נבחרת אייס

מה עוד משפיע על הדמוקרטיה? | פרופ' ירון זליכה

המחאה שנוצרה נגד הרפורמה המשפטית הזדרזה לצייר את משתתפיה כלוחמי הדמוקרטיה ושומרי הסף שלה. מנגד, אנשי המחאה מנסים לצייר את תומכי הרפורמה כמי שמנסים להרוס את הדמוקרטיה הישראלית. המחקר הכלכלי האקדמי מצביע על שורה של גורמים חיוניים הכרוכים עם דמוקרטיה ושבהיעדרם מתדרדרת רמת הדמוקרטיה
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  7
פרופ' ירון זליכה על המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום באדיבות המצולם, פלאש 90/ אבשלום ששוני)
הרפורמה המשפטית חוללה סערה שלמה בציבוריות הישראלית ומתחה קו שסע גדול בין חלקי החברה. המחאה שנוצרה נגד הרפורמה המשפטית הזדרזה לצייר את משתתפיה כלוחמי הדמוקרטיה ושומרי הסף שלה. מנגד, אנשי המחאה מנסים לצייר את תומכי הרפורמה כמי שמנסים להרוס את הדמוקרטיה הישראלית. הדמגוגיה הזו משולה למי שמנסה לסנן את היתוש ולבלוע את הגמל. המחקר הכלכלי האקדמי מצביע על שורה של גורמים חיוניים הכרוכים עם דמוקרטיה ושבהיעדרם מתדרדרת רמת הדמוקרטיה.
ראשית, רמת התחרותיות הפנימית המתקיימת במדינה. ככל שרמת התחרותיות נמוכה יותר אזי רמת הדמוקרטיה נמוכה אף היא. ישראל כידוע היא המדינה הכי לא תחרותית במערב שיוקר המחיה בה מרקיע שחקים. מונופולים, בנקים ויבואנים בלעדיים חוגגים בה על גבו של הציבור הרחב ופוגעים אנושות בדמוקרטיה שלנו. החופש לרכוש בין מתחרים שונים בסופר הוא חלק אינטגרלי וחשוב בדמוקרטיה מתפקדת. הפלא ופלא, לא זו בלבד שסוגיה זו לא מדירה שינה מראשי המחאה, אלא שבין ראשיה נמצאים אלה שמייצרים במו ידם את הפגיעה בדמוקרטיה ובהם שורה ארוכה של מנהלי בנקים, ראשי מונופולים, בעלי הון ויבואנים בלעדיים.
שנית, רמת החופש הכלכלי להקים עסק ולנהל אותו. להצליח על פי הכישורים ולא על פי הקשרים. אולם, רמת החופש הכלכלי בישראל היא נמוכה מאוד. חייו של עסק קטן בישראל הם לא פחות מגיהינום עלי אדמות. נטל מס מטורף על עסקים קטנים, חוקי תחרות המפורשים תמיד לטובת הגדולים והחזקים, בנקים שעושקים אותנו ועוד שלל מרעין בישין. גם בזאת המחאה לא עוסקת ואף להיפך. היא ותומכיה בקרב בעלי ההון הגדול, הבנקים והמונופולים עושים כל שבידם כדי להגן על מערכת המשפט המעוותת שלנו שהפכה לבית מפלט לכל מונופול, בנק וחברה גדולה שעברה על חוקי התחרות או על חוקי הצרכנות. איזה עסק קטן יכול לקבל הגנה נורמאלית בבית משפט בישראל מפני בנק או מונופול?
שלישית, רמת המעורבות הישירה של נשים בכלכלה תורמת תרומה נכבדה להגברת הדמוקרטיה. אולם, גם בעניין זה ישראל היא המדינה הכי מדירה נשים במערב. במשך שנים אני תוקף סוגיה זו ללא שום תמיכה מקרב האליטות במדינה. והנה, הפלא ופלא פתאום יש לנו מצעד של "שפחות" כביכול המוטרדות מהדמוקרטיה. לו הייתן באמת מוטרדות ונוטלות קורה מבין עיניכן הייתן מוחות קודם כל כלפי ההדרה נגד נשים שרושמת שיאים חדשים של שפל. כאשר לא הקואליציה ולא האופוזיציה עשו דבר וחצי דבר כדי לצמצם תופעה מבישה זו.
רביעית, יוקר המחיה והאינפלציה הם גורמים חשובים נוספים בהתדרדרות של דמוקרטיה. יוקר המחיה מייצר עוני ואינפלציה מייצרת אי וודאות וחרדות. ישראל המדינה הכי יקרה במערב והאינפלציה בה הרימה ראש בתקופת הממשלה הקודמת. היכן הייתם בתקופת הממשלה הקודמת עת היא מינתה את חברתם הטובה ביותר של המונופולים לראשות רשות התחרות? היכן הייתם עת הגישה זו, יחד עם אביחי מנדלבליט היועץ המשפטי לממשלה הקודם, את חוות הדעת הממליצה לבית המשפט העליון לרוקן מתוכן את החוק שאוסר על מונופולים לגבות מחירים מופרזים? חוק שהכנסת אימצה מאירופה ומגן היטב על הצרכנים האירופאים. היכן הייתם אז נוכח הפגיעות הקשות הללו בדמוקרטיה שלנו?
שתיקת הכבשים של המחאה נוכח הקשר שבין הסוגיות הכלכליות החשובות האלה בישראל לבין רמת הדמוקרטיה שלנו וחמור מזה מצעד התומכים של המחאה מקרב בעלי ההון הגדול, ראשי הבנקים המונופולים והיבואנים הבלעדיים – כל אלה מעידים יותר מכל כי קריאת הקרב של המחאה להגנת הדמוקרטיה מערבת לא מעט תמימות והרבה יותר מקורטוב של צביעות.
*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    What about? תראו ציפור
    יותם הקסאם 09/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מאמר קלאסי של וואט-אבאוטיזם שבו הכותב (שהוא כזכור גם פוליטיקאי עם אג'נדה מובהקת) מנסה להפנות את תשומת הלב לכיוונים הנוחים לו. ההתעוררות נגד המהפכה המשטרית, המובלת ע"י האידאולוגיה ותוכנית הפעולה של פורום קהלת, הוציאה את ההמונים לרחובות. הנקודות שמעלה זליכה חשובות לכשלעצמן אבל לצערו אין בכוחן, בינתיים, לעורר את ההמונים כי כרגע מהלכים קריטיים ומהותיים בהרבה מאיימים כאן על כול מה שהכרנו ופיצול הכוחות לא משרת מטרה זו.
    סגור
  • 6.
    זליכה... אתה משעמםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםם!
    רוני 09/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כרגיל!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    סגור
  • 5.
    צודק
    אק 09/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    נכון !
    סגור
  • 4.
    שוב פעם זליכה מבלבל את הציבור עם נתונים
    איבדת את זה 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    5 2
    זליכה, אזרחי ישראל נפגעו מהמונופולים והקרטלים, בכל שנות שלטון נתניהו וגם לפניה. גם כשאתה היית חשב לפני 15-20 ש' שמונה על ידי נתניהו, היו מונופולים ואוליגופולים. מאז 2009 כמעט כולם המשיכו (למעט הסלולר). לפני שנים ספורות, אף מתחת על כך ביקורת על נתניהו שהוא החליט ללכת עם המונופולים מאז 2011. . עם כל זאת, היתה במשך שנים יציבות כלכלית יחסית (למעט אינפלציה מטורפת במחירי הדיור והעמקת פערים חברתיים). האיום שעומד לפנינו כיום, הוא בסדרי גודל והשפעה, גדולים לאין שיעור, מכל טיפול ספציפי במונופול, קרטל או אוליגופול. ההפיכה, אם תתממש, תגרום להידרדרות מתמשכת באמון של האזרחים והשווקים ובכל המדדים שאתה מדבר עליהם . לא יעזור שום שר אוצר מוכשר, או ממונה על תחרות אמיץ אם השלטון ישתלט על בית המשפט ושומרי הסףויהפכם לנאמנים לשלטון ולשליט. שער החליפין יזנק, האימפלציה ביחד איתו, ואיתם יוקר המחיה. המסיון שלך להטיל על ממשלת בנט את האחריות למה שקורה עכשיו ולהאשים את המחאה בכשלון הכלכלי והרב תחומי בגל תחומי החיים, היא לא יותר ממניפולציה ורמת החיים תידרדר לתהום (למעט לשלטון, לשליט, ולקבוצת מקורבים ומושחתים).
    סגור
  • 3.
    מוקי שמוקי (ל"ת)
    מיכל 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    למה את לא מציין את אפליית המזרחיים?
    מנשה העירקי 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    1 1
    7% בעליון, 9% באקדמיה, 15% בפיקוד הבכיר של צה"ל. זו חרפה!!!
    סגור
  • 1.
    עד לאן תדרדרו?
    מוקי 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    2 3
    חוצפן מתבטא נגד בית המשפט, איך אתם מפרסמים את דבריו
    סגור