השוק

בנק ישראל לבנקים: "היו שמרנים בחלוקת דיבידנדים"

המפקח אינו צפוי לאסור את החלוקה. עם זאת, הוא בהחלט קורא לבנקים לבחון אותה מחדש. דני חחיאשווילי: "תחזיות הצמיחה המקרו-כלכליות עודכנו כלפי מטה, וייתכן שעדיין אינן משקפות את כל הירידה הצפויה". שיעור הדיבידנד עומד כיום על כ-40%, ויש להביא בחשבון שמירת עודפי הון שיתמכו במשק ביציאה מהמלחמה
מערכת ice | 
צילום Magma Images, shutterstock
החגיגה נגמרת? בצל אירועי המלחמה והחשש הגובר ממשבר כלכלי, המפקח על הבנקים דני חחיאשווילי שלח אמש (ראשון) מכתב אל הבנקים, ובו קרא לבחינה מחודשת של מדיניות הדיבידנדים. חחיאשווילי אינו אוסר על הבנקים את חלוקת הדיבידנדים. עם זאת, המפקח על הבנקים הבהיר לראשיהם לשקול מחדש את תוכניותיהם המקוריות.
בשולי הדברים, אין ספק כי שיעור הדיבידנד שעומד כיום במרבית הבנקים על 40% מהרווח הנקי, ראוי שיצטמצם. המפקח חחיאשווילי ביקש מהבנקים להעביר את החלטתם בעניין זה עד יום רביעי הבא לכל המאוחר. "מאז שאושרה מדיניות חלוקת הדיבידנדים והרכישה העצמית על ידי הדירקטוריונים השתנו התנאים הכלכליים באופן מהותי", כתב חחיאשווילי. 
 
"תחזיות הצמיחה המקרו-כלכליות עודכנו כלפי מטה, וייתכן שאלו עדיין אינן משקפות את כל הירידה הצפויה; קיימת תנודתיות גבוהה בשערי החליפין ובשווקים הפיננסיים המקומיים; נרשמה עלייה בסיכוני האשראי והפסדי האשראי צפויים לגדול משמעותית בתקופה הקרובה וככלל, אי הוודאות גדלה מאוד". 
"על רקע שינויים אלה, בעת בחינת תכנוני ההון וההחלטה על חלוקת דיבידנדים, עליכם להביא בחשבון את התנאים החדשים וההשפעות הנלוות לכך ולוודא כי הנכם מחזיקים כריות הוניות מספקות להתמודדות עם הסיכונים השונים". אמנם הבנקים נמצאים כיום ברווחיות אדירה, כאשר רק ברבעון האחרון הם הרוויחו 7.5 מיליארד שקל וחולק דיבידנד של כ-2.6 מיליארד שקל.
למותר לציין כי למרות שהודיעו על הקלות ללקוחותיהם בשווי של יותר ממיליארד שקל מאז נפתחה המלחמה, ועל אף שהם יבצעו הפרשות להפסדי אשראי משמעותיות בעקבות המלחמה, הם עדיין צפויים להציג רווחים נאים בדוחות. אולם התפתחות המלחמה עלולה להעמיק את הפגיעה הכלכלית, ועל הבנקים לשמור עודפי הון שיתמכו במשק ביציאה מהמלחמה, כדי שחלילה לא יווצר מחנק אשראי. 
"חשוב כי תוכלו להמשיך לסייע ללקוחות, בין היתר על ידי מתן אשראי וגם כחלק ממאמצי השיקום והפיתוח שיגיעו לאחר תקופת המלחמה", כותב חחיאשווילי. "גישה מוגבלת של לווים לאשראי עלולה להחמיר את המשבר במשק, להקשות על היציאה ממנו ובהמשך להגדיל את הפסדי האשראי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה