משפט

"הוא משיחי": הסבתא נרצחה באושוויץ - הנכד מסורב עלייה

אזרח אמריקאי פנסיונר בשנות השבעים לחייו ביקש לעלות ארצה. אלא שאז החלה מסכת של סחבת קשה ויחס משפיל ומבזה מצד לשכת האוכלוסין וההגירה, שכעת דורשת לגרשו מישראל. הטענה: האיש פעיל בארגונים מסיונריים ומאמין בישו. פרקליטו עתר לבית המשפט: "החלטה בלתי סבירה שניתנה משיקולים זרים"
מערכת ice | 
סירוב עלייה לישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ נתי שוחט, freepik)
פרסום ראשון: רשות האוכלוסין מונעת עלייה ופועלת לגירוש אמריקאי שאביו שורד שואה ושסבתו נרצחה באושוויץ, בטענה כי הוא נוקט בפעילות מיסיונרית. האיש מכחיש נמרצות. האזרח האמריקאי הודה כי הוא "יהודי משיחי" המאמין באלוהיי ישראל ובישו. לטענתו, עמותות אשר הקים בארה"ב ועסקו בסיוע לעדת "היהודים המשיחיים", לא עסקו במיסיונריות, ונסגרו עקב מות בנו.
בשנות השבעים תוקן חוק השבות, ונקבע בו כי גם מי שאינו יהודי יכול לקבל אזרחות ישראלית, כל עוד לפחות אחד מסביו או סבותיו היו יהודים. רבים מהעולים מרוסיה זכו באזרחות ישראלית בזכות תיקון זה. חרף כך, מדינת ישראל מונעת מהגבר, אמריקאי פנסיונר כבן 75, לעלות לישראל. זאת, למרות שסבתו נרצחה באושוויץ בשל היותה יהודייה, ולמרות שסבו נמלט מאימי הנאצים, עלה ארצה וזכה לאזרחות ישראלית.

עו"ד יהושע פקס, המייצג את האזרח האמריקאי בעתירות נגד משרד הפנים, טוען כי ברשות האוכלוסין וההגירה, הכפופה למשרד, לא רק מסרבים לאפשר את עלייתו של מרשו, אלא שאף הורו לו באחרונה לעזוב את ישראל בתוך חודש ימים. בתגובה לצו הגירוש מישראל, הגיש עו"ד פקס ערר בשם האזרח האמריקאי ללשכת רשות האוכלוסין בבאר שבע. על פי הערר, רשות האוכלוסין מתעלמת מהחוק ומפסיקות בג"ץ לאורך השנים. לדברי עו"ד פקס, תפלו אנשי רשות האוכלוסין אשמות שווא, לפיהן עוסק מרשו במסיונריות.
לדברי עו"ד פקס, טענת הרשות מבוססת על מידע מסולף, ובכל מקרה, חוק השבות אינו מתיר למנוע מתן אזרחות ישראלית בנימוק שכזה. על פי הערר, האיש הוא בן לאב יהודי ואם נוצרייה, ונכדם של סב וסבתא, שאין כל ויכוח בנוגע ליהדותם. עם יציאתו לפנסיה, רצה האיש להגשים חלום ישן, ולעבור להתגורר בישראל. לעדותו, אחת מהסיבות העיקריות לרצונו, נעוצה בכך שבשנים האחרונות הוא חש את התגברות האנטישמיות בארה"ב על בשרו, בשל הזדהותו כיהודי ותמיכתו הפומבית במדינת ישראל.
 
לפני כארבע שנים, הגישו העורר ואשתו בקשה ראשונה לעלות לישראל, על פי חוק השבות. בסוכנות היהודית דחו את הבקשה, בשל השתייכותו של העורר לקהילה "היהודית משיחית", המאמינה גם ביהדות וגם בישו. בסוכנות קבעו כי האיש עוסק במיסיונריות. כחודש לאחר מכן, בזמן שהותו בישראל, הגיש העורר בקשה רשמית ללשכת רשות האוכלוסין בבאר שבע לשינוי מעמדו מתייר לעולה חדש על פי חוק השבות. לדברי עו"ד פקס, מרגע זה, נקטה רשות האוכלוסין כלפיו וכלפי בקשתו בסחבת קשה וביחס משפיל ומבזה.
סיוט בלשכת האוכלוסין: שימוע או חקירה?
למרות שבקשתו הוגשה בדצמבר 2019, שלב השימוע בלשכת האוכלוסין נערך כעבור שנתיים תמימות, בפברואר 2022. לטענת העורר, השימוע עצמו נערך בסגנון של חקירה, שבה נשאל בעיקר אודות אמונתו הדתית, אותה לא הסתיר כלל. הוא הצהיר בגלוי על היותו "יהודי משיחי" ומאמין אדוק הן בתורת ישראל וביהדות, והן בישו ובברית החדשה. מאז השימוע, במהלך כחצי שנה, שלח העורר, מדי חודש, תזכורות ללשכה האוכלוסין, לגבי קבלת החלטה בבקשתו, אך לא ניתנה לו כל תשובה.
באוגוסט 2022 הגיש עו"ד יהושע פקס, בשמו של העורר, עתירה מנהלית לבית המשפט, ובה דרש מענה לבקשה. בתגובה לעתירה ביקשה רשות האוכלוסין דחייה במתן תשובה, על מנת שיאפשר לה לערוך לעורר שימוע נוסף. בית המשפט נעתר לבקשה, ודחה את המשך הדיון. לדברי עו"ד פקס, בתחילת 2023, כחודש לפני המועד שנקבע לדיון בבית המשפט, זומנו בני הזוג לשימוע נוסף. יומיים לפני הדיון בבית המשפט, התקבלה החלטת רשות האוכלוסין, לפיה נדחתה בקשתו של העורר לקבלת אזרחות ישראלית על פי חוק השבות, והוא נדרש לצאת מהארץ.

"דעות מקוממות ועצובות". עו"ד יהושע פקס, פרקליטו של האזרח האמריקאי (צילום: שירי דקר)
במסגרת ההליך המשפטי קיבל עו"ד פקס את פרוטוקול השימוע שנערך למרשו, ועל בסיסו הוגש כעת הערר ללשכת האוכלוסין וההגירה בבאר שבע. לטענת עו"ד פקס העורר אמנם פתח בארה"ב שתי עמותות אשר נועדו לסייע בפעילות של קהילות משיחיות בארצות הברית, אך העמותות פעלו רק בארה"ב, פעילותן הייתה מועטה והן נוהלו על ידי בנו, ובכל מקרה לא עסקו במסיונריות. לדבריו, העמותות נסגרו לאחר מותו הפתאומי של בנו.
"כל חטאו של העורר, מבחינת רשות האוכלוסין, הוא בכך שהוא מחזיק באמונה דתית שאינה תואמת את הדעות הקדומות של אנשי הרשות", טוען עו"ד פקס בערר. "לפי הרשות, כל יהודי משיחי הוא מיסיונר, ודבר זה מעיד רק על הדעות הקדומות של הרשות, דעות מקוממות ועצובות שהביאו להחלטה בלתי סבירה שניתנה משיקולים זרים", אומר עו"ד פקס. עתה, הפרקליט מבקש מרשות האוכלוסין לבטל את החלטתה ולהעניק לעורר מעמד של עולה חדש, ולאפשר לו ולאשתו לחיות את שארית חייהם בישראל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה