בארץ

הנגיד לשעבר יעקב פרנקל באזהרה חמורה: "הנזק לכלכלה אדיר"

נגיד בנק ישראל לשעבר נאם בהפגנה כנגד הרפורמה המשפטית בקפלן. הוא דיבר על נזקי החקיקה לכלכלה: "מעולם לא חווינו השמדת ערך כה גדולה שנעשתה תוך זמן כה קצר", שיבח את המפגינים: "בחצי שנה הצלחתם להגן על הדמוקרטיה ולעורר השראה והתלהבות בקרב מיליונים וגם פנה לראש הממשלה: "רק בידיך למנוע את ההתדרדרות לתהום"
מערכת ice |  10
נגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל במחאה (צילום מרים אלסטר פלאש 90)
פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר וחתן פרס ישראל לכלכלה, נאם הערב (מוצ"ש) בהפגנה כגד הרפורמה המשפטית בקפלן. הוא דיבר בדאגה על השפעות החקיקה על הכלכלה הישראלית, הזהיר מפני ההשלכות הקשות של הורדת דירוג האשראי שמחרפת מעל ישראל וגם פנה באופן אישי לראש הממשלה, איתו עבד צמוד במשך שנים
אלו היו דבריו: "חזרתי אתמול מניו יורק, פגשתי משקיעים ואנשי פיננסים ולכולם הייתה שאלה אחת: מה קרה לישראל?  מה קרה שתוך חצי שנה מדינת ישראל עברה שינוי כה דרמטי? מעולם לא חווינו השמדת ערך כה גדולה שנעשתה תוך זמן כה קצר.  לא על ידי אויבים מבחוץ – אלא על ידי מדיניות ממשלתית. וכל זה - בשביל מה?
למרות האזהרות של כל המומחים, השבוע הרוביקון נחצה. למרות ההבטחות להעביר חקיקה רק בהסכמה רחבה, השבוע עבר החוק הראשון בהפיכה המשטרית – ביטול עילת הסבירות. לא בהסכמה רחבה – אלא בהתנגדות רחבה. הנזק הוא אדיר. וכל זה בשביל מה?
מאז פרסום תכנית ההפיכה המשטרית, הצמיחה הכלכלית נפגעה, השקל פוחת, ההשקעות קרסו, הבורסה קרטעה, ענף ההייטק שמספק רבע מהמיסים הישירים ומהווה למעלה ממחצית מסך היצוא הישראלי, ספג וממשיך לספוג מכה אדירה. וחמור מכל – ההון האנושי שלנו – ההייטקיסטים, מומחי הסייבר, מדענים ורופאים - מחפשים דרכים להגר. אלה רק הניצנים הראשונים. את ההשלכות האמיתיות אנחנו עדיין לא מרגישים. אבל אם הממשלה לא תתעשת - הן יגיעו ויכו בנו בחוזקה. וכל זה – בשביל מה?
כלכלה משגשגת דורשת יציבות, אמינות, בהירות ועקביות. לא זה מה ששודר השבוע לשווקים העולמיים, הגופים הפיננסים העולמים נדהמו השבוע מהחקיקה ומיד הבנקים הגדולים הוציאו אזהרה לפיה עלה הסיכון הכרוך בהשקעה בישראל. זה דבר שמעולם לא קרה, גם כשישראל עמדה מול אתגרים כלכליים, פוליטיים ומדיניים אדירים. וכל זה – בשביל מה?
בנוסף, רשויות הדירוג הגדולות בעולם מתריעות מפני הנזקים לצמיחה הכלכלית בישראל. נזקים הנובעים מחוסר יציבות, מהעדר תמיכה ציבורית, ומצעדים המחלישים את מעמדה של מערכת המשפט ההכרחית בדמוקרטיה ליברלית.  וכל זה - בשביל מה?
עד כה דירוג האשראי לא ירד. ישראל מקבלת הזדמנות לתיקון, בגלל האמון שנבנה בה, בכלכלתה ובמוסדותיה, על ידי מדיניות כלכלית אחראית שננקטה בשנים עברו. יש לנו הרבה מה להפסיד! אסור לנו להחמיץ את ההזדמנות! במידה ודירוג האשראי ירד, הנזק לכלכלת ישראל ולתדמיתה יהיה גדול עשרת מונים ממה שראינו עד כה וגרוע מזה – ייקח זמן ומאמץ רב עד שנצליח להעלות את הדירוג מחדש. וכל זה – בשביל מה?
"דירוג אשראי" – על מה אנחנו בעצם מדברים? אלה לא רק צמד מילים בדוחות שמעלים אבק – זה החיים עצמם. פגיעה בדירוג האשראי של ישראל תשפיע על כל אזרחית ואזרח. הממשלה תצטרך לשלם יותר עבור הלוואות שהיא נוטלת וכתוצאה מכך כולנו נשלם ריבית יותר גבוהה על הלוואות, זה כולל את כולם. בעלי משכנתאות, הלוואות לרכב, הלוואות לעסקים, ואפילו על המינוס בבנק. השקל יהיה שווה פחות, וסל המצרכים שכולנו צורכים יתייקר. בעיית יוקר המחייה שגם ככה חונקת את מעמד הביניים תחמיר עוד יותר. וכל זה – בשביל מה?
לא רק זה – ההשקעות תרדנה והצמיחה הכלכלית תפגע. כבר עכשיו, ביצועי הבורסה הישראלית נפגעו, ולמרות שהעולם מתאושש, אנחנו בפיגור רב. והבורסה אינה עניין רק לעשירים, כל אחד מאיתנו מושקע בבורסה ישירות או בעקיפין, כל מי שיש לו קרן פנסיה, כל מי שיש לו קרן נאמנות, כל מי שיש לו קופת גמל, מושקע בבורסה ובחצי השנה האחרונה ניזוק מאוד. ואני שוב שואל: כל זה - בשביל מה?
ועכשיו אני מבקש לפנות באופן אישי לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו. אני פונה אליך כמי שמונה על ידך לנגידות והוביל יחד איתך את כלכלת ישראל במשך שנים רבות, יחד פעלנו להורדת האינפלציה ולשיפור מעמדה של ישראל בעולם. אני פונה אליך למען עתיד ילדינו ונכדינו, רק בידיך למנוע את ההתדרדרות לתהום. זה הזמן להשתחרר מכבלי הפוליטיקה, זה הזמן לעצור! זה הזמן להתחייב שלא תהיה שום חקיקה ללא הסכמה רחבה, לא עכשיו ולא אחר כך. זה הזמן להציל את מדינת ישראל ואת כלכלתה.
ולכם חבריי וחברותיי הגיבורים והגיבורות - בחצי שנה הצלחתם להגן על הדמוקרטיה ולעורר השראה והתלהבות בקרב מיליונים, מכל שכבות העם מכל קצוות הקשת ומכל הסקפטרום הפוליטי  באומץ, בנחישות, בפטריוטיות ובאהבה למדינת ישראל, שחייבת להיות דמוקרטיה ליברלית. אתם העתיד, אתם התקווה של ישראל. תודה רבה".
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    צבוע
    אור 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנגיד הכושל שיצא מהבויידם לקבל פירסום.עוד משיח שקר של השמאל
    סגור
  • 9.
    נמאס להעביר ביטוח לאומי לביביסטים (ל"ת)
    ישראלי 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    זה לא ההוא שגנב בדיוטיפרי בהונג קונג? (ל"ת)
    אלדד 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    זה לא ההוא שגנב בדיוטיפרי בהונג קונג? (ל"ת)
    אלדד 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    אנרכיסט
    סימה 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חייל של בנט חלוץ אולמרט בוגי
    סגור
  • 5.
    חתיכת אפס, אחרי הסיכול שעשו לו הוא מגיש את התחת למחאה (ל"ת)
    אני 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    עוד כבשה שפועה בעדר
    איש קטן 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם יש פגיעה בכלכלה היא רק בגלל מחוללי האנרכיה, אז ללכת להפגנה שלהם וליצור רושם שרוב העם הוא האשם ? עליבות.
    סגור
  • 3.
    תגובה למר משגב
    מוריס 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתם חבורה של אפסים לא מפרסמים תגובות שלי
    סגור
  • 2.
    יעקב פרנקל
    מוריס 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה לך ולכלכלה מושחת שכמוך מרוויח על הגב שלנו מיליונים בשנה בזמנך הכלכלה הייתה אסון עדיף שתשתוק
    סגור
  • 1.
    שינוי חוק יסוד ברוב זעום לא חוקי. רק באזיקים תצאו מהכנס (ל"ת)
    מיקי 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור