השוק

ועדת הכספים באולטימטום לאוצר: הציגו מתווה או שנפנה לחקיקה

ועדת הכספים דנה בשבועות האחרונים במתווה פיצויים לכמה שיותר סקטורים שנפגעו בעקבות המלחמה. כעת הגיע לשולחן הדיונים של הוועדה מתווה הפיצויים הייחודי לעיר אילת, שם האבטלה גואה מאז פרצה המלחמה
מערכת ice | 
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ נעם ריבקין פנטון)
ועדת הכספים של הכנסת התכנסה היום (שלישי) לדיון המשך, בנושא בחינת מתווה סיוע אשר יהיה מתווה ייחודי לעיר אילת, בעקבות המלחמה. בדיון נחשפו נתוני האבטלה בעיר נכון לאתמול, שעומדים על 14%, כאשר מאז פרוץ המלחמה חלה עלייה חדה של 10.6%, בעוד שב-6.10 עמד הנתון על 3.4%. עוד נחשף כי על פי נתוני חברת שבא, בשבוע של ה-3-9 לדצמבר, הירידה בנתוני האשראי בעיר אילת הייתה הגבוה ביותר מבין ערי המדינה ועמדה על כ-42% ירידה בהוצאות כרטיסי האשראי.
בפתח הדיון, ציין יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אילת גיאוגרפית נמצאת במקום רחוק, המציאות היא שאילת מבחינה כלכלית קורסת, אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד ולומר יש תקנות כלליות, הן לא פותרות את הבעיות לעניין העיר אילת". 
ראש העיר אילת, אלי לנקרי, ציין כי "התחזית שהציג לעניין הדרדרות המצב הכלכלי בעיר התממשה ומתח ביקורת חריפה על נציגי האוצר: "זה ימשך גם בשלושת החודשים הבאים, אילת איבדה את החורף הזה, הכל בוטל. תבואו לראות מה קורה שם, תראו את הטיילות הריקות, מה קורה במרכזי המסחר. מאז הישיבה לא קרה כלום, יו"ר הוועדה הנחה את האוצר לבוא עם מתווה משופר לעיר אילת, לא קרה. משכו מספר ימים, אחרי זה קיימו דיוני סרק, זלזלו בנו, קיימנו ישיבות ודיונים אין ספור, כולם, שום דבר. הם עומדים על דעתם שאילת אינה שונה מכל מה שקורה בארץ. הצגנו נתונים חד משמעיים שבארץ יש התאוששות, באילת מגמת ההידרדרות נמשכה, זה לא צריך להפתיע אף אחד, אין תיירות ואין ציפייה לתיירות. ביקשנו מהאוצר תציעו משהו, תביאו משהו, תביאו נייר, לא ראיתי הצעה אחת". 
עוד התריע ראש העיר על סגירה אפשרית של בתי המלון בעיר בטווח הזמן הקרוב: "המפונים יצאו משם, נגיע לעשרות אחוזי אבטלה, 50-60 אחוז, זה יעלה למדינה מיליונים, בואו תעשו משהו, תמתנו את מה שקורה בעיר. מה זה קונספירציה? יש לכם נתונים אחרים? ברור שיש עסק בת"א שגם ירד 60 אחוז, אבל זה כל העיר באילת. אם זה היה רק אוקטובר ניחא, לא הייתי מגיע לפה, נובמבר נמשך, דצמבר, ינואר צפוי להימשך ולהעמיק". 
פיליפ אזרד, מנכ"ל עיריית אילת הוסיף כי "יש היום אירוע פרידה מניר עוז, המשמעות שעוד שבוע וחצי מלון ים סוף נסגר. 20 בתי מלון יסגרו ברגע שתושבי שדרות יעזבו, נראה גידול של אלפים באבטלה. אנחנו מראים נתוני מאקרו של הכלכלה בארץ ובאילת, קיימנו עם האוצר שיחות, העברנו את הנתונים, הצענו מתווה, לא קיבלנו התייחסות אחת כתובה. הם חושבים שרק המתווה שהציעו נכון ואין בלתו. אנחנו לא דומים לעיר אחרת".
בהמשך להוראת יו"ר הוועדה בדיון הקודם, הציגה יועמ"ש הוועדה, עו"ד שלומית ארליך מתווה חקיקה של הייעוץ המשפטי לכנסת, המבוסס על ערים שמארחות אחוז גבוה במיוחד של מפונים בשיעור של 40% ממספר תושבי העיר, עם ירידה של לפחות 30% ירידה במחזור העסקים, שיאפשר להן השתלבות במסלול האדום של תקנות הפיצויים. המתווה מבוסס גם על היות העיר אילת מאוימת מבחינה ביטחונית בדומה ליישובי הספר.
מנגד במשרד האוצר טענו כי לא מצאו שוני בין העסקים בעיר אילת ליתר העסקים בישראל לעניין גובה הפגיעה, וכי ביצעו בדיקה פרטנית לעניין עסקים שונים, וכי מתווה העסקים הכללי נותן מענה מספיק לעסקים בעיר, וביקשו להפריד בין מצב העיר עצמה למצב העסקים בה. 
חברי הכנסת תקפו את דברי נציגי האוצר וטענו כי באוצר מסרבים לפצות את העיר וזונחים אותה, עוד ציינו כי בעוד ביתר הערים מדובר בפגיעה של כחודשיים בעסקים, בעיר אילת מדברים על פגיעה ארוכת טווח של לפחות חצי שנה, וכי העיר אילת ייחודית כאשר היא מבוססת על תיירות באופן מוחלט, בשונה מערים אחרות. חברי הכנסת קואליציה ואופוזיציה ציינו כי נציגי העיר הציגו נתונים ברורים, וראש העיר אילת "נאלץ להגיע כקבצן", וכי אם תפיסת האוצר תישאר בעינה, הם יקדמו חקיקה בכנסת לעניין העיר אילת. חברי האופוזיציה תקפו את שר האוצר וקראו לו להגיע לעיר אילת ולחזות במצבה. 
ירון גינדי, מלשכת יועצי המס, אמר: "אני מבין את הקושי של רשות המיסים כי אין דיווחי מע"מ, אין לרשות את כל הנתונים, לכן הם לוקחים עסקים מדגמית, אבל 'שבא' היא מערכת בלתי תלויה, הנתונים של המערכת ניתנים לפי שבועות, אתה רואה בריחה משמעותית של שאר הערים בישראל לעומת העיר אילת בנתוני האשראי, על זה אי אפשר להתווכח". 
שי אהרונוביץ, מנהל רשות המיסים אמר: "אילת פטורה ממע"מ, דגימת הנתונים קשה יותר, היו לא מעט ישיבות עם השר עצמו, היו גם ישיבות עם ראש העיר עצמו, וגם פנימיות. ברור לכולם שיש ייחודיות, יש לנו פקיד שומה באילת שדוגם מספר עסקים בכל תחום, אנחנו מפצים אחורה, מתווה קדימה יצטרך להיבדק בדיעבד, יכול להיות שבדצמבר התאוששות באילת אחרת משאר הארץ, אבל נצטרך לבחון את ינואר. מבחינת שר האוצר אילת חשובה מאוד, נתוני חברות האשראי הם לא פשוטים לניתוח, כי חלק מהרשתות לא סולקות באילת".
בהמשך הציגו באוצר נתונים לפיהם עפ"י מקדמות ששולמו בירידות באילת ובראשון לציון, היקף הירידות בקרב העסקים בשתי הערים דומות. חברי הכנסת דחו את הדברים, וציינו שוב כי אין להשוות בין אילת ליתר ערי הארץ, וכי לא ניתן להתבסס על בדיקה חלקית, שעה שהעיר מציגה נתונים מקיפים לגבי אחוז הירידה, כולל נתוני חברות אשראי ואת נתוני חברת שבא. לצד הצעת החוק שנוסחה כאמור עפ"י מתווה שיכליל את העיר במסלול הפיצויים האדום, הוצע לחילופין לאפשר לעסקי העיר אילת להיכלל במסלול הפיצוי הירוק שבתקנות הפיצויים.
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "אני לא זוכר קונצנזוס כזה בקרב חברי הכנסת על עיר, שאין ויכוח שאתם טועים. אתם צמודים למתווה שהוא טוב, אבל אילת חייבת להיות שונה. מי שמשווה את ראשון לציון לאילת עושה עוול. עד שיהיה פתרון אני מבקש לקחת את הצעת החוק ולהחתים את החברים. אנו לא עוזבים את העיר אילת, אני סוחב את זה הרבה זמן וכולם היו בטוחים שאבוא היום עם פתרון שתסכימו אתו. אני מכין את החוק ואביא אותו למליאה, זה בידיים שלכם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה