בעולם

רוסיה וצפון קוריאה בדרך לעסקת נשק? כל הפרטים

השליט קים ג'ונג און והנשיא ולדימיר פוטין צפויים להיפגש ב"פורום הכלכלי המזרחי". האחרון צפוי לבקש את עזרתה של פיונגיאנג באספקת אריטלריה עבור המלחמה עם אוקראינה, ולספק עבורה סיוע טכנולוגי אווירי וימי. גורמים במדינות המערב מזהירים: "קיימת מעורבות דיפלומטית רמת דרג בין המדינות"
מערכת ice | 
קים ג'ונג-און, ולדימיר פוטין (צילום shutterstock, freepik)
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין יוועדו בקרוב ברוסיה. העיתון האמריקאי "הניו יורק טיימס" דיווח אמש (שני) על כך שהפסקה צפויה להתקיים ככל הנראה כבר בסוף השבוע הקרוב. הביקור החריג יתקיים במסגרת "הפורום הכלכלי המזרחי", שנועד לעודד השקעות זרות במזרח רוסיה. הפורום יתקיים בין שבת לשלישי במזרח הרחוק הרוסי, בעיר ולדיוודסטוק, הממוקמת על חופי הים היפני.
על פי ההערכות במערב, פגישתם של השניים צפויה להתקיים על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה שהחלה בפברואר 2022 וסיומה אינו נראה באופק. על פי דיווחים, במרכז השיחה צפוי לעמוד מהלך להעברת נשק מצפון קוריאה לרוסיה לצורך המשך הלחימה. נשיא רוסיה יבקש את סיועה של צפון קוריאה בכלים ארטילריים וטילים. אלא שלא מדובר בעסקה חד צדדית: כלי תקשורת מדווחים כי קים צפוי להיעזר ברוסים בתחום הלוויין הצבאי וכן לקבל סיוע בנושא הצוללות הגרעיניות.

רוסיה מעוניינת להרחיב את החיפוש אחר מקורות נשק, ככל שהמלחמה עם אוקראינה הולכת ונמשכת. צפון קוריאה מצדה, כשלה בחודשים האחרונים בשני ניסיונות שיגור של לוויינים. לפיכך, לשניים אינטרס משותף בקיום הפגישה, שתתקיים על פי ההערכות בקמפוס האוניברסיטה הפדרלית של ולדיוודסטוק. מלבד הפן הטכנולוגי, ג'ונג און צפוי לדרוש סיוע במזון לאזרחיו. את פיונגיאנג צפוי לעזוב שליט צפון קוריאה באמצעות רכבת משוריינת, כלי תחבורה בו הוא נוהג לנוע גם בתחומי מדינתו שלו, כך מוסרים גורמים המעורבים בשיחות התיאום.

הערכה: תרגיל צבאי משותף על הפרק
מדובר בביקורו העשירי של קים ג'ונג און מחוץ לצפון קוריאה ב-12 שנות שלטונו, והביקור השני שלו בוולדיוודסטוק הרוסית. אחת ההערכות הן שקים יגיע גם למוסקבה, אלא שביקור כזה טרם אושר באופן סופי. אפשרות נוספת היא שהשניים יפגשו גם בתחנת החלל במזרח רוסיה, ווסטוצ'ני קוסמודרום, הממוקמת סמוך לגבול עם צפון קוריאה. פוטין נועד בעבר בתחנת החלל עם הנשיא הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו. קים יבקר גם בבסיס צי האוקיינוס השקט של רוסיה, זאת בעקבות דיווחים לפיהם שתי המדינות נערכות לקיים תרגיל צבאי-ימי, שצבא סין עשוי להיות מעורב בו גם כן.

חרף אזהרות הבית הלבן. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: אריה לייב אברמס/ פלאש 90)
הבית הלבן הזהיר כבר בשבוע שעבר מפני התקרבות משמעותית של מוסקבה ופיונגיאנג. גורמים בממשל האמריקאי התייחסו לעסקת נשק אפשרית שעשויה להירקם בין השניים, לרבות שיחות בדרגים גבוהים הנוגעות לשיתופי פעולה צבאיים. המועצה לביטחון לאומי בארה"ב הזהירה:  "קיימת מעורבות דיפלומטית רמת דרג בין המדינות... אנו קוראים לפיונגיאנג להפסיק את המשא ומתן שלה עם רוסיה ולעמוד בהתחייבויות הציבוריות שלקחה על עצמה, כמו לא לספק או למכור נשק לרוסיה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה