השוק

הסיוע מארה"ב לישראל יתעכב? זאת הסיבה המפתיעה

רבים מהפילנתרופים הגדולים תרמו לצה"ל בשעת המלחמה, אלא שהחוק האמריקני קובע כי לא ניתן לבצע תרומות מחוץ למדינה שיוכר בהן זיכוי למס. המשמעות: עליהן להיעזר בארגוני ביניים או להקים שלוחות בחו"ל. רשות המסים יכולה להקל על התהליך באמצעות פעולות ישירות מול משרד האוצר האמריקני, אך הסוגייה טרם התקדמה
מערכת ice | 
בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום פלאש / מרים אלסטר)
על רקע מלחמת חרבות ברזל, שהחלה במתקפת הפתע של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר שגבתה את חייהם של יותר מ-1,400 נרצחים והרוגים, פצעה יותר מ-4,300 אזרחים והביאה לחטיפתם של יותר מ-210 איש, העולם ובראשו ארה"ב התגייסו לסייע לצבא ולנפגעי המלחמה. אלא שלכלכליסט נודע כי כרגיל, נפתולי הביורוקרטיה מביאים לעיכוב ניכר בחלק מהתרומות. 
החוק האמריקני קובע כי לא ניתן לבצע תרומות מחוץ לארה"ב שיוכר בהן זיכוי למס. בארה"ב לא מקובל לתת תרומות שלא ניתן לנכות אותן במס. זהו חלק אינטגרלי מהתרבות האמריקנית ביחס לתרומות. אם לא די בכך, חברות אינן יכולות לבצע תרומה שאינה מוכרת למס, שכן מתן תרומה שכזו יחייב גילויים מיוחדים בדו"חות הכספיים ודו"חות המס, ועשוי להיחשב כמעין דיבידנד.

על מנת שארגונים ישראליים יוכלו לקבל תרומות מחו"ל, הם צריכים להקים שלוחות בחו"ל (למרבית העמותות שפעילות בנושא המלחמה אין כזו), או להיעזר בארגוני ביניים בארה"ב, שיעבירו להם את התרומות. על פי כלכליסט, חלק מהתורמים נרתעים משימוש בארגוני ביניים שכן קשה לכוון בדיוק את הכסף למטרה שהתורם מעוניין בה.  חלק מארגוני הביניים גובים עמלה, שיכולה להגיע גם למעל 2% מהתרומה, כך שחלק מהכספים מתפספס בדרך. 
 
בבדיקה שערך עו"ד גיל רווה מול גורמים בתחום המס בארה"ב, הוא מצא כי אם משרד האוצר ישלח בקשה רשמית למשרד האוצר האמריקני עם רשימה של הארגונים הרלבנטיים בתחום הלחימה, האמריקנים יוכלו במסגרת אמנת המס שיש להם עם ישראל להחליט כי רשימה זו תוכל להיכלל כעמותות שיש להן זיכוי מס. רווה ניסה לקדם צעד שכזה מול משרד האוצר ורשות המסים, אך הסוגייה טרם התקדמה.
 
"משרד האוצר קיבל פנייה לעניין הזכאות לזיכוי ממס בגין תרומות בארה"ב של תורמים אמריקנים לעמותות ישראליות", נמסר מטעם משרד האוצר לכלכליסט. "משרד האוצר וידא את קיומם של פתרונות קיימים באמצעות תרומה דרך עמותות הרשומות בארה"ב. בנוסף, משרד האוצר פועל מול מקביליו בממשל לבחון פתרונות להעברה ישירה של התרומות תוך קבלת זיכוי מס בארה"ב".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה