי שחתום על 'שבתות וחגים', 'אדמה' ו'שביתה' ומבטיח לעשות "שמח" בכנסת כשישב באופוזיציה כנציג 'ארץ חדשה', מדבר על אלדד יניב, יחסי הון-שלטון, 'השיטה', נוני מוזס, ומה היה קורה אם היה פוגש את בן גביר. ראיון
נעמה תורן |  13
רני בלייר יציג את 'הצוללת' (צילום שוקה כהן) (צילום יח"צ)
את הראיון קבענו כבר לפני חודש, אז הוציאה \'ארץ חדשה\' לרשת 5 סרטונים בסדרה הוויראלית \'השיטה\'. השבוע עלה הסרט העשירי, על תמנוני, הוא נוני מוזס - ושליטתו בפוליטיקאים באמצעות \'ידיעות אחרונות\'.
רני בלייר, לשעבר יו\"ר איגוד הבמאים, משוכנע, על פי התגובות, שהוא בדרך לכנסת. לא מתכוון לוותר על הג\'ינס, מתכנן להכניס את המחאה למחאה, ובונה על 4 שנים בוערות באופוזיציה. השבוע הוא ניסה להסביר בראיון לאייס למה לו פוליטיקה עכשיו, ואיך אחרי חודשים שהתייחסו אליו כמו הזוי, הוא מקבל יחס של רוק סטאר ברוטשילד.
-תל אביב זה לא דוגמה, גם לא \'נחמה וחצי\' או רוטשילד
אל תגידי לא דוגמה, תל אביב זה 400 אלף מצביעים - אני צריך רק רבע מהם, ורק מתל אביב. כשאני נוסע לדימונה וירוחם וירושלים, ונפגש עם אנשים בברים, אני מקבל אותן תגובות.
-מה הקטע עם הברים עכשיו? כולם הולכים לדפוק צ\'ייסרים עם המצביעים
למה לא? זה 100 איש, במקום חוג בית של 20 איש. שיאיר לפיד יעשה חוג בית.
-בסרט האחרון אלדד יניב מדבר על 5 ח\"כים שלכם. אתם לא חיים בסרט?
הוא אומר שם מה יכולים לעשות 5 חברי כנסת. 3 זה המינימום, אם נעבור את אחוז החסימה שזה 75 אלף קולות. התפקיד של ח\"כים הוא קודם כל לשמור על הרשות המכוננת, ורק אחר כך לחוקק. והשלב הזה, של הפיקוח, פשוט נשכח. כולם מחוקקים חוקים מרהיבים והדמוקרטיה מתרסקת. אף אחד לא בולם את פשיזם ההון הזה. משתיקים את הדמוקרטיה.
-זה הטיקט היחידי שלכם, הון שלטון
הטיקט שלנו הוא מודל אורי אבנרי. היה לו עיתון, מפא\"י החליטו שהעיתון שלו מסוכן, המציאו את חוק לשון הרע, הוא הפסיד, הקים מפלגה ואמר \'אני הולך לשקף את הכנסת\'. כשיש לך כוח של חבר כנסת, שזה בנאדם עם חסינות, אתה יכול לעשות הכל. גם לפתוח את שערי הכנסת ולקבל את האורחים שלך, אפילו אם זה כפר אוהלים שלם בתוך הכנסת.
השותף ל'ארץ חדשה'. אלדד יניב
השותף ל'ארץ חדשה'. אלדד יניב
-זה מה שאת מתכננים?
אם זה מה שצריך. תחשבי על נושא הגז. צריך לשכנע את הציבור לגרום לאדון תשובה להחזיר את הגז של כולנו לציבור. הגז הזה שווה 100 אלף שקל לכל משפחה, זה אוצרות טבע של האזרחים והוא צריך להחזיר לנו אותם.
-בהצלחה עם זה. בוא נדבר על סרטוני \'השיטה\'. מה הרעיון מאחוריהם?
זה אודיו ויז\'ואל אקטיביזם, כמו שאנונימוס עושים. את עושה סרט, מעלה אותו, רואה את התגובות ואז עושה עוד סרט. לא הכנו ספריה של 20 סרטים.
-ראיתי את הסרטים ואני מתקשה להאמין לאלדד יניב. הוא כמו גבר בוגד, שמתחתן עם האישה שאיתה הוא בגד, וזה רק עניין של זמן שהוא יבגוד עוד פעם. האמינות שלו נשברה. איך אפשר להצביע למישהו כזה?
אלדד בא ואומר \"אמנם עשיתי סיבוב, לכלכתי, קלקלתי, אני רוצה לתקן. כבר 3 שנים הוא מנסה לתקן\". הוא עושה יוטרן (פניית פרסה, נ\"ת) מול הדבר הכי עוצמתי שיש במדינה, שרף את כל הגשרים ואת האדמה שמאחוריו, הולך רק קדימה. אין לו לאן לחזור. הוא כבר לא יעמוד בראש עמותה ואף אחד לא ייקח אותו בתור עו\"ד, כי הוא מסוכן, כי הוא מלכלכך את השיטה.
-כי הוא מלכלכך!
את השיטה. הוא בא להגיד - כמו שאנחנו מספרים דברים על העבר, ככה נספר בדיוק מה הולך בכנסת. זה כל הרעיון. הסרטים צריכים לגרום לאנשים להגיד, \"אם הם לא מפחדים מאף אחד ומספרים הכל - הם יספרו אמת גם בכנסת\". אנחנו מראים את כל השיטה, איך זה עובד. אין לי מושג אחרי הבחירות מי ייתן לנו עבודה. אני בתור במאי, יש מצב שלא אעבוד יותר בשלטון ההון בברודקסאט או ב-HOT. אלדד לקח על עצמו משימה לפרק את שלטון ההון בישראל, וזה יותר חשוב מאם מאמינים לו או לא.
-אבל הסרטים לא עושים רעש אמיתי, מעבר לתגובות ברשת.
זאת האדישות המטורפת שאני מדבר עליה. זה העיתונאים שמפחדים לדבר, כי הם מפחדים על הפרנסה שלהם, זה התחקירים ששוכבים ב\'ידיעות\' וב\'מעריב\' על פוליטיקאים, כדי להפעיל עליהם לחץ. הפוליטיקאים לא רוצים להתעסק עם נוני מוזס.
-מוזס הגיב על הסרט האחרון?
שום דבר. רצינו שמישהו יתבע אותנו דיבה ואז נראה להם מאיפה משתין הדג, כי אז חובת ההוכחה עליהם, ואז זה הם מול אלדד, ויש לו את כל ההוכחות, ואז יפתח פרונקל. אבל זה לא קרה.
\"רצינו שמישהו יתבע אותנו\". הסרטון על נוני מוזס
-אז אתה הולך להיות שר התרבות?
לא. אין לי שום כוונה להיות בשום קואליציה. אנחנו רוצים להיות אופוזיציה לוחמנית. אני הולך להיות השוטר של הממשלה.
-למה לי בעצם להצביע לכם? תן לי סיבה
קודם כל, כי אני אמן ויוצר, אני מתכוון לטפל בתרבות ישראל. אני מתכוון לפרק את הנושא הזה לחתיכות, נראה לך שאני לא אעלה את תקציב התרבות של ישראל פי 10?
-איך בדיוק?
יש חוקים בינ\"ל, אנחנו שייכים למדינות ה-OECD והקריטריונים שלהם קובעים שאחוז מתקציב המדינה לפחות צריך ללכת לתרבות. אצלנו זה עומד על 0.17%.
-אז תלך להלשין?
אני אהיה השטינקר של המדינה אם צריך, אני אתבע אותם בבית משפט בינ\"ל אם צריך.
-אתה מדבר כמו ילד
למה? אני יודעת להילחם יותר טוב מדב חנין וזהבה גלאון. הם מחוקקים יותר טוב ממני, אבל אני אאבק יותר טוב.
-אז אתם הילדים הרעים שבאים להגיד בכנסת \"נה נה בננה\"?
למה לא? חוק החובות הכלואים שעבר בכנסת, אם אני הייתי בכנסת - הוא לא היה עובר.
-הוא היה עובר, אבל היית עושה רעש
ישבו שם אנשים מהשמאל עם הלפטופים שלהם ושיחקו מטריקס, תוך כדי שהחוק עבר. אם היינו 4 חברי כנסת, זה לא יה עובר. היינו מבעירים את הרחוב. דב חנין אמר לי \"אני מת שתיכנסו לכנסת, סוף סוף תהיה אופוזיציה - אני לבד\". את יכולה לדמיין מה היה קורה בכנסת אחרי שאיתמר בן גביר תקף את נועה רוטמן.
-היית מרביץ לו?
משטרה הייתה באה. להתנהג ככה באלימות לנכדה של רבין, שאתם רצחתם? ואחרי זה אני לא אעבור במסדרון ואתן לך נגיחה?
-מה תעשה בכנסת למען התקשורת הישראלית האומללה?
אנחנו נפרק להם את השיטה, שיטה שבה עיתונאים חיים באימה ופחד של פרנסה ואינטרסים פוליטיים, שבה כוח עיתונאי שולט על הפוליטיקה, וחופש הביטוי נעלם.
-איך תעשה את זה?
אני אעשה אאוטינג למי שצריך.
-עשית עכשיו אאוטינג עם הסרטים, ולא קרה כלום
את לא מבינה - כשאת מכניסה את המחאה לכנסת את יוצרת מחאה בחוץ. יש ציבור בחוץ שמאורגן לכל פעולה שאת רוצה ליצור כחברת כנסת. מאות אלפים שיעשו את זה, כשישמעו שזה אפשרי. את מחאת הקיץ הפוליטיקאים כיבו, אבל אם הם היו רוצים למנף אותה להפלת השלטון, הם היו עושים את זה. היו להם 400 אלף איש בכיכר המדינה, והם לא עשו את זה. כי זה לא התאים להם.
-ממה אתה מתפרנס בחודשים האחרונים?
מכלום. מעולם לא הייתי יותר עני. ביטלתי את הסמסטר שלי כמורה במכללת ספיר, ביטלתי פיתוח של \'שביתה 2\', הציעו לי לביים טלנובלה וסירבתי כמובן. אני עוסק רק בזה. אמא שלי עוזרת לי. זה ייקח עוד חודש וחצי ואז או שאני אחזור הביתה ואנסה לעבוד במשהו, או שאני אהיה בכנסת ואתפרנס קצת. כחבר כנסת אני בטוח אכתוב.
רני בלייר
רני בלייר
-איך אתה מבין את העיתונאים שעוברים לפוליטיקה?
בנאדם נמצא במקום מסוים, גם מיקי רוזנטל גם מרב מיכאלי, וגם אני. מגיע שלב שאתה מבין שזו המשמרת שלך. לדבר ולצעוק מבחוץ ולהיות בולדוזר, או אקטיביסט או פמיניסט, זה לאנשים צעירים יותר. עכשיו זאת המשמרת שלך, יש לך ילדים ואחריות. הייתי יו\"ר איגוד הבמאים, אני יודע מה זה להיות סמי-פוליטיקאי בשם מגזר, ראיתי את הח\"כים פעם בשבוע, חבורה של קקות. אמרתי לעצמי - אלה מנהלים לי את המדינה? 120 איש? הם אחרים לגורלי? ואני יותר טוב. יותר מוסרי, יותר אחראי, יותר חכם ויותר יצירתי.
-יש קשר בין הקריירה שלך למה שקרה עכשיו?
\'שבתות וחגים\' הייתה סדרה בועתית. באותה תקופה הייתי בנאדם מנותק מהפוליטיקה הישראלית, הייתי גולה בארצו. לא עניינו אותי עיתונים, יש שם סצנה שאלון אבוטבול אומר: \"הלו, הלו, הלו - אצלי בבית שמורת טבע, לא נכנס פופוליטיקה\". זאת התקופה. התעסקנו באהבה, ביחסים, בהתחלת הורות, המדינה לא עניינה אותנו, אחרי הטראומה של לבנון רצינו להיות.
-אירופה
בדיוק. אירופה. ואז עשיתי את \'פרשת השבוע\' עם ארי פולמן, ושנינו אנשים ביקורתיים ודעתניים - ושם המציאות מחלחלת לנפש ומרסקת אותה. \'אדמה\' הייתה על מצב החקלאות - שוק אפור, שלטון בנקים ושוק אפור, ואז באה שביתה שהייתה הכי אקטיביסטית...
-ודווקא נראתה הכי מיינסטרים, נוצצת מידי
היא נראתה פיין, לוק אמריקאי כזה, התייחסתי לזה מאד ברצינות. רציתי וייב של מעל המציאות, לא דוקומנטרי כמו ב\'שבתות וחגים\'. במקביל הייתי יו\"ר איגוד הבמאים והייתה זרימה בין האמנות לאקטיביזם שהלכה וגברה, ובסופו של דבר הגיעה מחאת הקיץ שבה אני קיבלתי אירוע מוחי.
-תסביר
פתאום הבנתי שאין שמאל וימין, ואין אשכנזים ומזרחים או ערבים ויהודים או דתיים וחילונים. יש שלטון הון שמפריד בין כולנו ושולט בכולנו.
-עד כמה זה קשור לזה שבקיץ האחרון חגגת 50 ואתה יותר עני מאי פעם?
יכול להיות שזה קשור. כשראיתי את המחאה בהתחלה שלה, בשבועות הראשונים אמרתי \"ואו, החלום שלי מתגשם לי מול העיניים\", אבל אז היא התרסקה וראיתי שאין תחליף, לא קורה כלום, אף אחד לא לוקח אחריות ואומר \"אני ממשיך את זה\". ומכאן החיבור שלי עם אלדד, כי אמרנו שאנחנו ממשיכים את המחאה הזאת. זה אחד הניסיונות הכי מעניינים בחיים שלי, לבנות משהו שיכול לשנות נקודת מבט של אנשים.
-להיות אמן זה לא מספיק?
אמן שלא לוקח אחריות על החברה, הופך למיזנטרופ. אמן מבוגר, שמתעסק רק באמנות שלו ובעצמו, הוא פתטי. זה גיל האחריות.
-מי ממן אתכם?
אבא של ליאור, אשתו של אלדד, ובן דוד שלה נתנו ערבות, ואלדד לקח הלוואה. אנחנו מתנהלים בתקציב של מתמודד חלש בכפר סבא.
-אתה לוקח בחשבון שלא תביים יותר?
אז אני אעשה פיצ\'רים, את זה עוד לא עשיתי. אני אלמד בספיר, אני אתפרנס. אני מוכשר, יהיה בסדר. לא שרפתי שום קשרים מעבר לטלוויזיה ושם ממילא נהיה עיר הילדים.
-בערוץ 2?
כן, לא רציני. אין תכנים. ב-HOT וב-yes יש כמה עלי תאנה, המצב יותר טוב. צריך להציל את הטלוויזיה הישראלית, להציל את ערוץ 10 ולעשות ש\'קשת\' ו\'רשת\' יהיו 2 ערוצים נפרדים שלא מבזבזים 100 מיליון שקל בשבוע אחד על הנהלה כפולה. אף ח\"כ לא הלך על זה ביג טיים. ואני מבין בתרבות הישראלית ברזולוציות הכי קטנות שלחה. זאת פעם ראשונה שאמן הולך לכנסת. ראש האיגוד של הבמאים והתסריטאים. אני המומחה הכי גדול לתרבות ישראלית בכנסת הבאה - אני יודע הכל על המנגנונים, הקרנות, איך הכסף זז. אם אנשי האיגוד לי לא יצביעו לי - אז הם מפגרים, למי הם יצביעו?
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    סוף סוף אדם שמדבר...
    יפתח 02/2013/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רני בלייר הוא אדם אמיץ. הלוואי עלינו עוד אנשים כאיש הזה. שם את הראש שלו עבורנו. מי מכם שהיה יודע מה שהוא יודע היה שורף גשרים והולך כנגד כוח כה חזק? רק אדם שבאמת אכפת לו. סוחטים אותנו במדינה, גוזלים אותנו, סוף סוף אדם שמעז לעמוד מולם. בואו ניתן לו כוח שלפחות לכנסת הבאה יכנס במילא לא ישרדו כאן יותר משנתיים וחצי קדנציה. אנחנו צריכים אנשים כמו בלייר. האנשים האלו לשם שינוי פועלים עבורנו לא עבור מנעמי השלטון השררה והכסף.
    סגור
  • 12.
    ראיתי את הסרטים ואהבתי מאוד. אני בעד שיהיו
    רועי 12/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכנסת על חשבון כמה קולות מהשמאל. בכל אופן הדברים שבסירטונים מאוד מאוד מטרידים
    סגור
  • 11.
    האיש הזה והאלדד שלו פשוט מטרד (ל"ת)
    פופי 12/2012/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    אני מצביע לו! (ל"ת)
    הגיע הזמן לשינוי 12/2012/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    דקות? תסתכל על עצמך, אפס (ל"ת)
    פרסומאי 12/2012/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    רני צריך להיות בכנסת
    צנחן 12/2012/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתור תלמיד שלו לשעבר רני הוא אחלה בןאדם מהפכן אמיתי מאמין לו צריך להיות בכנסת ורני אם אתה צריך עזרה עם הנבלה בן גביר תקרא לי (רסטה)
    סגור
  • 7.
    לך תמצא חיים... פתאטי
    עידו 12/2012/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם ככה אף אחד מהציבור לא מכיר את הסדרות שלך. לך תמצא חיים
    סגור
  • 6.
    איפה הפסיאטרים כשצריכים אותם? זה תרבות? איזה
    רון 12/2012/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פחד
    סגור
  • 5.
    ממש פתטי ! (ל"ת)
    יקי וולף 12/2012/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    להחזיר את הגז לאזרחים?
    ערן 12/2012/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חתיכת חסר מושג! בתור אחד שמייצג את משקיעי סקטור הגז והנפט, איפה היית ב 2009 כשאנחנו הזרמנו כספים בתור משקיעים להנפקות של החברות האלה כדי לבצע את הקידוחים האלה?? ואם לא היו מוצאים את הגז בליוויתן ותמר, היית מחזיר לי הכסף הרב שזרקתי לקידוח!? חתיכת חסר מושג וחצוף.
    סגור
  • 3.
    עוד קקה אחד לכנסת
    יוסקה 12/2012/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל לבזבז נקישות על המיקלדת
    סגור
  • 2.
    1 צודק - רני רוצה כיסא (ל"ת)
    שרלין 12/2012/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    רני בלייר אולי סתם מת לכיסא בכנסת?
    :) 12/2012/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לעניות דעתי עליו לומר שהוא מת לכיסא מסריח בכנסת, כדי להדביק עליו ת'תחת (האולי מסריח?) שלו, ושלא יבלבל לנו ת'מוח לדעתי...
    סגור