השוק

האם גם גוגל עומדת לפטר אלפים? המשקיעים לוחצים לקצץ

משקיע גדול בגוגל פרסם בפומבי דרישה מהמנכ"ל, סונדאר פיצ'אי, לפטר אלפי עובדים ולקצץ, אם לא לסגור, את פרויקט הרכב האוטונומי שמפסיד לחברה מיליארדי דולרים: "יש לחברה יותר מדי עובדים שמקבלים משכורות גבוהות מדי"
יאיר מור | 
גוגל ופייסבוק נפטרות מעובדים (צילום shutterstock)
אלפאבית, חברת האם של גוגל, טרם הודיעה על קיצוצים רחבי-היקף, למרות שהמנכ"ל, סונדאר פיצ'אי, כן הודיע על כוונה "לפעול ביעילות מוגברת של 20%". כעת, נראה שהיא עלולה לעשות זאת בקרוב בשל לחץ מצד משקיעים.
הלילה פרסם כריסטופר הון, שותף מנהל בחברת ניהול קרנות הגידור הבריטית TCI, מכתב פתוח לפיצ'אי באתר החברה, ובו דרש ממנו להכריז על גל קיצוצים ופיטורים מקיף – ובקרוב. "בסיס העלות של אלפאבית גבוה מדי, וההנהלה זקוקה לנקיטת פעולה אגרסיבית", הוא כתב. "לחברה יש יותר מדי עובדים, והעלות לכל עובד גבוהה מדי".
הטענות הללו מגובות במכתב בנתונים: לאלפאבית כ-187,000 עובדים – פי שניים מאשר למטא (לשעבר פייסבוק), ופי שניים מכפי שהיו לחברה ב-2018. בארבע השנים האחרונות היא הגדילה את מספר העובדים ב-20% בשנה בממוצע. בנוסף, המשכורת החציונית בחברה עומדת על 296,000 דולר לשנה, לעומת 177,000 דולר במיקרוסופט ו-117,000 דולר בממוצע ב-20 החברות הגדולות ביותר.
לדברי הון, על גוגל לקצץ לפחות 20% מהוצאותיה, בין היתר על ידי קיצוץ של 50% מקבוצת חברות "הפרויקטים הנוספים" שלה, שרוב תקציבה הולך ל-Waymo, חברת הרכב האוטונומי של גוגל. הוא כותב כי ההתלהבות מרכבים אוטונומיים ירדה, ומזכיר כי יצרניות הרכב הגדולות סוגרות את חטיבות פיתוח הרכבים האוטונומיים שלהן – אך "שוכח" באופן נוח למדי שהן חותמות על חוזים עם חברות טכנולוגיה כמו גוגל כדי לוודא שהאחרונות תספקנה להן את הטכנולוגיה שלהן בתחום לכשתהיה מוכנה.
TCI אינה אחת ממחזיקות המניות הגדולות ביותר של גוגל, ואין לה אפילו מושב בדירקטוריון – אך עם מניות בשווי 6 מיליארד דולר שנרכשו ב-5 השנים האחרונות, ומהוות את ההשקעה הגדולה ביותר בקרן הגדולה ביותר של TCI, שעומדת על סך של 38 מיליארד דולר, היא בהחלט משקיע משמעותי שגוגל צריכה להקשיב לו.
הון אמר לעיתון וול-סטריט ג'ורנל שהחברה העבירה לדירקטוריון אלפאבית את עמדתה, וכי "המייסדים, סרגיי (ברין) ולארי (פייג'), הם אנשים חכמים, והם יבינו שכדי שהחברה תצליח, היא צריכה להיות בריאה. בסיס עלות מנופח לא משרת את יכולתה של חברה להשקיע מחדש ועבור מחיר המניה להעריך (זאת)".
הוא רמז בעדינות ש-TCI מצפה שגוגל תגיב לדרישותיה במהירות, כפי שעשו לכאורה המתחרות הגדולות. "אם אתם מסתכלים על מטא ואמזון, לא לקח להם זמן רב להתמודד עם (דרישות משקיעים) ולעשות את הניתוח וההכרזות שלהן. אנחנו לא חושבים שזה צריך לקחת הרבה זמן".
כזכור, מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, הודיע על גל קיצוצים ענק תוך פחות משבועיים מפרסום מכתב פתוח של משקיע קטן יחסית במטא שדרש זאת.
לפי הדו"ח האחרון שלה, אלפאבית ספגה חמישה רבעונים רצופים של האטה בצמיחה, וברבעון השלישי רשמה לראשונה בהיסטוריה ירידה בהכנסות מפרסום ביוטיוב.
אלפאבית סירבה להגיב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה