בריאות

יום המודעות לאיידס: הנתונים המפתיעים על המטופלים החיים בישראל

בתאריך ה-1.12.2023 מצוין מדי שנה יום המודעות הבינלאומי לנגיף ה-HIV (איידס) ולקראת היום, פרסמו  ב-KSM, מכון המחקר של מכבי שרותי בריאות, נתונים מפתיעים על תוחלת החיים של המטופלים חברי מכבי בישראל
מערכת ice | 
hiv awareness (צילום freepik)
מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM, פרסם היום (שישי, 1.12.2023), לרגל ציון יום המודעות הבינלאומי ל-HIV, נתונים לגבי הטיפולים ותוחלת החיים של המטופלים, הנשאים את הנגיף, חברי מכבי בישראל. על פי הנתונים ישנה עלייה בתוחלת החיים כאשר הטיפולים הניתנים הופכים ליעילים יותר ויותר, ומאפשר למטופלים חיים ארוכים יותר לצד הנגיף.
על פי מכון המחקר: "מנתוני המחקר עולה כי בעוד שבקרב מטופלים חברי מכבי יש פי 2.7 יותר גברים מנשים הנושאים את נגיף ה-HIV, עיקר התחלואה בקרב גברים היא באזור המרכז, בו מספר הגברים הינו פי 8 מממספר נשים. כיום ( 2023) קבוצת גיל המטופלים הגדולה ביותר הינה מעל לגיל 50 ועומדת על 40% מכלל המטופלים".
כזכור, הטיפול המניעתי PREP, המהווה שילוב בין שתי תרופות לטיפול מניעתי ב-HIV, אשר בשנת 2019 נכנס לסל הבריאות ומיועד למי שנמצאים בסיכון גבוה להיחשף לנגיף, אך אינם נשאים שלו, מקטין, לפי החברה, באופן דרמטי את הסיכון להידבקות בHIV, כאשר נלקח מידי יום באופן קבוע. זאת כאשר כ-94% חברי מכבי שפנו לטיפול PREP היו גברים, וכ-73% מכלל הפונים והפונות היו בטווח הגילאים שבין  18-39 (כאשר נטלו את התרופה בפעם הראשונה)".

ד״ר טל פטלון, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי אמרה: "אנו עדים למחלה שעברה שינויי מהותי עם השנים. התקדמות הטיפול הרפואי, לצד התפתחות הטיפול המונע, שינו את חייהם של רבים. עם זאת, עלינו כצוות רפואי, חוקרים ומתווי מדיניות לדאוג לכך שהטיפולים הללו יונגשו לכל מי שזקוק להם, אחרת לעולם לא נגיע למיגור המחלה – וכך גם לגבי זמינות הבדיקות".
פרופ' איציק לוי, מנהל היחידה ל- HIV בבית החולים שיבא אמר: "מגפת האיידס עדיין איתנו ומספר הנשאים בשנתיים האחרונות גדל מעבר למה שהיה צפוי על פי התחזיות. כדי לסיים עם המגפה הזאת הכריז ארגון הבריאות העולמי שיש לאבחן 95% מהנשאיות והנשאים בזמן ולטפל בצורה מיטבית בלפחות 95% מהם. למרבה הצער שליש מהחולים והחולות עדיין מתגלים מאוחר".
עוד הוסיף לוי ואמר: "יש להעלות את המודעות לביצוע בדיקות HIV הן בקרב האוכלוסייה והן בקרב אנשי המקצוע. הירידה בהדבקות בקרב ילודים מדגימה בין השאר את היעילות של ההמלצה של החברה הישראלית לרפואת איידס לבדיקת כל אישה הרה ל HIV."
לסיום, אמר: "טיפול מונע טרום חשיפה (PREP) יכול להיות מאוד יעיל במניעת הדבקות חדשות. כפי שניתן לראות הוא הרבה יותר שכיח במרכז הארץ. חלק מזה מוסבר בכך ששיעור הגברים המקיימים יחסי מין עם גברים גבוה יותר במרכז אך ייתכן וגם המודעות והזמינות של רופאות ורופאים מורשי מתן PREP  גבוה יותר במרכז ויש להעלות את המודעות גם בפריפריה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה