השוק

האוצר השלים גיוס של 3.3 מיליארד שקל בתשואות גבוהות

משרד האוצר השלים בשעה האחרונה גיוס של 3.3 מיליארד שקל באמצעות הנפקה של לא מעט סדרות אג"ח במחירים נמוכים שמשקפים תשואה גבוהה שתכביד על הצמיחה הכלכלית במעלה הדרך 
ניצן כהן |  4
עלות המלחמה (צילום פלאש 90/ נעם ריבקין פנטון, חיים גולדברג, shutterstock)
משרד האוצר השלים בשעה האחרונה גיוס של 3.3 מיליארד שקל. הגיוס היה גבוה בכ-65% מהיקף ההנפקות בשבוע שעבר. בשלה הזה קשה לגזור את התשואות בהנפקה בגלל שמדובר בלא מעט סדרות אג"ח שהונפקו לטווחים שונים אבל עדיין מדובר בהנחות משמעותיות שהאוצר נתן כדי לגרות את המשקיעים לתת לו כסף.
אם כן, שני נתונים חשובים היו בהנפקה שנסגרה בשעה האחרונה. הנתון החשוב ביותר הוא העובדה שהממשלה בכלל הצליחה לקחת כסף בשוק, ובסכומים כאלה בתקופה כזו. מעבר לכך נתון חשוב מאוד הוא עלות הגיוס הזו שמסתמנת גבוה יחסית למה שהממשלה שילמה עד כה.

עכשיו נמשיך כדי להסביר את העלויות הכבדות של הגיוס הזה. למשל בסדרה 0226 שהיא סדרה שקלית קצרה (מח"מ 2.3) הסדרה נסחרת בתשואה של 3.954 שקל כשכל אג"ח נסחר במחיר שך 92.87 אג'. הסדרה הזו הונפקה כשהמחיר המקסימלי היה 92.86 אג' אולם המחיר הממוצע של האג"ח מהסדרה הזו בגיוס היה 92.88 אג'.
נזכיר כי עוד לפני המלחמה היה ברור שהמדינה תזדקק ללא מעט כסף כדי לממן את ההסכמים הקואליציוניים הנדיבים אולם כשפרצה המלחמה היה ברור שהנזקים כל-כך כבדים וצורכי הצבא כמו גם המערכות האזרחיות יהיו גבוהים מאוד מה שיחייב קיצוץ בעלויות ההסכמים הקואליציוניים אבל זה לא קרה וזה יצר בור לא קטן בתקציב המדינה, בור שמחייב מימון משמעותי באמצעות הנפקות אג"ח.
שתי בעיות יש בעלויות הכבדות האלה של ההסכמים הקואליציוניים במקביל לצורך לממן את המלחמה את העלויות האזרחיות שלה. הבעיה הראשונה היא נטל כבד על התקציב בשנים הבאות והבעיה השניה היא שגיוס ממשלתי בתשואות האלה מושך את עלויות המימון בכלכלה הישראלית כלפי מעלה וזה נטל שיכביד מאוד על הצמיחה במעלה הדרך.
יניב פגוט, מנהל מחלקת המסחר בבורסה אמר כי "היום בצהרים הסתיימה הנפקה מצוינת של החוב הממשלתי, הן בפרמטר של מחיר סגירה והן בפרמטר של הביקושים. הרוח הגבית מנתוני המאקרו מעבר לים, לצד אי התרחבות האירועים הביטחוניים בחזיתות נוספות, הגבירו את התיאבון של המשקיעים לרכישת חוב ממשלתי בתשואות נאות.
"גודל ההנפקה השבועית שהיתה גבוהה ב-65% מההנפקה בשבוע הקודם, לא היווה גורם מכריע בתוצאות ההנפקה. העיניים כעת עוברות להנפקת המק"מ שתתקיים מחר ולהנפקה השבועית ביום שני הבא".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    סמוטריץ
    רונה כהן 11/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה בדיוק אתה מבין בכלכלה מקווה שאתה והשרים סביבך אחרי המלחמה כבר לא תהיו בממשלה נזק שגרמתם בכול התחומים ייקח לנו 50 שנה לתקן
    סגור
  • 3.
    גועל נפש
    רפאלה 11/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מפתיע? מה הסמרטוט הזה מבין בכלכלה?
    סגור
  • 2.
    מה עם הנכים הזנחתם אותנו
    למה אתה בוכה כפרה 11/2023/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תקדימו את הקצבאות
    סגור
  • 1.
    מי גאון של אמא
    ארז 11/2023/06
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לפי מה שכתבת הידע שלך בכלכלה / אג"ח שואף ל 0. מציע שתלמד משהו לפני שאתה מפרסם משהו.
    סגור