בארץ

"לפרוץ, גם במחיר שאזרחים ייפגעו": הדילמה ב-7/10 שהסתיימה באסון

תחקיר מעמיק של ה"ניו יורק" טיימס מגולל את מאורעות ה-7 באוקטובר בקיבוץ בארי. תא"ל ברק חירם, מפקד אוגדה 99, התראיין לעיתון וסיפר כי החליט לפתוח באש נגד בית בו התבצרו עשרות מחבלים, מה שלבסוף הוביל למותם של 12 בני ערובה
מערכת ice |  1
קיבוץ בארי לאחר פלישת מחבלים (צילום פלאש 90/ אדי ישראל)
ההחלטה שהצילה עשרות בני אדם, אך גם עלתה בחייהם של בני ערובה: תא"ל ברק חירם, מפקד אוגדה 99, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הוא שהורה על ירי הפגז לביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי, שם התבצרו עשרות מחבלים. לפי הדיווח, מפקד הימ"מ רצה לחכות - אבל לאחר שיגור טיל RPG החליט חירם: פורצים. הטנק ירה שני פגזי תאורה, והאירוע הקשה הסתיים במותם של 12 בני ערובה
תחקיר חדש שפורסם לאחרונה ב"ניו יורק טיימס" חושף את אחת הדילמות הקשות ביותר שמפקד בצה"ל יכול להתמודד עמה: ירי לעבר מחבלים – גם בעבור מחיר הרג של אזרחים ישראלים. תא"ל ברק חירם, מפקד אוגדה 99, אמר כי הוא שהורה על ירי פגז לביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי, בו התבצר עשרות מחבלים. 
במסגרת תחקיר מעמיק של העיתון האמריקני, מפקד אוגדה 99 אישר את האירוע שהוביל בסופו של דבר למותם של 12 בני ערובה ועשרות מחבלים אשר התבצרו בבית. הפרויקט של ה"ניו יורק טיימס" מפרט בפרטי פרטים את הרגעים הקשים מנשוא של היום בו נרצחו עשרות אנשים בקיבוץ.
תא"ל חירם, כך דווח בתחקיר, הגיע לקיבוץ בארי בשעות אחר הצהריים ומצא כי חלק מהכוחות בשטח נלחמים באופן לא מאורגן. "טנק בודד הגיע, ובביתה של פסי כהן – שם הוחזקו 14 בני ערובה – התפתח מצב מורכב. כדי להאט את התקדמות החיילים, החוטפים העבירו כמחצית מבני הערובה לחצר האחורית של כהן", הוא סיפר.
מפקד חוליית חמאס, הוריד את בגדיו ויצא כמעט עירום החוצה כשהוא מחזיק ביסמין פורת, אשר נמלטה ממסיבת הטבע – כמגן אנושי. לאחר מכן הוא נכנע לכוחות הימ"מ שהיו בחוץ. שאר המחבלים בבית החלו בחילופי אש עם צוותי הימ"מ. עם רדת החשיכה החל ויכוח בין תא"ל חירם למפקד הימ"מ במקום, שהעדיף להמתין כי האמין שחוטפים נוספים עשויים להיכנע. חירם, מנגד, רצה לפתור את הסיטואציה עד רדת הלילה.
זמן קצר לאחר מכן החוטפים שיגרו טיל RPG, מה שהוביל ל"משא ומתן להסתיים". תא"ל חירם הורה: "לפרוץ, אפילו במחיר של נפגעים אזרחיים". הטנק ירה שני פגזי תאורה. רק שניים מ-14 בני הערובה, יסמין פורת והדס דגן, שרדו את האירוע הקשה.

סריקות בקיבוץ בארי (צילום: פלאש 90/ חיים גולדברג)
דקות לאחר מכן שיגרו החמושים טיל RPG ואז, כפי שסיפר חירם עצמו ל"ניו יורק טיימס", הוא אמר: "המשא ומתן הסתיים, לפרוץ, אפילו במחיר של נפגעים אזרחיים“. הטנק ירה שני פגזי תאורה. רק שתיים מ-14 בני הערובה, יסמין פורת והדס דגן, שרדו את התופת.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מחבק את משפחות החטופים והמשפחות השכולות, ימשיך ללוותן ולפעול להשבת החטופים. בכל יישובי העוטף לחמו בגבורה עילאית מפקדים, לוחמים, אנשי מילואים, כיתות הכוננות ואזרחים אשר חירפו את נפשם בקרבות. הלחימה ארכה שעות רבות והתפרסה על פני זירות רבות, וכל מי שלקחו חלק בלחימה עשו הכול בכדי לעצור את המתקפה ולהציל חיים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כל שיקול דעת לגוף הסיטואציה.
    תושב עוטף עזה. 12/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ביום ה7.10.23 פרצו מפלצות אדם הגדר. טבחו. התעללו.אנסו.בזזו. מילכדו גופות ב20 מוקדים. בו זמנית יש זרימת מחבלים מהגדר. מעזה לישראל. ומישראל לתוככי עזה עם חטופים שחלקם נירצחו בשבי. יש מישהו שמאמין שהמחבלים שניהלו מו"מ לקחת חטופים לעזה ניו משחררים אותם חיים?! תוך כדי ירי RPG ב-מו"מ?! לו היו יוצאים חיים המחבליל היו ממשיכים בטרור הרצחני שלהם. למפקדי וחיילי צהל יש מיכלול שיקול דעת ומי שבשטח רואה טוב יותר את התמונה והסכנה הטמונה בשחרור מחבלים עם בני ערובה לתוך עזה. לא נכון לשפוט אחר זמן מסלון הבית הממוזגזה לעומת שיא הלחימה בכ20 מוקדים ולתת למחבלים להמשיך לכבוש. אזרחי ישראל עוטפים את כל צהל והדרג המדינה. החל מרהמ נתניהו.גנץ. איינקוט. גלנט ועוד. וכן החל מהרמטכל עד הטוראי בבקום. כולנו (עם) צהל !!
    סגור