בעולם

מחיר התמיכה בישראל: המכירות ברשתות המזון ברחבי העולם בירידה

החרם נגד רשתות המזון שתומכות בישראל נמשך: מדינות העולם הערבי מחרימות את סניפי מקדונלדס, KFC וסטארבקס. מה שהחל ברשתות החברתיות הגיע אל השטח שסניפי הרשתות עומדים ריקים
מערכת ice |  3
מקדונלדס (צילום Magma Images, shutterstock)
מתחילת המלחמה, רשתות מזון רבות כגון מקדונלדס, KFC, סטארבקס ועוד הביעו תמיכה בישראל. בעקבות כך במספר מדינות ערביות ברחבי העולם החל חרם נגדן ונכון לעכשיו הסניפים עומדים ריקים.
מותגים הנתפסים מערביים מרגישים את השפעת החרם במצרים, וגם בירדן, וישנם סימני התפשטות גם למדינות ערביות נוספות, כולל כווית ומרוקו. במדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות התופעה קיימת בממדים מזעריים מאוד.
כל המהלך החל בצפוי ברשתות החברתיות ומהר מאוד הגיע אל פני השטח וכעת, קונים במדינות ערב החלו לעבור לחלופות מקומיות. במצרים, שבה קיים סיכוי קטן מאוד שאנשים ייצאו לרחובות להפגין לאור המגבלות הביטחוניות והחשש מהמשטר, יש שרואים בחרם את הדרך הטובה ביותר, או למעשה אפילו היחידה, להשמיע את קולם כנגד ישראל.
"אני מרגיש שגם אם אני יודע שלא תהיה לכך השפעה משמעותית על המלחמה, זה עדיין המעט שאנחנו יכולים לעשות על מנת שלא נרגיש שהידיים שלנו מכוסות בדם", אמר רהאם חאמד, תושב קהיר, שמחרים רשתות מזון מהיר מארה"ב.
גם בירדן, החרם מורגש כאשר תושבים אשר תומכים בחרם, נכנסים לסניפי מקדונלד'ס וסטארבקס על מנת לעודד לקוחות, שכן מגיעים לקנות ברשתות, לצאת מהמקום ולקנות במקומות אחרים. בנוסף, ברשתות הופצו סרטונים של כביכול חיילי צה"ל, שמכבסים בגדים עם מותגי חומרי ניקוי בינלאומיים ידועים, אותם קראו להחרים. 
המצב דומה גם בכווית סיטי, עיר הבירה של כווית, שם שבעה סניפים של סטארבקס, מקדונלד'ס ו-KFC נותרו ריקים כמעט לגמרי. ברבאט, בירת מרוקו, אחד מעובדי סניף סטארבקס, אמר שמספר הלקוחות ירד משמעותית השבוע.
בהצהרה שסיפקה בחודש שעבר הנהלת מקדונלד'ס העולמית, נמסר שהיא "מבוהלת" מחוסר המידע בנוגע לעמדתה לגבי המלחמה, וכי הסניפים שלה פתוחים עבור כולם. הזכיין המצרי של רשת ההמבורגרים במצרים הדגיש כי הבעלות על סניפי הרשת היא מקומית, והבטיח להעביר 650 אלף דולר כסיוע לעזה.
מובילי החרם בעולם הערבי הדגישו את העובדה שסטארבקס, תובעת חלק מעובדיה על כך שפרסמו פוסט תמיכה בחמאס במהלך המלחמה, ולגבי מקדונלד'ס נטען כי העניקה לחיילים ישראלים אוכל בחינם.
למרות המאמצים של מותגים מערביים להגן על עצמם ולשמר את המכירות, גם באמצעות מבצעים מיוחדים, מסעות החרם לא נעצרו, ובחלק מהמקרים גם יצאו אל מחוץ לגבולות העולם הערבי.
כמו כן, מוקדם יותר החודש, הפרלמנט הטורקי הסיר את מוצרי קוקה קולה ונסטלה מהמסעדות והקפיטריות שנמצאות בתחומו, זאת למרות שאף חברה טורקית גדולה לא ניתקה את הקשר עם ישראל.
מצד שני, במדינות ערביות גדולות אחרות או חזקות כלכלית, כמו סעודיה, איחוד האמירויות ותוניסיה, החרם לא תפס. אחת הסיבות היא הידיעה שגם אם יחרימו את אותן חברות, ההשפעה על המלחמה תהיה מזערית.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    החושך נגד האור
    האיסלאם 11/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אינו הביא לעולם דבר מלבד מלחמה, הרס, ברבריות ושנאה. חסרי אינטליגנציה. האיסלאם מתוך 1.8 מיליארד בני אדם, 3 פרסי נובל. היהודים כ 450 פרסי נובל , 25% מהעולם כולו.
    סגור
  • 2.
    הערבים הם שאריות אשפה גנטית אנושית עם נטיות רצחניות (ל"ת)
    דני 11/2023/25
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 1.
    הערבים הם שאריות אשפה גנטית אנושית עם נטיות רצחניות (ל"ת)
    דני 11/2023/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור