השוק

בית ההשקעות IBI: צפו להפסדים מהשקעה בחברות הנדל"ן

בסקירת שוק הנדל"ן, מזהיר בית ההשקעות IBI מפני חברות הנדל"ן הממונפות; ב-IBI אומרים עוד כי חברות הנדל"ן המניב לא העלו את שערי ההיוון שלהן ומכאן הציגו ביצועים יחסית טובים; רבוע נדל"ן ממשיכה ליהנות ממומנטום חיובי
ניצן כהן |  1
נדל"ן (צילום shutterstock)
בית ההשקעות IBI ניתח את שוק הנדל"ן והמסקנות שלו מעניינות. בבית ההשקעות מחלקים את השוק לסוגים שונים של חברות נדל"ן אולם המרכזיות שבהן הן החברות הממונפות והחברות הפחות ממנופות. להערכתם החברות הממונפות ימשיכו לסבול בתקופה הקרובה מלחצים של השוק וזאת למרות סביבת המקרו שמתייצבת.
נתון מעניין שמעלים האנליסטים ב-IBI הוא העובדה שחברות הנדל"ן המניב לא העלו את שערי ההיוון שלהן לא בשנת 2022 ולא ברבעון הראשון של השנה וזאת למרות העלאת הריבית על ידי בנק ישראל. משמעות הדברים שהחברות הללו נהנו מביצועים יחסים טובים, אם כי מעוותים יחסית, בשל עליית מחירי השכירות שצמודים למדד כשבמקביל הן לא העלו את שערי ההיוון וזה עלול ליצור פצצת זמן במאזנים שלהם.

"חברות הנדל"ן המניב ממשיכות להציג דוחות טובים, ולהערכתנו נמשיך לחזות באותה
המגמה גם בדוחות החציון הראשון של 2023 עם עלייה בפרמטרים התפעוליים, שיפור בשכר הדירה הריאלי, עלייה בחידושי חוזים, תפוסות גבוהות ופרויקטים עתידיים בייזום אשר מושכרים ברובם. אנו סבורים, כי החל מהחציון השני של 2023 נמשיך לראות את השפעת סביבת המאקרו על חברות הנדל"ן המניב ביתר שאת שיבואו לידי ביטוי בשיעורי התפוסה, וכפועל יוצא גם שיעורי ההיוון יושפעו. המשמעות היא שהחל מהדוחות של החציון השני של ,2023 אנו צופים ירידה בשווי נכסי החברות ורישום הפסדי שערוך עקב העלאת שיעור ההיוון" כותבים האנליסטים ב-IBI ללקוחות שלהם.
"העלנו את שיעורי ההיוון במודלים שלנו בכ-0.25% עד 1% לפי מספר פרמטרים כגון איכות הנכסים והנהלה, פיזור סקטוריאלי וגאוגרפי, ורמת מינוף. בשורה התחתונה למרות השינוי המהיר בסביבת המאקרו, עדיין לא חווינו בשינוי מהותי בדוחות חברות הנדל"ן המניב פרט לרישום רווחי שערוך זניחים בדוחות הרבעון הראשון של מרבית החברות. אנו מעריכים כי נחל לראות את השפעת השינויים בסביבה הכלכלית החל מהחציון השני של השנה".
"לטעמנו, יש לבחון חברות על פי גובה המינוף, איכות הנכסים ומיקומם, כאשר נכון להיום אנו מעדיפים חברות ללא חשיפה לחו"ל או בעלות חשיפה נמוכה לחו"ל. כמו כן, אנו סבורים כי הצמיחה בשנה הקרובה תהיה איטית מהרגיל, כאשר שיפור מהותי בתוצאות החברות יגיע מייזום עתידי שיחל להניב ו/או קיטון בהוצאות המימון נטו שישפיעו על שורת הרווח" הם מסיימים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הכל מגולם ועכשיו שוות השקעה (ל"ת)
    איתי 06/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור