בארץ

הצעה דרמטית: נתב"ג 2 יוקם בישראל – אבל לא על ידי המדינה

טיוטת חוק ההסדרים לשנת 2026 מציעה להקים שדה תעופה משלים לנתב"ג במימון והפעלה פרטיים, במטרה לפתור את משבר התעופה ולהתכונן לעומס הצפוי עד שנת 2040
דסק חדשות |  1
מטוסים בנתב"ג (צילום יוסי אלוני/פלאש 90)
טיוטת חוק ההסדרים לשנת 2026 כוללת הצעה תקדימית: הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג שיופעל על ידי חברה פרטית במודל של שותפות ציבורית־פרטית (PPP). מטרת המהלך היא להתמודד עם עומסי התעופה הגוברים בישראל, כשעל פי תחזיות רשמיות, עד שנת 2040 נתב"ג יגיע לקצה קיבולת של 40 מיליון נוסעים בשנה.
על פי ההצעה שפורסמה באתר "דה מרקר", החברה הזוכה תישא במלוא העלויות של תכנון, בנייה, תפעול ותחזוקה של השדה החדש, ללא השקעה תקציבית מצד המדינה. בתמורה, היא תגבה תשלומים מנוסעים ומחברות תעופה, כשמחירי השירותים המרביים יוגבלו מראש במסגרת חוזה הזיכיון. השדה החדש יוקם במיקום שייקבע בהמשך, באישור שר התחבורה ושר האוצר, ויהיה כפוף לפיקוח ממשלתי הדוק.
המדינה תשמור על סמכויות פיקוח ובקרה בכל הנוגע למחירים, לתקני השירות ולזהות בעלי השליטה בחברה המפעילה, כדי למנוע שליטה של גורמים עוינים ולשמור על אינטרסים לאומיים. בנוסף, שטח השדה החדש ייחשב לשטח תכנון גלילי שאינו כפוף לרשות מקומית, והחברה תקבל פטור מארנונה ותשלומי חובה נוספים.
כזכור, כבר למעלה מעשר שנים דנות הממשלות השונות בצורך בהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג, אך ההחלטה נדחתה לאורך השנים בשל מחלוקות על המיקום. החלופות העיקריות שנבחנו היו רמת דוד שבצפון ונבטים שבדרום.
לפני כחודשיים  המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה על הכנת תוכנית מתאר ארצית מפורטת (תמ"א 15 ה') לשדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג באזור צקלג, ליד רהט. אך יישומה של ההחלטה יארך שנים ארוכות, אם לא תשונה שוב על ידי ממשלה עתידית. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ממשלה שמפריטה את הכל כולל את עתידנו הכלכלי. לא ראויה.
    דן 11/2025/08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לא ראויה למשול
    סגור