השוק

בהתאם לתחזיות: בנק ישראל מוריד את הריבית ב-0.25% ל-4.5%

בנק ישראל מפרסם היום את ההחלטה הראשונה שלו לגבי המדיניות המוניטרית לשנת 2024; בנק ישראל מוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.5%
ניצן כהן | 
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, pexels)
הוועדה המוניטרית מפרסמת את החלטת הריבית הראשונה לשנת 2024 וזאת כשברקע יש את המלחמה שפרצה באוקטובר האחרון. בשוק ההון חולקים על הדרך הנכונה להתמודד בשלב הזה של הדברים עם הבזבזנות של הממשלה ועם הגירעון שצפוי להגיע השנה אפילו לרמות של 6% וזה אומר גיוסים גדולים מאוד של הממשלה בשוק ההון מה שיביא את תשואות האג"ח לרמות גבוהות, אם הריבית לא תרד בקצב מהיר יחסית.
אם כן, בנק ישראל הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.5%. נכון לימים האחרונים בשוק ההון מתמחרים שתי הורדות ריבית רצופות כשמודי שפריר, אסטרטג השווקים בחדר המסחר של בנק הפועלים מעריך שהריבית תרד פעם אחת בלבד ברבעון הקרוב.
בנימוקי ההחלטה כותבים בבנק ישראל כי "למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות על הפעילות הריאלית. מידת אי-הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים גדולה מאוד, וזו משליכה גם לגבי מידת הפגיעה בפעילות. קצב האינפלציה מוסיף לרדת וגם בניתוח דינמיקת האינפלציה, במדידה רבעונית וחצי שנתית, ניכר כי קצב האינפלציה מתמתן. הציפיות מהמקורות השונים הן לכניסה ליעד ברבעון הראשון של השנה.
"בשווקים הפיננסיים ניכרת התאוששות לאחר הירידות בתחילת המלחמה. מאז החלטת הריבית הקודמת השקל התחזק מול הדולר ב-2.7%, מול האירו ב-1.7% ובמונחי השער הנומינלי האפקטיבי ב-2%.
"חטיבת המחקר מעריכה כי התוצר יצמח בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024 ב-2%, ובשנת 2025 ב-5%. לאור המלחמה התחזית מאופיינת ברמה גבוהה במיוחד של אי ודאות, גם בנוגע להחלטות שתקבל הממשלה לגבי ההתמודדות התקציבית עם הצרכים הביטחוניים והאזרחיים הנובעים ממנה".
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר כי תחזית האינפלציה שלו עומדת על 2.6% ל- 12 החודשים הקרובים. "הסיכונים להערכתנו עדיין מוטים כלפי מעלה. המלחמה אמנם בלמה את עליית מחירי השכירות בחודשיים האחרונים, אך הימשכות המלחמה מעלה סיכונים לעלייה במחירי ההובלה, מחסור בדירות בשל מעבר המפונים למרכז הארץ, ובשלב מאוחר יותר אולי גם עלייה במסים. ככל שהמלחמה מתארכת ההשפעות האינפלציוניות של גורמי צד היצע גדלים, ועימם הסיכון לאינפלציה עתידית.
"החלטת הריבית" אומר בהר "גבולית, אבל הריבית תפחת כנראה במהלך הרבעון הראשון. הלחץ על בנק ישראל גבוה, זאת לאור נתוני הפעילות הנמוכים וירידת האינפלציה. הפחתה מוקדמת, אם תהיה, עדיין לא מסמנת להערכתנו את המשך הדרך, זאת לאור הסיכונים הגבוהים שהמשק ניצב בפניהם כעת. אנו ממשיכים להעריך שהפחתות הריבית יהיו איטיות יותר מאלו שמגולמות עתה בשוק ההון".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה