השוק

המתקפה על הכלכלה הישראלית עלתה מדרגה לרמה מסוכנת | טור שישי

את האנרגיות סביב הרפורמה במערכת משפט מעבירים כרגע בקואליציה למערכת הכלכלית שם אולי יהיה קל יותר וזה הבסיס לדיון הכלכלי שהניחו בפנינו השבוע ניר ברקת ודוד ביטן וד"ש מהקניין הפרטי וחרויות הפרט 
ניצן כהן |  43
ניר ברקת (צילום פלאש 90/ שיר טורם, shutterstock)
קשה לתכלל את מה שעבר השבוע על הכלכלה הישראלית וזה יותר מכל מעלה השערה האם כל האנרגיות שתועלו עד עכשיו סביב מערכת המשפט, עושות את דרכן לכלכלה ואלה חדשות רעות, רעות מאוד אפילו.
את תחילת השבוע עוד העברנו בניסיון להבין איך מתרוקנים התקציבים מהמערכות הציבוריות ועוברות אחר כבוד (ובעשרות מיליארדי שקלים) למערכות סקטוריאליות צרות שלא רק שלעולם לא יחזרו בדרך של שירות ציבורי הולם אלא גם לא יחזרו בדרך של שירות צבאי סביר ותשלומי מסים. פשוט מעבירים כסף שמרוקן את המערכות הבסיסיות שמיועדות לכולם מכסף.

זה אומר שתשכחו מעוד מיטות בבתי החולים (ד"ש מהחורף למחלקות הפנימיות), תשכחו מחדרי מיון שיכולים להתמודד עם הריבוי הטבעי של האוכלוסייה, תשכחו ממערכת חינוך ציבורית שתספק חינוך סביר (לא יותר) מהילדים, תשכחו ממשטרה יעילה, מתקדמת שמותאמת לזמן/ מקום/ משימות. תשכחו מצבא שיכול להתמודד עם אתגרי השעה (וצפונה מכך) וזהו.
אז זה היה בתחילת השבוע. אבל הנה עברו השעות ומשרד הכלכלה (ניר ברקת) מפתיע אותנו עם דרישה מחברות פרטיות לחשוף את הנתונים הכספיים שלהם, משל כבר הושלמה הרפורמה המשפטית והקניין הפרטי הפך לאות מתה בספר החוקים של ישראל. המשכנו את השבוע עם אזהרות של נגיד בנק ישראל (מהיותר טובים שהיו כאן) ממה שמתרגש על הכלכלה הישראלית ואופס קפצנו לסדרת חוקים שעוברים בוועדת הכלכלה - ד"ש לקניין הפרטי.
 
את מה שעבר השבוע על המערכת הכלכלית ראינו לא מזמן בעולם המשפט. בהתחלה סיפרו לנו שהמערכת חולה ודי לבקר בהיכל המשפט בבתי משפט השלום בכדי להבין עד כמה חסרים תקנים במערכת, עד כמה השופטים לא מספיקים לנהל תיק ולכן שולחים את כולם לגישור, ועוד לא דיברנו על הרשמים, מזכירויות וכן הלאה - כבר לא נשאר זמן לדבר על איכות השופטים/ רשמים/ מזכירויות וכן הלאה. 
שורת הדיונים שעברו בוועדת הכלכלה הסתתרו מאחורי מילים יפות "הכלכלה חולה" "יוקר המחיה" וכן הלאה. כל מי שעיניו בראשו ומסתובב בסופרמרקט הקרוב למקום מגוריו יודע את זה. הכל עולה. ואם אתה משלם משכנתא ויש לך הלוואה צרכנית נוספת - אתה בצרות. אז מה יותר טבעי מלקחת את האנרגיות שתועלו למאבק במערכת המשפט ולתעל אותן עכשיו לריסוק הכלכלה.
אז אם ניר ברקת רוצה לדעת איך מכינים קוקה-קולה וכמה זה באמת עולה ומשם להחליט אם צריך להרוויח וכמה (ונזכיר: אפשר לחיות גם בלי קוקה-קולה, זה ממש לא מוצר בסיסי) אז לא ננצל את השעה ונכריח את הבנקים לשלם ריבית גבוהה יותר על פיקדונות. נגיד, בנק הפועלים? ישלם ריבית נמוכה יותר, הוא בסדר. אבל דיסקונט? שישלם יותר, יש הרבה חברי מרכז שמחזיקים שם פיקדונות. אה, והבינלאומי שמחזיק בפעילות במגזר החרדי, הוא ישלם הכי הרבה. למה? ככה. ועוד לא סיכמנו כמה ישלם בנק מזרחי על הפיקדונות כי הוא עובד חזק בציונות הדתית.
אז נראה שהבנתם את הסיפור: האנרגיות שהופנו למאבק במערכת המשפט עוברות אחר כבוד למאבק הכלכלה. להפוך אותה למנוהלת לרמת הריבית בפיקדון הבודד, לרמת הרווחיות על פחית קולה-זירו ולא היה יותר פשוט לפתוח את השוק לתחרות במקום לנהל אותה? לאפשר יבוא מקביל, לאפשר יבוא חופשי של מוצרי מזון (תראו איזה יופי הולך בסניפי קרפור ומה זה עשה לעולם הקמעונאות) ואולי לאפשר בתנאים מסוימים לחברות הביטוח לספוג פיקדונות (באמצעות חברות כרטיסי האשראי אולי אבל תחת פיקוח הדוק של בנק ישראל שלא נגלה פתאום משחק פירמידה).
אבל בכל הבוקה ומבולקה שיש כרגע במדינת היהודים, נראה ששוב צריך לחכות לקהילייה הבינלאומית שתבין איך הפעם תורה של הכלכלה הישראלית הגיע וההשקעות שלהם כאן עושות צעדי ענק לעבר הלאמה (או סוג של הלאמה, בדיוק כמו שהרפורמה המשפטית עומדת אולי לשנות לנו את הדמוקרטיה, ככה הכלכלה הופכת ל-"נכה" ולכן במובן של הלאמה, זה סוג חדש של הלאמה - פשוט בלי להכריז עליה).
אז שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(43):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 43.
    העסקנים החרדים והחרדלים מביאים את חזון העוני (ל"ת)
    השררה רודפת אותנו 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 42.
    איך ניבא נסרללה "מדינת ישראל לא תחגוג יום עצמאות 80
    ייייייישששששש 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לצערי נסרללה היה אופטימי כנראה לא נחגוג יום עצמאות 76 או 77!! מדינת ישראל בדרך לחורבן הבית השלישי
    סגור
  • 41.
    שכחתם לציין כתבה ממומנת
    המבין אל כל מעשיהם 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כתבה שהוזמנה על ידי ארגוני השמאל. שהממשלה היוצאת חילקה 53 מיליארד למחבלים זה לא פוגע בכלכלה, אבל שמחלקים 2.5 מיליארד לחרדים שרובם מתנדבים למען המדינה ולא רק ל3 שנים אלא לכל החיים אם זה בארגון ידידים, יד שרה, עזר מציון ועוד הזרועה נטויה זה מה שלא בסדר בעינכם?
    סגור
  • 40.
    מערכות ירודות
    מולייר 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה מתאר את כל המערכות בישראל כירודות כגון משטרה בריאות חינוך וכו כאילו הם כאלה כבר עשרות שנים ומה השתנה עכשיו הם גרועות מימלא תמיד היו ובטח ימשיכו להיות אין חדש תחת השמש .
    סגור
  • 39.
    ממשלת הרשע והפשע
    הציוני 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 4
    אחד אחד מכם יטופל בידי שמים לחומרה דה חומרה!
    סגור
  • טען עוד
  • 38.
    כתבה עלובה ומגמתית הכל מפוזיציה נכד הממשלה (ל"ת)
    גוזימוף 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 37.
    ממשלה גרועה, ממשלת הרס ונזק בכל המובנים ובכל הנושאים. (ל"ת)
    נגמרו המילים 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 36.
    ירושלים
    יעקב 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ממש בז לאינטלגנציה של הקוראים הכתבה .
    סגור
  • 35.
    תת רמה של מאמר
    חנה צחור 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אגנדה קבועה מראש וגיבוב מאות מילים. צריך לבדוק מי משלם לך על זה
    סגור
  • 34.
    רק השמאל המטונף מאמין לכתבות שלכם (ל"ת)
    מור 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 33.
    מעניין - לפטר את מיכל כהן שכשלה לא איפשרו
    בלתי קורקטי 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אז מכפישים את ברקת בשרות האדונים אילן שילוח ובעלי הבנקים
    סגור
  • 32.
    והביביסטים יפסידו את המכנסיים
    הכל היה ידוע מראש 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    החלולים שהצביעו בהתלהבות עבור המושחת קיבלו את כל השרונגול מהחרדים הבושה היהודית. בקרוב תחכו בתורים ללשכת עהודה או תחכו בצמתים ותקבצו נדבות. ממשלת הליקוק הרסה פה הכל ובגללכם יא בבונים ואתם תשלמו הכי הרבה כי ביבי לא שם עליכם קצוץ. תיהנו.
    סגור
  • 31.
    מארגני ההפגנות הן בעלי ההון להם יש איך לחיות...!
    אביקול 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מארגני ההפגנות כולל בעלי ההון והגנראלים לשעבר להם יש הכנסות של מאות אלפי שח לחודש אותם לא מעניין הציבור שסובל מיוקר המחייה מבחינתם שהכלכלה בישראת תקרוס להם יש את הכסף בשוויץ בבנקים בישראל ובמדינות המערב להם יש איך להמשיך לחיות במדינה אחרת לאחר שישראל תקרוס...אותל מעניין רק דבר אחד שנאת איש אחד נתניהו...! וכל עוד הוא ניצח אותם בבחירות דמוקרטיות הם לא יפסיקו הפכו לאנרכיסטים מיליונרים ומפעילים שיטות פאשיזים נגד המדינה
    סגור
  • 30.
    ממשלה ושרים גזלנים (ל"ת)
    כבשת הרש 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 29.
    מצחיק
    אחד שמבין 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סיסמאות ריקות מתוכן. נזכיר למי ששכח מי מניף את נס הקפיטליזם, מי בעד קיצוץ רגולציה, מי הוריד מיסים ומי בנה כאן כלכלה והיי טק חזקים. רמז למתקשים: אלה לא היו יורשיהם של מפאי, אלה לא היו אלה שוויתרו לקיבוצים על חובות העתק, וגם לא אלה שאסרו על החזקת מט"ח בחשבון בנק והפילו ממשלה בשל כך. אז עכשיו הימין לא מספיק קפיטליסטי לטעמו של הכתב? האירוניה קפצה מהגג.
    סגור
  • 28.
    סיטואציה בלתי הגיונית
    עוזי 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ממשלה ששלטה עשרות שנים לא ביצעה כמעט כלום לטובת העם אבל אלופים בלשקר ולהאשים . אבל שום דבר לא עוזר כי המצביעים שלהם מאמינים לשקרים שלהם . זו סיטואציה בלתי אפשרית להגיון הבריא. לכן אולי טוב שהכלכלה תיהרס, המחירים יעלו ואז אולי חבינו הבוחרים שלהם כי צריך לשנות.
    סגור
  • 27.
    צביעות
    שמוליק 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ניצן כהן הצביעות שלך זועקת לשמיים לא רק שאתה שופר קטן של השמאל אתה גם מציג נתונים שקריים הסקטור החרדי שאתה לא קורה בשמו אז אחוז העובדים והעובדות בסקטור הזה הרבה יותר גדול מהערבים כל גם תשלומיי המיסים הארנונה המים והחשמל אבל צבוע קטן שכמוך לא כתב מילה כשממשלת הזדון בנט/לפיד קיבלה החלטה להעביר עשרות מיליארדים לערבים זמן קצר אחריי שהללו ניסו לבצע מרד במאורעות תשפ"א לא ראיתי אותך מעלה כתבה על ריקון הקופה על חשבון הציבור היהודי לא ראיתיאותך כותב על ההפקרות בתשלומיי המיסים הארנונה החשמל המים ועוד אז שתקת כי המנשלה התאימה לאג'נדה שלך אתה בכלל לא עיתונאי אתה שופר קטן וצבוע
    סגור
  • 26.
    כמה שילמו לך הטייקונים?
    קובי הנאור 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הטייקונים מנצלים אותנו עד תום בדריסת תחרות, עצירת יבוא מקביל, אי הורדת מחיריםכשזה אפשרי ואתה נותן ביקורת על חצי צעד של הממשלה לטובתנו?! בבקשה ממך גילוי נאות תספר מי שילם לך על הכתבה
    סגור
  • 25.
    אזרחי ישראל עובדים עלכם
    דן 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שר הכלכלה יודע שבתי המשפט לא יוכלו לחייב את החברות הפרטיות לחשוף את הרווחיות שלהם.כי ככה אומר החוק במדינה. ולכן במקום להילחם בבנקים החזירים שגובים רביות מטורפות הוא בוחר בדרך הקלה של פרובוקציה. שלא יחשוב שלא הבנו את זה!! מבוא חשבון איתך בבחירות הבאות. אנחנו לא פראיים ונמאס לנו שתעשו עלינו סיבוב. ממני מצביע ימין ( בינתיים)
    סגור
  • 24.
    ברקת הזחוח.
    אלכס 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הפכת לליכודנ יק יושב קרנות. הידיים תפוסות במאכלת החרדים ,המשיחיים וההזויים. אין מדימה יש שילומים לחרדים ובעיות משפטיות . פשוט הליכוד בא ומנצח על תזמורת ההטבות והגידןל הדמוגרפי של החרדים.שהמדינה תישרף יח העריצות .
    סגור
  • 23.
    כתבה חנפנית
    עוד 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע הזמן לעשות מעשה מול גזלני הטיקונים אשר עושים ככל שעולה בידם לשדוד את אזרחי ישראל
    סגור
  • 22.
    היית ונותרת אפס מאופס ברקת
    דני 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אל תתלונן אתה עומד בראש מערכת הכלכלה הקורסת,היית ראש עיר אהבל שאסף סביבו ערב רב של אנשים מתאים לך כמו כפפה ליד מכל השכונות ואחה ממשיכים איתךומה לעשות הם מוכרים במקרה הטוב בינוניים ומטה,הרסת כל חלקה טובה בירושלים אבל עאמר לזכותך דלמדת ממורך ורבך עברין מתועב נתניהו למכור שקרים והבטחות זה תופס אצל הביבסטים אלה לא מתאים לנהל חנות מכולת אוי למדינה אם צגיע חאין שאתה חושב זה יהיה פשוט אסון ופשיטת רגל וכראייה תירה איזה כישלון בכלכל תראה אילו הצהרות היו לך במסע הבחירות כדי להבין שמארגון פשע בו את חבר אין לצפות לכלום
    סגור
  • 21.
    אדם עשיר אבל כלומניק אפס
    רונאל 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד זבל פוליטי שמקשקש בזנב ומפחד מהפטרון העלוב ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל
    סגור
  • 20.
    בושה לצנחנים שהוא אחד מהם
    ib 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חלש אופי וחסר חוליות. האיש שמכר את ירושלים לחרדים תמורת כיסא מוכר את ישראל תמורת חברות של ניתאי בנימין העבריין היורד. לא יודע - למרות שכבר הרגיש, שאין חברים בפוליטיקה. שפן פחדן ופריבלג.
    סגור
  • 19.
    נראה לי בולשיט אמיתי
    איתן זמורה 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראיתי את סעיפי התקציב. כל או כמעט כל הנושאים שהוזכרו כאן קיבלו חיזוק אמיתי.
    סגור
  • 18.
    האמת
    סנשו פנשה. 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "איך הכספים עוברים לכל מיני גופים סקטוריאליים במקום לסקטור הציבורי" ממילא הסקטורים הציבוריים שווים לת...ת אז מה אתם רוצים ?
    סגור
  • 17.
    מה הכתבה מנסה להגיד? שטייקונים זה טוב?
    משה 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי ברור לכולם שיש פה מונופולים. ברור שהמונופולים מרוויחים כסף רב על חשבון האזרחים. ברור שצריך לאפשר תחרות שהמונופולים מונעים. נשארה השאלה איך עושים זאת. קניין פרטי זה הכרחי. וגם תחרות זה הכרחי. כשיש מונופול (רק כשיש) התחרות חשובה מהקניין הפרטי. אבל.. הפוליטיקאים ניזונים מבעלי הכסף. (לפחות חלקם). אם יבוא קוקה קולה יותר זול. למה לא ליבא? אם מונופול מרווח יותר מידי , צריך להגביל, כשלב ראשון ולחייב תחרות.
    סגור
  • 16.
    ברקת והקשקשת
    אלכס 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תושבי ישראל צריכים לעשות חרם. על כל גוף ממשלתי, ציבורי ,פיננסי,שיווקי . פשוט העדר ממשיך לצרוך כל דבר. הממשלה ברברנית נשלטת ע"י חונטה חרדית משיחית, מושחתת לצרכייה המידיים,משמרת את דמוגרפית השליטה בחילוניים. צעירים תברחו מפה. מהר אם תתקעו פה לעד. ביעבועי החורבן ,הפיצול והשחיתות ,נגוע בכל ריבדי הממשל ,הפקידות,הבנקאות,המשפט, והחברות הציבוריות. יפה שעה קודם.
    סגור
  • 15.
    כתבת הסתה חמוצה מא-ת. כיף לשמוע את הסבל
    דני הכבאי 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    של הכתב שמדקלם את האג'נדה של האנרכיסטים.
    סגור
  • 14.
    ניר ברקת
    אן 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הביבי הבא, גרוע בדיוק כמוהו. חברי הכנסת של הליכוד הפקירו את אזרחי ישראל , מקווה שהבוחרים שלהם יתעשתו בבוא היום ויבואו איתם חשבון.
    סגור
  • 13.
    הסתה הסתה הסתה
    יורי 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תמשיך להסית בלה בלה בלאת . קשה קשה לראות ימני בשלטון . לא נורא תתרגל אמר בגין נשמתו בגן עדן אמן
    סגור
  • 12.
    ניצן כהן - זו לא עיתונות אלא תעמולה (ל"ת)
    אני 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    ניר ברקת מלחמה
    ירושלמית שיודעת 06/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להילחם בקרטלים או במונופולים אין סיכוי!!!הדרך היחידה היא לפתוח רשתות בבעלות המדינה,לייבא לישראל את כול המוצרים במחירים אפסיים ,לחשב הוצאות תקורה(שכירות,שכר עובדים וכו׳) ולמוטט את הרשתות,הבעיה היא שחברות ביטוח שישלמו לנו את הפנסיה,מושקעות בבורסה של אותן חברות,ומעשה כזה ימוטט את כול המשק. צריך לבדוק האם אפשר למנוע התמוטטות בבורסה,בשיתוף חברות הביטוח שירוויחו מהידיעה שהולכים למוטט את רשתות המזון ויוקר המחיה,שישקיעו בחברות אחרות בבורסה.
    סגור
  • 10.
    ולעיתון והכתבים יש גם אג'נדה מסויימת
    ציקו 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שמחזיק בעיתון הוא אדם עמיד בדרך כלל שמנסה לתחזק דעת קהל מסויימת , בל נחשוב שכתב מבין יותר טוב מה הממשלה ... יכול להיות שהוא מבין אבל מהלכים שעוד לא קרו והוא נעמד על הרגליים , לא תמיד כתבים יודעים מה טוב
    סגור
  • 9.
    פשוט מאד: ממשלה מחורבנת (ל"ת)
    רפי 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    כלכךה בישראל
    יוני מגל 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אתה שר או ח.כנסת אתה חייב לקלקל משהו. אתה חייב להזיק אחרת העבריין לא יספור אותך. כול נציגי הימין בכנסת ובממשלה הינם עבדים נרצעים בביצת הדומן שבראשה העבריין המושחת חסר עמוד השגרה שמנצל עד תום את מיקומו בדרוג הפשע.
    סגור
  • 7.
    חדשות רעות לטייקונים, שמממנים אותך (ל"ת)
    תתבייש 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    כלכלה
    שרול 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד שקרנים בני שקרנים
    סגור
  • 5.
    ברקת שר הכלכלה
    זואי 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברקת אתה נרדמת בשמירה. לא עשית כלום 5 חודשים. וכול החברות הגדולות. ראו שהממשלה הזאת לא מעניין אותה כלום. חוץ מהפכה משטרית. ולכן כול שבועיים מעלים את המחירים. ושמים עליכם קצוץ . ואתה ברקת. איש עסקים אכזבה גדולה מאד.
    סגור
  • 4.
    ברקת מקבל נקודות רק מחרי מרכז של הליכודומפסיד בגדול אצל
    ימין דמוקרטי 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברקת עושה שרירים למצא חן ביני המתפקדים בליכוד מצד שני עושה לעצמו שם רע אצל השמאל והמרכז
    סגור
  • 3.
    חחח....
    גבי 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה מעוותת שמשרתת את הטייקונים
    סגור
  • 2.
    העם לא טיפש הבנו את המהלך של הכתבה
    דרום 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה מבית היוצר של המנפןלים לנסות לערער יציבות לא יעזור נמשיך איתכם עד הסוף
    סגור
  • 1.
    נראה כמו כתב שמאל מובהק
    אלי 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תמשיכו כך ונוותר על האתר
    סגור