בריאות

ניתוח בקע: נתניהו לא לבד - כיצד הניתוח נעשה וכמה זה שכיח

בעקבות ניתוח הבקע של ראש הממשלה נתניהו: פרופ׳ איברהים מטר, מומחה לכירורגיה כללית וכירורגיה לפרוסקופית, מסביר מהי התופעה ואיך מתמודדים איתה
פרופ׳ איברהים מטר | 
בנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
מה זה בקע?
בקע מפשעתי היא תופעה מאוד שכיחה אצל גברים, בקרב כ-10% מהגברים היה או יהיה בקע מפשעתי והסיבה לכך היא מולדת, הקשורה עם ההתפחות האמבריולוגית של העובר.
האשך נוצר בחלק האחורי העליון של הבטן סמוך לכליות, הכליות נשארות במקום והאשך נודד ויוצא דרך המפשעה הפעורה מאוד בעובר. האשך בשק האשכים מחובר בחבל הזרע, ווריד ועורק של האשך, הפתח במפשעה הולך ונסגר מסביב לשלוש צינוריות אלה רק בשבועות האחרונות של ההריון.

מי סובל מבקע?
שתי קבוצות של גברים סובלים מבקע מפשעתי: ילדים קטנים, בעיקר אלה שנולדו פגים, הבקע מאובחן בלידה או בגיל צעיר מאוד וילדים אלה מנותחים בגיל מאוד צעיר.
הקבוצה השניה היא גברים שנולדו ללא בקע אך הפתח במפשעה נסגר לא באופן מלא והתפתחות הבקע מתחילה להופיע בעיקר מגיל 40-50, ובגילאים יותר מבוגרים השכיחות עולה. 
מה הסיבות לבקע?
נכון שעבודה במאמץ ופעילות ספורטיבית יכולה לתרום להופעת הבקעים, אך ללא קשר בקעים אלה מופיעים בעיקר כתוצאה מיציאות יום יומיות, הגדלה של הערמונית שמחמירה עם הגיל והצורך בהגברת הלחץ התוך בטני להטלת השתן הולכת ועולה, שיעול, התעטשות ועוד גורמים אחרים שמעלים את הלחץ התוך בטני שגורם להופעת הבקע. נדיר ביותר שבקע זה מופיע כתוצאה מקרע בשריר או ברצפת המפשעה בעקבות הרמת משא כבד או תאונה.
כמה זה שכיח?
השכיחות של בקע דו צדדי הינה בכ-40% מהמאובחנים, באלה שהיה להם בקע חד צדדי בסבירות מאוד גבוהה יופיע גם בצד השני כתוצאה מחולשה מולדת.
האם כדאי לנתח? 
בקע כדאי תמיד לתקן גם אם הוא לא מפריע והסיבה לכך מסכנת הסתבכות שפיתוח מעי נתפס בבקע ועובר נמק, ובמידה וזה לא מסתבך, הבקע יגדל ויגדל עד מצב שיפגע משמעותית באיכות החיים ויהיה מסוכן לנתחו בגיל מבוגר.
ומה לגבי ילדים?
הניתוח אצל ילדים הוא ניתוח שונה לגמרי, ניתוח פשוט בו מתבצעת כריתת הכרום של הצפק שיצא דרך הבקע ללא התערבות נוספת.
כיצד נעשה הניתוח?
אצל מבוגרים מחולק לשני סוגים של ניתוחים: השיטה הפתוחה, חתך במפשעה, תיקון עם רשת, שיטה זו הולכת וננטשת ע"י הכירורגים המיומנים בכירורגיה לפרטסקופית בשל חסרונות רבות כמו זיהום, כאבים עזים אחרי הניתוח, הישנות של הבקע וכאב כרוני באזור הניתוח שעולה על 30% מהמקרים.
הגישה השניה מתחילת שנות ה-90 היא הגישה הלפרוסקופית, לשיטה זו יש יתרונות רבים; הרבה פחות כאבים, התאוששות וחזרה לעבודה מהירה יותר, אפשרות של זיהום או הישנות נמוכה ביותר אם הניתוח מתבצע ע"י כירורג המומחה בכירורגיה לפרוסקופית.
הגישה הלפרוסקופית מחולקת לשני סוגים;  ניתוח TEP בו אין חדירה לחלל הבטן ויש לו יתרונות רבות על הגישה השניה שנקראת TAPP בה מתבצעת חדירה לחלל הבטן וזמן הניתוח ממושך יותר. 
הגישה הלפרוסקופית מבוצעת בארץ מתחילת שנות ה-90 אך רק מעט כירורגים התמקצעו בזה. בשנים האחרונות יותר ויותר כירורגים מבצעים את הניתוח הלפרוסקופי בגישה של TAPP ועדיין מעט מאוד כירורגית מבצעים ב TEP.
יש להזכיר גם שיש פה ושם ניתוחים המבוצעים עם הרובוט. לדעתי לגישה רובוטית חסרון רב ואפילו פסולה בשל הוצאה גבוהה מאוד ומיותרת וזמן ניתוח הרבה יותר ממושך.

* הכותב הוא פרופ׳ איברהים מטר, מומחה לכירורגיה כללית וכירורגיה לפרוסקופית, אסותא חיפה
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה