בארץ

שנת הלימודים לא תיפתח? החשש: שביתה כוללת בחינוך העל-יסודי

דיון סוער בוועדה לביקורת המדינה, בצל החלטתו של יו"ר ארגון המורים לשבש את הלימודים בבתי הספר התיכוניים. רן ארז: "פורום קהלת מנחה את שר האוצר". סגן הממונה על השכר: "נתקלנו בחומה בצורה". דוברת מועצת התלמידים: "לא נזכה לראות יציבות ושגרה". הנהגת ההורים: "אפשר לסגור את האור על המערכת"
מערכת ice | 
רן ארז, יושב ראש ארגון המורים (צילום פלאש 90/ תומר נויברג)
בפעם החמישית התכנסה היום הוועדה לביקורת המדינה לדון במשבר בחינוך העל יסודי, אך גם הפעם לא התבשרו המורים והתלמידים על כל התקדמות לסיום העיצומים. בדיון הוברר שוב כי המו"מ בין ארגון המורים למשרדי האוצר והחינוך תקוע מזה חודשים, כאשר הפער העצום בנושא העסקה בחוזים אישיים נותר ללא פתרון.
ארגון המורים מתנגד בתוקף למהלך, בטענה כי יפגע בעבודה המאורגנת, בעוד משרד האוצר שמתעקש שזה תנאי הכרחי להמשך המו"מ, טוען כי שינוי זה לא יפגע במאומה בזכות השביתה וההתארגנות. בדיון השמיעו בכאב תלמידים, הורים ומורים על הסיטואציה הנוכחית בה הם נושאים בתוצאות הקשות של העיצומים הכבדים כאשר לא ניתנים ציונים, סיורים וטיולים מבוטלים, והשגרה הלימודית נפגעת קשות.
 
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "אין מספיק מילים בפי לתאר את הייאוש והתסכול שאני וכל מורי וילדי ישראל חשים מהזלזול, ההתעלמות וההזנחה של הנושא על ידי משרדי החינוך והאוצר. אנחנו נאלצים זה הדיון החמישי לנסות לחבר בין המשרדים לארגון המורים על מנת לחדש את המשא ומתן. מתסכל ומרתיח שתיקת והתעלמות משרד החינוך מהבעיה. הזלזול הבוטה שלהם הוא בכך שאם היה אכפת להם, הם לא היו נחים לילה ויום עד לפתרון הבעיה. המשרד היה אמור להפעיל לחץ על האוצר. לא חשנו שמישהו שם טרוד ורץ להסדיר את העניין. במשבר ביסודי הייתה זאת שרת החינוך לשעבר שתוך שבוע פתרה את הבעיה. נמשיך להדהד את הזעקה עד שהנושא ייפתר כי זה בנפשי. אני רואה את תלמידי ישראל - העתיד של כולנו".
 
יו"ר ארגון המורים, רן ארז: "השנה התקבלו למערכת החינוך מורים חדשים שנדרשות מהם תוצאות, אבל בפועל לא נותנים להם אלא רק דורשים. אין פקידים באוצר ובחינוך שעובדים בפרוזדור ובחדרי מדרגות אבל מורים כן. במורים ניתן לזלזל. נושא השכר ותנאי העבודה זה רק סממן. האוצר רוצה שלא רק שיעבדו בתנאים גרועים ומביכים אלא יהיו עובדי קבלן ללא כל סולידריות ותמיכה של ארגוני עובדים".
 
"פורום קהלת הוא זה שמנחה את שר האוצר שמעוניין בהפרטת מערכת החינוך. ערים עשירות מרשים לעצמם חוזים לטאלנטים אבל קרית מלאכי וכל הפריפריה תישאר מאחור. תוצאות ההפרטה מוכחות במערכת הבריאות שמי שאין לו כסף מחכה שנה ושנה וחצי לתור ובדיקה", הוסיף ארז. "רק מי שיש לו כסף הולך לפרטי ויש לו באותו יום".
"הדבר היחיד שנשאר למורים אחרי כל הרעת התנאים זה הדאגה לתלמידים שהם יום יום נוטלים על עצמם. רואים מה קורה בארה"ב ואירפה באוניברסיטאות - רק כאן זה הבית שלנו. אין לנו מקום אחר בעולם. הבית הזה ניתן לשמור עליו רק אם נעמיק שורשים אבל מי יעשה זאת עם אין מורים שהדבר היחיד שיכול לשמור עליהם זה אם יש ארגון שאת זה האוצר רוצה לסגור ולבטל. עוד מעט תהיה גם בצבא הפרטה. הממונה על השכר אפי מלכין אמר לי בפירוש אם לא תסכימו על חוזים אישיים אז אין על מה לדבר". 

"אין השפעה של פורום קהלת, אלו טענות מלפני עשור ויותר". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: נעם רבקין פנטון/פלאש 90)
אוהד אלקבץ, סגן הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר: "בישיבות הקודמות תיארתי את כל ההיבטים המקצועיים. כיום עיריות חזקות מעסיקות מורים ומנהלים באמצעות חוזים אישיים. ההסדרה תאפשר לעיריות חלשות גם להעסיק באמצעות חוזים אישיים. קיימנו פגישת מו"מ וניסנו להגיע נושאים נוספים, אולם לבקשת ארגון המורים חזרנו לדבר על חוזים אישיים. ניסנו להציע מגבלות שונות (ניסיון מיוחד, כישרון מיוחד, מורים שלא עסקו עובדי הוראה ב- 3 השנים האחרונות ועוד), אולם נתקלנו בחומה בצורה. נקבעה פגישה נוספת ליום רביעי בשבוע הבא. הדרגים הבכירים באוצר ובמשרד החינוך שותפים למו"מ. הצגת המלצות דוח דברת במכתבנו היא רק כדי להמחיש שאין השפעה של פורום קהלת ואלו טענות מלפני עשור ויותר". 
 
רוני קמאי, דוברת מועצת התלמידים: "בוטלו לי טיולים וסיורים ואני עוד חודש אעלה לכיתה י"ב ואסיים בלי מסיבת סיום ובלי להיפרד בכבוד מהמורים. יציבות ושגרה כבר לא נזכה לראות בדור שלנו. מעט חוסר ויציבות שיש לנו - לפחות את זה תתנו לנו. ההזמנות היחידה שלנו להכיר את הארץ הוא בתיכון ולפני שיוצאים לשרת את המדינה אנחנו לא מכירים אותה. אין סיורים ואין טיולים".
 
עינב דלח, הנהגת ההורים הארצית: "אוטוטו אפשר לסגור את האור על מערכת החינוך. איך עד עכשיו לא מינו גורם מתכלל לאירוע כזה. איך המדינה לא מינתה פרויקטור לנושא? איך מדינה מתנהלת כבר שנתיים על מהלך שלא מצליחים לקדם אותו? הבנו כולנו ששר החינוך לא נמצא באירוע וזה כאילו עבורו בעיית תשתיות באוגנדה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה