השוק

בלידר חוששים מהאינפלציה: "כמות הכסף שבידי הציבור גדלה"

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון חושש מלחצים אינפלציוניים וכותב ללקוחות הבית כי יש לשים לב לזינוק בכמות הכסף שיש אצל הציבור והפגיעה באמינות המדיניות הכלכלית של הממשלה
ניצן כהן |  2
יונתן כץ (צילום צביקה דור, shutterstock, פלאש 90)
יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון, מצביע על שורה של גורמים מדאיגים באשר להתפתחות האינפלציונית בישראל. כץ מציין את הגורמים ככאלה שילחצו כלפי מעלה את האינפלציה ויכבידו על מרווח התמרון של בנק ישראל.
בין הנתונים שמונה כץ אלה הם מחירי התובלה הימית שעולים בגלל המלחמה והשיבושים במעבר בתעלת סואץ. כץ מונה גם את התערערות האמינות הפיסקלית של הממשלה שלמעשה מזרימה כסף ללא הכרה לשווקים ובעיקר הכוונה היא לכספים שאינם תומכי לחימה או שיקום האזורים שנפגעו ממנה.
נתון נוסף ומעניין שמעלה כץ הוא כמות המזומן המצרפי שבידי הציבור שלמעשה עלול לייצר מצב של "ביקושים כבושים" וזה אומר שברגע שהמלחמה תירגע, הציבור ימצא את עצמו עם הרבה כסף מזומן וירוץ לקניונים ולרכוש נדל"ן שבלאו הכי נמצא במחסור בגלל היעדר ידיים עובדות בענף.
"יש חשש מתופעת "מיני ביקוש כבוש" עם סיום עיקר הלחמה. כדאי לשים לב לזינוק בכמות הכסף שבידי הציבור (המצרף הרחב, כולל פיקדונות עד שנה)" כותב כץ "בחודשים אוקטובר-נובמבר חל גידול מצטבר של 3.5% (קצב שנתי של 23%) או תוספת של כ-50 מיליארד שקל לאחר מספר חודשים של יציבות מתחילת השנה (בשנות הקורונה מצרף הכסף הרחב עלה ב40%) מדובר בהעברת תמיכות מהממשלה אל מגויסים ומפונים וגידול בחסכונות של משקי הבית.
"מדובר בתוספת משמעותית של כסף נזיל עם פוטנציאל להסטה לכיוון צריכה, ברגע שהתנאים יאפשרו זאת" מסיים כץ את הניתוח של הרכיב מלבה האינפלציה הזה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הלבנים המוזרים
    שרון חואטו 01/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה יותר טוב שהכסף אצל הציבור.ולא אצל אחד כמוך לא מוצלח שחיי על חשבון הציבור...מייססדוף הקטן שכמוך
    סגור
  • 1.
    כסף
    משה 01/2024/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין שום כסף נזיל, אין כסף בכלל דיי לפמפום נדלן. הילדים שלנו , צריך שיהיה להם גם אפשרות לגור כאן
    סגור