השוק

בלידר מורידים את תחזית האינפלציה של ינואר לאפס

הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, יונתן כץ, מעריך שהאינפלציה בחודש דצמבר תתכנס לרמה של 0.4%; כץ מוריד את התחזית למדד ינואר לאפס; בחודש נובמבר הגדילו המוסדיים את החשיפה למט"ח, כנראה מתוך חשש מהממשלה החדשה
ניצן כהן | 
יונתן כץ (צילום צביקה דור, shutterstock, פלאש 90)
יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון ואחד הכלכלנים הבולטים בישראל מעריך כי מדד חודש דצמבר שיתפרסם היום יעלה ב-0.4%. כץ מוריד את תחזית האינפלציה שלו לחודש ינואר לאפס.
כץ מנתח את שוק הנדל"ן ויש לו תובנות מעניינות. בחודש נובמבר מספר הדירות החדשות שנמכרו עלה ב15.6%- אך עדיין נמוך ב-11.1% יחסית להיקף המכירות ברבעון השלישי (בממוצע) ונמוך ב-58% לעומת נובמבר אשתקד (שהיה חודש שיא) בחודש נובמבר נמכרו 2,600 אלף דירות חדשות, היקף מכירות מעל הממוצע של שנת 2018 שהיה 1,930 דירות מידי חודש, אך נמוך מהממוצע של 2019 שעמד על 3.440 דירות מידי חודש.

מספר הדירות החדשות אשר נותרו למכירה עלה ב-9% בשנה האחרונה. גידול במלאי הלא מכור תומך בהתמתנות במחירי הדיור. "לפי הערכתנו, הירידה בהתחלות הבנייה (אשר צפויה להחריף ברבעונים הבאים) יחד עם הגידול במספר משקי הבית (כולל גידול במספר העולים ל-70 אלף ב-2022) ימנעו ירידה של ממש במחירי הדירות לרכישה ויתמכו בעלייה מתונה במחירי השכירות (בקצב של 3% ב-2023) אשר נמדדים במדד. יהיה מעניין לראות  את קצב עליית מחירי הדיור במדדים הקרובים".
כאמור, כץ מעריך כי היום יתפרסם מדד דצמבר שיצביע על עלייה של 0.4%. "המדד יושפע מהתייקרות של 5.8% במחירי הדלקים, עלייה עונתית במחירי ההלבשה (2.8%) והמשך עלייה במחירי הדיור (0.5%). לעומת זאת, חלה ירידה מתונה במחירי הפירות והירקות". 
כץ מציין בסקירתו השבועית כי בחודש נובמבר הגדילו המשקיעים המוסדיים את החשיפה שלהם למט"ח והוציא מישראל 2.2 מיליארד דולר מה שהופך את החשיפה שלהם לדולר ל-16.9% מהתיק לעומת קצת יותר מ-15% באוקטובר. לא ברור מה הביא את המשקיעים המוסדיים להגדיל את החשיפה למט"ח להוציא ההשערה (שקשה להפריך אותה) כי החשש מפני הממשלה והמדיניות הפיסקאלית החדשה דוחף אותם לתהליך הזה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה