השוק

כמה הפסדתם בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות בחודש ספטמבר?

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הן אפיקי ההשקעה הפופולריים בישראל והן מפסידות לכם כסף כבר כמה חודשים; מניתוח שנעשה בבית ההשקעות מיטב עולה כי לאט לאט כל הרווחים מתחילת השנה מתחילים להישחק וכרגע לפחות אין בשורות טובות
ניצן כהן |  12
קופות הגמל וקרנות ההשתלמות ממשיכות להפסיד (צילום יחצ, בועז צרפתי, מתוך אתר אנליסט, סם יצחקוב, freepik)
קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הן אפיקי ההשקעה מהפופולריים בישראל. במחצית הראשונה של השנה הקופות וקרנות הניבו תשואות לא רעות בכלל בעיקר בשל ההטיה של הכסף לחו"ל ובעיקר לשוק אמריקאי אבל כשגם השוק הזהה מתחיל לגמגם הרי שההפסדים בקופות והקרנות ההולכים ונערמים.
מניתוח שנעשה בבית ההשקעות מיטב עולה כי בחודש ספטמבר הקופות והקרנות באפיק הכללי (שם נמצא רוב הכסף שלכם) הפסידו 1.3%. האפיק המנייתי, שהיה האפיק הפופולרי בשנה שעברה והמון כסף הועבר אליו, הפסיד בחודש החולף 2%.

עכשיו ננסה להסביר לרגע את המנגנונים והפופולריות של שני האפיקים האלה. נתחיל בקרנות ההשתלמות. קרנות השתלמות הן אפיק פופולרי מאוד בקרב השכירים שמקבלים השתתפות של המעביד בהפקדה השוטפת (המעסיק מפקיד 7.5% מההפקדה השוטפת והעובד מפקיד 2.5% כשבסך הכל ההפקדה השוטפת היא בגדול של 10% מהשכר ברוטו). מעבר לכך הרווחים בקרנות ההשתלמות פטורים ממס וזה משמעותי מאחר וקרנות השתלמות הן אפיק לטווח הבינוני, כלומר ל-6 שנים שבסופם מקבלים את הפטור ממס.
צריך לזכור שגם ההפקדה השוטפת מזכה בהטבת מס וזה חשוב מאד. קרנות ההשתלמות הפכו לאפיק פופולרי גם בקרב ציבור העצמאים שמקבלים את הטבת המס הן בשלב ההפקדה והן בשלב שהן הופכות להיות נזילות אחרי 6 שנים.
קופות הגמל. אלה הופכות להיות מכשיר פופולרי מאוד בעיקר בגלל השיווק האגרסיבי שלהם על ידי המשווקים פנסיוניים. כאן צריך לזכור שאין הטבת מס בפקדה השוטפת אבל הכסף נזיל בכל נקודת זמן (תוך תשלום מס על הרווחים) אבל אם לא צריך את הכסף בשוטף ומחכים לגיל הפנסיה הרי שמקבלים הטבת מס משמעותית, אבל צריך לחכות לפנסיה.
כך או אחרת שני המכשירים האלה פופולריים מאוד ואטרקטיביים מאוד לחיסכון לטווחים הבינוני-ארוך ומכאן חשוב מאוד לבחון את התשואות שלהן.
מאז החלה להתערער היציבות בישראל (ואגב, זו לא הייתה תופעת טבע בלתי נשלטת אלא מהלך מחושב של השלטון) התחילו מנהלי ההשקעות להטות כסף רב להשקעות מחוץ לישראל וזה היה מתבקש ואפילו אחראי מאוד. השוק האמריקאי הניב תשואות לא רעות בתחילת השנה והוא זה ששיפר את הביצועים של התיק ככל שהכלכלה הישראלית ההולכת ומתבוססת בניסיונות ההפיכה שמתרגשת לנגד עיננו ולכן האחריות של מנהלי ההשקעות חייבה אותם להוציא כסף למקומות בהם בתי המשפט לא מאוימים והקניין הפרטי נשמר בצורה סבירה.
עכשיו במחצית הראשונה של השנה השוק האמריקאי הניב תשואות טובות ובמחצית השניה של השנה, לפחות כרגע, הוא מוציא קיטור ולכן נכון לעכשיו ולפי הניתוח של בית ההשקעות מיטב התשואות בקופות והקרנות חיוביות אבל מתחילות לאבד גובה.
מצ"ב תחזית התשואות כפי שנערכה על ידי בית ההשקעות מיטב:
* הנתונים באדיבות בית השקעות מיטב
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    אני מעדיף שנחזיר את הכסף לקופות גמל של הבנקים (ל"ת)
    דוד 10/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    צדק
    צדק 10/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני לא יודע מאיפה אתם מביאים את הנתונים האלה, כנראה מהמסטיק בזוקה. אני ברווחים מדהימים מתחילת השנה
    סגור
  • 5.
    טייקונים בעלי שליטה הסוף מגיע
    רמי 10/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כתבה כלכלית יעני אוביקטיבית עם טפטופי ארס של פוליטיקה,עוד טייקון בעל אינטרס צר שמפחד מהרפורמה,שתוריד את רווחיו האישיים ותיטיב עם האנשים הפשוטים
    סגור
  • 4.
    להיות אמין
    Jose 09/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ניצן כדי לוודא שתהיה אמין בכתבות לא לערב דעות פוליטיות שלך וזה מוריד אמינות לכתבה שלך . יתכן מידע כלכלי שלך רב ערך אבל שאתה מכניס משפט מצב הפוליטי הארץ התערער בגלל ממשלה מכהנת והיא האשמה היחידה במצב אתה משקר ומטעה . אולי הפגנות שנאה ושטנה הוצאת דיבה של ארץ ישראל מחוץ גבולות הארץ היא זאת שתורמת לאי יציבות .. ייתכן אם אלו שמובילים את הפגנות ומכפישים את מדינת ישראל כדי להפיל ממשלה מכהנת בכל דרך אפשרית גם אם זו מזיקה לכלל ישראל רק בגלל שהם חושבים שממשלה מכהנת זכתה בבחירות דמוקרטית אבל לא מוכנים לקבל את זה .. האם זו גם סיבה לאי יציבות במדינה ?? אתה מאכזב
    סגור
  • יתרה מזאת ארה"ב לפני משבר כלכלי
    יוסי 10/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והכתב כנראה לא מבין בכלכלה, וכנראה גם בתי ההשקעות שלנו, ארה"ב בתקרת חוב לא נורמלית, אין הסכמה פוליטית שם והמשבר רק עולה, בתי ההשקעות לא רואים את המצב וממשיכים לזרוק את הכסף של כולנו בארה"ב, רבותי משבר 2022 חוזר
    סגור
  • טען עוד
  • 3.
    מיטב
    מיריקה הראל 09/2023/30
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מזל שעזבתי את. מיטב.שימשיך להסית ב"מחאה" !!!
    סגור
  • 2.
    איך אתם דוחפים דעות פוליטיות גם לכלכלה תתביישו
    טל 09/2023/30
    הגב לתגובה זו
    3 1
    חצופים, הרפורמה המשפטית לדעתי מוצדקת מאוד לדעתכם לא, תצאו לקפלן אנחנו בדמוקרטיה. תפסיקו לדחוף לנו את הדעות שלכם לכל חור. חצוף.
    סגור
  • עוד מרiקXי אהבל שפוט חסר מוח.
    נומה 10/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תתגייר עמלק.
    סגור
  • למה אתה חושב שאתה טוב יותר
    צבי 10/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתור בן להורים מרוקאים עם 2 תארים בהנדסה והשכלה אקדמאית גם בתחום הפיננסי הייתי אומר שרק תדאג שהיהירות לא תתפוצץ לך בפנים . תתעורר אנו כבר 75 שנה בארץ קיבוץ גלויות
    סגור
  • אני משוכנע לגמרי שאתה לא יודע כלום על הרפורמה
    מייקי 10/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ביבי אמר לך שהיא נגד האשכנזים, וזה מספיק טוב בשבילך.
    סגור
  • 1.
    כמה היפסדתי? אפס הפסדים
    אני 09/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אין לי אפילו לא לירה שחוקה אחת בשום קופת גמל בארץ אז אין לי מה להפסיד. מי מחזיק כספים בקופות גמל בארץ? צריך להיות מתאבד מקצועי בשביל זה. לא במצב הפוליטי שהמדינה נמצאת בו ולא הכלכלי של העולם היום.
    סגור
  • אם אתה עובד בארץ, יש לך כסף מושקע בקרנות ובקופות פה (ל"ת)
    מייקי 10/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור