בריאות
נהגים יחטפו קנסות ענק? זו התקנה שלא ידעתם שבתוקף
משרד התחבורה סרב להצעה לרכוש ולבצע פיילוט של מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב – בתגובה לכך הודיע יו"ר ועדת הכלכלה שלא יבטל את החובה ואמר: "הקב"ה ישמור על התינוקות שלנו – אני מקווה שהממשלה תתעשת" והתקנה המחייבת להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב פרטי בו נוסע ילד עד גיל 4 – עדיין בתוקף
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה לדיון בבקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה ולבטל את החובה להתקין מערכות למניעת שכחת ילדים ברכבים פרטיים. בתום הדיון החליט היו"ר ביטון שלא לקיים הצבעה לביטול התקנה, לאחר שסמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, התייחס לדרישה לרכישת מערכות ואמר כי "רכישה לא על הפרק".
בעקבות זאת החליט היו"ר ביטון לסגור את הדיון ואמר: "התקנה בתוקף. הקב"ה ישמור על התינוקות שלנו. אני מקווה שהממשלה תתעשת ותעשה תכנית שתשמור על התינוקות שלנו בקיץ הקרוב". קודם לכן הזכיר היו"ר ביטון כי בשנה האחרונה קיימה הוועדה מספר ישיבות בנושא, בהן דחתה את כניסת התקנה לתוקף לאחד במרץ 2022. בדיונים הקודמים, בהם הודיעה השרה על כוונתה לבטל את החובה, ביקשה הוועדה והעומד בראשה, ח"כ מיכאל ביטון, כי המשרד יסייע באופן פעיל למציאת פתרון לבעיה בעיקר לשכבות המוחלשות ביותר.
היו"ר ביטון התייחס לכך והזכיר: "אמרנו שנבטל במידה ונראה מהלך ממשלתי משמעותי בנושא הזה של הצלת ילדים שנשכחים ברכב. אחרי זה הממשלה עשתה מעשה לא יעשה, וקיבלה החלטת ממשלה לבטל את התקנה. זה לא בסמכותה ואין לזה שום תוקף. זה כמו שהממשלה תודיע על ביטול חוק, היא יכולה להודיע אבל הסמכות היא של הכנסת". הוא הוסיף כי הסאגה הזו נמשכת חודשים רבים ואפשר היה לפתור אותה במיליונים בודדים של השקעה מוצדקת, שכן כל שנה מתים 3-4 ילדים בייסורים בגלל שנשכחו ברכב, בעוד שאת הפצועים אף אחד לא סופר. "זה לחלוטין לא דיון פוליטי. מה שמטריד אותי זה אם יהיו תינוקות שנשכח בקיץ הבא", אמר היו"ר ביטון.
מנכ"לית המועצה לשלום הילד, ורד וינדמן, אמרה כי 32 ילדים קיפחו חיים בייסורים בעשור האחרון, ועוד 900 נפצעו. "אני מבינה את האוצר, אבל מה התכנית של משרד התחבורה להציל חיים? אותה תקנה חלה על רכבי הסעות תלמידים ושם זה מציל חיים. הסברה לבדה לא מספיקה. החלטת הממשלה התקבלה כחלק מעוד 20 החלטות שהמטרה שלהן להפחית רגולציה, לא עושה רושם שחיי אדם היו חלק מהשיקולים. הקיץ מתקרב וזה בידיים של משרד התחבורה", אמרה.
היו"ר ביטון ביקש לדעת מדוע ניתנת הטבת מס להתקנת המערכת ברכב חדש, ואמר כי הוצעה הצעת פשרה לקחת כמה מיליונים בודדים להסרה ולרכישת מערכות, וביקש התייחסות לכך. סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי המערכות ברכבים החדשים אמר כי המערכות שמותקנות ברכבים חדשים הן עם בשלות טכנולוגית. היו"ר ביטון הקשה: "אתם אמרתם לחברי כנסת שיש מערכות ויש יבואנים ואפשר להציל תינוקות". פלור השיב: "מאז השתנו הדברים. אמרנו גם שמדובר במערכת שאין לה תקינה בינלאומית ושלא ניתן לומר שהוכחה האפקטיביות שלהן".
היו"ר ביטון הגיב: "בכל זאת המלצת לחברי הכנסת לאשר את התקנה", ופלור השיב: "המשרד הגיש את התקנה והיו גם פניות שמדובר במערכות שהן נטל רגולטורי על הציבור". היו"ר ביטון השיב: "היית הראשון בעולם שסבסד את מובילאיי ולא חיכית שיראו לך 20 מדינות שהתקינו ומחקר". פלור הגיב: "נכון, אבל מדובר במערכת שהוכחה טכנולוגית ומתבססת על דירקטיבה אירופית".
הסמנכ"ל פלור התייחס לצעדי משרד התחבורה ואמר כי מדי שנה בחודשים מאי-ספטמבר משקיעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים 250 אלף שקל בהסברה, וכעת יושקעו מיליון שקלים וחצי והמשרד יגיע גם לאוכלוסיות שלא הגיע אליהן עד היום. סגן השר אביר קארה אמר כי אין אף מדינה בעולם שמחייבת התקנה, למעט איטליה, וגורמי המקצוע במשרד התחבורה מעולם לא עמדו מאחורי הדבר הזה. לטענתו, מתוך 34 מקרים 18 ילדים נכנסו לבד לרכב והתקנת המערכת לא הייתה עוזרת להם. הוא הוסיף כי יש חלופות, אך התקנה מטילה נטל רגולטורי שהוא לא מצליח להבין אותו, ואף עלול להחמיר את המצב. קארה הביע תמיכה בהצעת משרד התחבורה להעלאת תקציב ההסברה.
פרופ' יצחק בירק הציג פתרון בדמות תליון שענד, שאותו מניחים על כסא התינוק וכשמכניסים ילד למכונית עונדים אותו על צוואר הנהג, כך שאם הוא יצא מהרכב כשהתליון עליון או שהוא יבחין בכך מיד או שעובר אורח יסב את תשומת ליבו לכך ששכח ילד ברכב. עם זאת הוא ציין כי צריך לחייב את השימוש בתליון. מנכ"לית בטרם, אורלי סילבינגר, אמרה כי אסור לתת לציבור תחושה שמערכת פאסיבית תעזור לו לשמור על הילדים, אך הוסיפה כי צריך לתת הקלה במס וסבסוד בדומה למה שנעשה עם מערכות מובילאיי.
מנכ"לית רווח נקי, נילי אבן חן, טענה כי התקנות לא היו צריכות לבוא לעולם, ואמרה כי הציבור לא מוכן לחקיקה ולא יענה לה כי איבד אמון באופן מוחלט ממה שקרה. היא הוסיפה כי מחיר חיי אדם, למיטב ידיעתה, זה 9 מיליון שקל, כאשר כאן מציעים להציל חיים בעלות של פי 3 או 4. מנכ"ל טופוקר שייבא מערכות למניעת שכחת ילדים, ליאור בן עזרא, אמר כי כשהייתה חובה הציבור רכש מערכות וכשמשרד התחבורה הודיע שאין צורך בכך רמת ההצטיידות ירדה לאפס. הוא הוסיף כי כעת נמכרות מערכות במחיר הפסד של מתחת ל-50 שקלים ואמר כי בעתיד יתייחסו יזמים בספקנות לתקנות שתבקש הממשלה להתקין.
עוד ב-
היו"ר ביטון ביקש לסיים את הדיון ושאל האם נציגי משרד התחבורה מוכנים לבחון את הצעתו להשקעה של שני מיליון שקלים בהסברה, ועוד 3 מיליון שקלים ברכישה ופיילוט מעקב לקיץ הקרוב. סמנכ"ל משרד התחבורה פלור השיב: "רכישה לא על הפרק". בעקבות זאת הודיע היו"ר ביטון כי התקנה בתוקף ואמר: "הקב"ה ישמור על התינוקות שלנו. אני מקווה שהממשלה תתעשת ותעשה תכנית שתשמור על התינוקות שלנו בקיץ הקרוב".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(14):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
12.העצוב הוא שלא דואגים לילדיםישראלי מודאג 03/2022/08הגב לתגובה זו0 0מצאו דרך לתת קנסות גבוהים - זו הסיבה לתקנה, לא הדאגה לילדים.... עצוב !סגור
-
11.לסבסד את המכשירים למחיר נמוךהצעה פרקטית 03/2022/08הגב לתגובה זו0 1זה לא תפקיד של הממשלה להציל חיי ילדים. זה אחריות של האזרחים, של ההורים. לא צריך שום חוק. כמו שלא צריך חוק כדי לנשום. מה ששצריך זה לסבסד את המכשיר הזה או מכשיר אחר שעוזר לא לשכוח ילד. נראה לי יש כמה הצעות. וזהו. זה הסיוע הנכון מצד הכנסת/ הממשלה. מעבר לזה, זה אחריות של ההורים אם לקנות או לא לקנות. לא צריך שהממשלה/ הכנסת תעשה יותר מזה. אחרת, זו כבר חדירה לפרטיות.סגור
-
10.יש מבצע עכשיו, קניתי 2 ב78א 03/2022/07הגב לתגובה זו0 1את הטיפי הזה, מקווה שימנע ממני קנס. לא סיפור כזה גדול לדעתיסגור
-
9..א 03/2022/07הגב לתגובה זו0 1איפה ביבי היה מחלק לנו מערכותסגור
-
8.לא מביןאחד שלו מאמין ללוטו 03/2022/07הגב לתגובה זו0 2הממשלה שאוכלת ומנפחת את הבטן שלה על חשבוננו יושבת שם בכנסת וחושבת איך לעשוק את הציבור בכל מיני המצאות מופרחות.כדיי למוטט אותנו .מה רוצים מהחיים שלנו הכל עולה. הדלק החשמל המזון הכול .עוד מעט נשלם דמי חמצן .תישתחררו מאיתנו אנחנו קורסים הרגתם אותנו אים הקורונה לא הרבה אותנו .אתם רוצים להרוג אותנו דייייי כבר.דיייייייייסגור
- טען עוד
-
7.צאו לנו מהורידהמלאך 03/2022/07הגב לתגובה זו1 0חתיכת אוכלי חינם פרזיטים מוצצי דם ערפדים, רדו לנו כבר מהוריד. מי שרוצה לקנות מערכת כזו מוזמן לעשות זאת מכספו הפרטי אבל בשום פנים ואופן אין לחייב אנשים להתקין מערכת כזו ולמעט איטליה שם זה עדיין בניסוי אין את זה באף מקום בעולם. החברה שזכתה במרכעות כפולות ומכופלות ביבוא ומכירת המכשירים הללו אכלו אותה והם נתקעו עם מלאי של מכשירים שהם ניסו למכור אותם לציבור במחירי חזירות ומי יתן וכל הכסף ישמש להם לתרופות ולכל המקורבים בעניין. הציבור חייב למחות ולא לשתף פעולה עם חוק בלתי חוקי שכזה ואם עוצרים אותכם שוטרים תגידו שהילד בן 4 ושילכו לעזאזל.סגור
-
6.שכחת ילדיםיוסי 03/2022/07הגב לתגובה זו0 0השרה מיכאלי, לא קיימה שום דויון מקצועי בנושא. שמעה כמה אנשי מקצוע והחליטה לדעתה שכרגע אין צורך לקיים את התקנה!! מה יהיה בתקופת הקיץ ף, מיכאלי תצטרךלתת תשובות..סגור
-
5.זו אחריות של ההורים לא לשכוח את הילד שלהם (ל"ת)יעל 03/2022/07הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.שכל אחד ישמור על הילד שלו ובעיה של ההורים בלבדדי לשטויות 03/2022/07הגב לתגובה זו0 0למה שכל אזרח מדינת ישראל יצטרך להתקין ברכב שלו מערכת שיכחת ילדים?! זה נטו בעיה של הורים מטומטמים שעסוקים ברשתות חברתיות מאשר בילדים שלהם.סגור
-
3.מדינה מטורפתרונאל 03/2022/07הגב לתגובה זו3 0בשביל 10 ילדים בשנה בגלל הורים חסרי אחריות התישקורת הכניסה ללחץ את המדינה ועכשיו מישהו דוחף להתעשר ממכשיר מגוחך של צריך אותו מעולם לא חשבתי שאפשר לשכוח ילד באוטוסגור
-
טעותאני 03/2022/07הגב לתגובה זו0 03 ילדים בשנה. יש לסגור את כל בריכות השחיה ואת הים. מעל 20 ילדים טובעים בשנה.סגור
-
נוכלותבחור 03/2022/07הגב לתגובה זו1 0גם 10 ילדים זה הרבה, במיוחד אם זה הילד שלך. אבל לא צריך בהכרח מערכת שיכחת ילדים, אפשר להגדיר שלא לשכוח ילדים דרך waze למשל, שלכולנו יש. נראה אם כן שזה נועד להעשיר את בעלי האינטרסים, כמו כל דבר במדינה הזו, החל משקיות ניילון ועד קנאביס רפואי והמיסים על המכוניות והדירות. בכל מקרה, אני בעד לעגן בחוק חובה לתזכורת לאי שיכחת ילדים ברכב כי כל ילד חשוב.סגור
-
2.אינטרסיםמ,מני 03/2022/07הגב לתגובה זו4 0היצחקתם אותי, הרי מי עומד מאחורי הכתבה והפירסום של המערכות בהן מדובר,אלו חברות שייש להן אינטרסים לימכור את המערכות האלה ולהיתעשר על חשבון הציבור, בדומה למ"ע האהוקס שחייבו להתקין במכוניות והיום למעשה היא מובנית ע"י היצרןסגור
-
1.אין ילדיםיצחק 03/2022/07הגב לתגובה זו0 0מה קורה עם אחד שאין לו ילדים גם חייבסגור