השוק

רשות התחרות בודקת את הריבית על הפיקדונות הבנקאיים

המשבר הקשה ברשות התחרות מביא אותה לבדיקה מוזרה, שלא לומר תמוהה, עד כמה מגלגלים הבנקים את ריבית בנק ישראל לפיקדונות; בדיקה של הפיקוח על הבנקים מגלה שהמצב בישראל טוב הרבה יותר מהנעשה בעולם
ניצן כהן |  4
מיכל כהן הממונה על התחרות (צילום דוברות משרד הכלכלה, vecteezy)
המשבר הקשה ברשות התחרות מביא אותה לייצר בדיקות מוזרות שלא לומר תמוהות. הרשות שלא מצליחה לבדוק את נושא מחירי המזון שנמצאים תחת אחריותה שולחת רגל גסה לעולם הבנקאות שמפוקח ושקוף מה שמעלה חשש כי מיכל כהן מנסה לייצר מהלכים פופוליסטיים וקלים כדי לצבור נקודות בציבור.
עכשיו נסביר לרגע את הדברים. באופן עקרוני כשבנק ישראל מעלה את הריבית מתעדכנים כל המכשירים הפיננסיים שצמודים אליו או לפריים וזה אומר שאם לקחתם הלוואה צמודת פריים הריבית תעלה בהתאם ואם יש לכם פיקדון או כל חיסכון אחר שהוא צמוד פריים או ריבית בנק ישראל, הריבית תעלה בהתאם.

עכשיו אנחנו מדברים על פיקדונות חדשים ו/ או הלוואות חדשות וזה אומר עד כמה יבצע הבנק התאמה בין המרווחים שיגבה על הלוואות והמרווחים שישלם על פיקדונות. הנושא נבדק באופן שוטף על ידי בנק ישראל ובדו"ח הפיקוח על הבנקים לשנת 2022 עולה תמונה שנתבדה כדבעי לפיה התמסורת בין הריבית של הבנק המרכזי וריבית על פיקדונות היא גבוהה ביחס למדינות ה-OECD וזה נתון משמעותי.
מדו"ח הפיקוח על הבנקים עלה כי בחודשיים הראשונים לעליית הריבית הבנקים גלגלו ללקוחות 25% ממנה בעוד אחרי 4 חודשים נוספים הם גלגלו לפיקדונות 50% והנתון הזה הולך וגדל ככל שעובר הזמן.
עכשיו, רשות התחרות בדקה את התמסורת הזו והחליטה להעמיק את הבדיקה וזה מעט מוזר מכיוון שללקוחות יש אלטרנטיבות זמינות לפיקדונות הבנקאיים כדוגמת המק"מ, הקרנות הכספיות וכן הלאה והציבור כך נראה מבין היטב את הנושא ומטה לא מעט כסף לאפיק בעיקר של הקרנות הכספיות שגם נהנה מהטבות מס.
אם כן מה רוצה רשות התחרות? לא ברור בטח על רקע חוסר התפקוד שלה בתחום מחירי המזון וכן הלאה מה שמעלה חשש בשוק ההון שהרשות מנסה להתמודד עם הביקורת של שר הכלכלה, ניר ברקת, שביקש להדיח את מיכל כהן מתפקיד ביו"ר, באמצעות מהלכים שנראים על פניהם כפופוליסטיים, הא ותו לא.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    חוסר הבנה משווע, למה הבנקים מרווחים יותר.
    צחי 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ידוע לכולנו… בנק ישראל העלה את ריבית שזו השפיעה מיידית על ריבית הפריים (וגם על האחרות במידה פחותה יותר). העליה גולגלה במלואה ללקוחות. מנגד העליה על הפקדונות גם גולגלה אולם בתהליך יותר איטי. זו לא הסיבה לרווחי הבנק. הסיבה היא שסכום כלל ההלוואות הוא בערך פי 8 מסך הפרדונות!! זו הסיבה זה הכל. אגב ההפרשות של הבנקים על מחיקת חובות גם הם גדלו. הרגולציה לא צריכה לטפל לעזור לעשירים כיצד הם יצברו עוד כמה עשיריות ריבית!! צריך לטפל בזה שהעליה על ההלוואות ובמשכנתאות תהיה מתונה יותר.
    סגור
  • 3.
    לפי הכתבה, הבנקים מממניםמאת הכתבה (ל"ת)
    היגיון 05/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    התזמון מעניין רגע אחרי שהשר מודיע שבכוונתו לפטר את כהן
    אחד 05/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    היא עושה יח"צ
    סגור
  • 1.
    מושחתת עלובה !!! מיכל כהן לכי הביתה ! (ל"ת)
    אסף 05/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור