דיגיטל וטק

המהפך של אפל: הפוליטיקאי שנלחם נגד החברה וניצח

אלכס אגיוס סליבה, נציג מלטה בפרלמנט האירופי, הוא האיש העומד מאחורי הדרישה של האיחוד האירופי מחברת אפל לאחד את כל חיבורי המטענים של מוצרי החברה לחיבור Type C. על פי הערכות, המהלך יעזור במאבק של האיחוד האירופי במשבר האקלים ויחסוך מיליוני אירו בשנה 
מערכת ice | 
אייפון 15 (צילום יוטיוב/ Apple)
מאחורי אחד השינויים הגדולים במכשיר הדגל של חברת אפל  - האייפון, עומד דיפלומט צעיר ממדינה לא מוכרת במיוחד באיחוד האירופי. הסיפור מהווה דוגמא מעולה כיצד פוליטיקאים ומחוקקים הצליחו להכניע את אחת החברות הכי עשירות בעולם לפעול למען עתיד העולם ולמען טובת הצרכנים.
הניצחון הציבורי של האיחוד האירופי במאבק מול החברה הוכרז ביום שליש בשבוע שעבר, כאשר במסגרת השקת המוצרים החדשים של החברה, הרעש הגדול לא היה סביב החידוש במערך הצילום או במעבד של המכשיר החדש. שקע הטעינה והתקשורת החדש של הטלפון הוא USB–C, במקום השקע הייחודי של אפל, לייטנינג, שעליו ויתרה החברה, הוא היה הסיפור הגדול של ההשקה.
 
שנים לפני כן, עוד לפני שהיו סמארטפונים, החל האיחוד האירופי לדרוש תקן טעינה אחיד, אבל רק ב-2009 הסכימו יצרניות הסמארטפונים לחתום מרצון על הסכם למציאת פתרון טעינה אחיד. תוך עשור, ירד מספרם של סוגי המטענים מ-30 לשלושה בלבד: מיקרו–USB–C, USB  (טייפ C) ולייטנינג של אפל.
המקרה מציג ניצחון מול תאגיד גדול בעיקר כי החל מתחילת דרכו של המותג האייפון אפל שאפה לבודד עצמה משאר המתחרים בשוק. היא עשתה זאת בכמה דרכים, בין היתר בזכות מערכת ההפעלה שלה ועם שקע הטעינה הייחודי שעבר שינוי עם הזמן.
המאבק החל בשנת 2022, כאשר אלכס אגיוס סליבה, נציג מלטה, הופיע מול הפרלמנט האירופי ושלף צרור סבוך של כבלים. הוא הציג את אסופת הכבלים הללו כמטענים למכשירים שהוא אסף במרוצת השנים. בידו השנייה הציג כבל אחד וטען שבו טמון העתיד, הכבל היה מטען USB–C
אגיוס סליבה סיפר שלפני שלוש שנים, כשנציגים האיחוד האירופי יצאו בהצעה לאפל להחליף את שקע המטען, בכירי החברה צחקו להם בפרצוף: "הם אפילו לא טרחו לענות לנו".
מאחורי דבריו של אגיוס סליבה נמצאת אסטרטגיה לא תמימה במיוחד של אפל, שעצבנה צרכנים ורגולטורים. אבל מהצד השני, אפל טענה נגד הדרישה שלא ייתכן שמחוקקים יתערבו בעיצוב של מוצר, אף שאינספור מוצרים בעולם כפופים לתקני בטיחות, סביבה ונוחות צרכנית.
השימוש בכבלים נפרדים לטלפונים של אפל עלה ביוקר לצרכנים ולסביבה. הנציבות האירופית חישבה כי האחדה תחסוך לצרכנים כ–250 מיליון יורו בשנה, ופסולת אלקטרונית במשקל של 51 אלף טונה בשנה.
"הצרכנים באירופה יוכלו להשתמש במטען יחיד עבור כל המכשירים האלקטרוניים הניידים שלהם צעד חשוב להגברת הנוחות ולהפחתת הפסולת. זה גם יאפשר לטכנולוגיות חדשות, כמו טעינה אלחוטית, להופיע ולהתפתח בלי לתת לחדשנות להפוך למקור של פיצול בשוק ואי־נוחות עבור הצרכן", אמר נציג הנציבות לענייני פנים, בזמן המגעים לחקיקה.
בעקבות החקיקה קיבלה אפל החלטה לעבור למטען האחיד בכל מכשיריה ומוקדם משהאיחוד דרש. היא כבר אימצה קודם לכן את USB–C במכשירי מקבוק ואייפד שלה. ההחלטה לאמץ אותו באייפון, אומרים אנליסטים, היא מהטובות שקיבלה, ועשויה לקדם אותה עסקית.
יש לציין כי אגיוס סליבה לא שונא את אפל והדבר לא נעשה ממניע של נקמה. ההפך יש בידיו מקבוק, אייפד, אפל ווטש ואייפון. יתרה מזו הוא אמר כי ברגע שהמכשיר שלו יתיישן הוא יחליף את המכשיר לאייפון עם שקע USB–C כשהטלפון שלו יתיישן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה