בריאות

אסון הכטב"ם: חייו של חייל גולני ניצלו עקב שימוש בתרופה חדשה

בבית החולים שיבא התקיים טיפול חירום לחיילי גולני שנפצעו באסון הכטב”ם, במהלכו נעשה שימוש בתרופת מדללי דם חדשה שאפשרה צנתור מיידי של עורק התרדמה לחייל שסבל מקרע מסוכן
מערכת ice | 
תרופה (צילום shutterstock, פלאש 90/ אבשלום ששוני)
בבית החולים שיבא, העניקו טיפול לחיילי גולני שנפגעו באסון הכטב”ם. חלק מהטיפול כלל את השימוש ראשון בישראל בתרופה מדללת דם הניתנת בעירוי. תרופה זו אפשרה לצוות הרפואי לבצע צנתור חירום בעורק התרדמה של אחד החיילים, שסבל מקרע מסוכן באזור הצוואר.
ד”ר דוד אוריון, מנהל היחידה לנוירולוגיה פולשנית, הסביר כי בין הפצועים היו חיילים עם פגיעות רסיסים בצוואר, כאשר במקרה אחד הרסיס יצר חור בעורק התרדמה. מצב זה מסכן את חיי המטופל, כיוון שהוא עלול להוביל לדימום פנימי וללחץ על דרכי האוויר. במקרים כאלו, התיקון של העורק מתבצע באמצעות החדרת סטנט, אך לפני הפעולה יש צורך במתן מדללי דם.

צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90
בעבר, מדללי דם ניתנים בכדורים, מה שלוקח כ-40 דקות עד להשפעה. לכן, בשיתוף פעולה עם תמר צייזלר, רוקחת קלינית בשיבא, הושגה הבנה להשתמש בתרופה קנגרלור, שאפשרה טיפול מהיר ומונעת החמרת הדימום.
לאחר שהחייל קיבל את התרופה בשילוב עם אספירין, הצליחו ד”ר אוריון וד”ר גל יניב לבצע מיד את הצנתור. כעת, החייל מרגיש טוב, הדימום נעצר והעורק תוקן בהצלחה. ד”ר אוריון ציין כי במהלך המלחמה הצוות הרפואי נערך למקרים דחופים של נפגעי רסיסים ולקח חלק בטיפול מציל חיים עם התרופה החדשה.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה