השוק

או.פי.סי וחברת החשמל בדרך לבית המשפט: המכרז לתחנת אשכול בסכנה

אחרי שדליה אנרגיה לא הצליחה לעמוד בהצעה שהציעה לרכוש את תחנת הכוח אשכול, החליטה חברת החשמל להיכנס להליך התמחרות חדש, במקום להעביר את הזכייה לאו.פי.סי שהגיעה למקום השני
ניצן כהן | 
תחנת הכוח אשכול (צילום shutterstock, ויקיפדיה-Amos Meron)
המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול עושה את דרכו בבטחה לבית המשפט. חברת החשמל החליטה לבטל את הזכיה של דליה במכרז, לחלט לה 100 מיליון שקל מהערבויות שהצמידה להצעה שלה ובמקביל להתחיל לנהל התמחרות בין הזוכות במכרז במחיר מינימום של 9 מיליארד שקל שזה המחיר הסופי והמעודכן של דליה אנרגיה לתחנת הכוח.
הסיפור של תחנת הכוח באשכול הוא סיפור מעניין. מדובר בתחנת כוח משמעותית שנמכרת כחלק מהרפורמה בשוק החשמל, רפורמה שכפתה על חברת החשמל למכור תחנות כוח. במכרז זכתה דליה אנרגיה שבשליטת משק אנרגיה אחרי שהיממה את השוק עם הצעה בגובה של 12.3 מיליארד שקל. ההצעה שהגיעה למקום השני הייתה של או.פי.סי שבשליטת איש העסקים עידן עופר. זו הציעה קצת יותר מ-7 מיליארד שקל.

ההצעה של או.פי.סי הייתה קרובה יחסית למחיר הערכות השווי שהסתובב בשוק לפני מכרז וכחלק מההיערכות אליו אולם ההצעה של דליה אנרגיה הייתה גבוהה משמעותית וכמעט כפולה להערכות השווי שהסתובבו בשוק וזה כבר יצר בעיה.
אחרי שדליה אנרגיה זכתה במכרז, בסכום הגבוה של 12.3 מיליארד שקל התברר כי בסבירות גבוהה היא לא תצליח לגייס את הסכומים הנדרשים והיא פנתה לחברת  החשמל כדי שזו תפתח את המכרז ותנהל איתה תהליך התמחרות חדש. בסופו של יום הציעה דליה 9 מיליארד שקל, סכום שעדיין גבוה מהסכום שהגיע למקום השני (כ-7 מיליארד שקל) כשחברת החשמל תחלט 100 מיליון שקל מהערבויות.
באופן טבעי או.פי.סי מבקשת לקיים את החוק והוא אומר שאם הההצעה שזכתה לא הבשילה להסכם סופי הרי שהזכיה עוברת למי שגיע למקום השני. חברת החשמל מצידה מנסה ללכת על דרך ביניים ולפתוח בהליך התמחרות כשמחיר המינימום יהיה 9 מיליארד שקל המחיר המעודכן אותו הציעה דליה.
באו.פי.סי אומרים כי זכויותיהם מקופחות בהתאם לחוק ומכאן נסללת הדרך לבית המשפט כדי שיכפה על חברת החשמל להעביר אליה את הזכיה. חברת החשמל מצידה לוקחת את הסיכון שבית המשפט יחליט להתערב ועומדת על דעתה שנתמכת על ידי משרדי הממשלה השונים לפתוח בהליך התמחרות חדש.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה