השוק

מכה לדיסקונט: בנק ישראל יאפשר פיצול כאל מהבנק

התחרות בעולם הפיננסים צפויה לעלות מדרגה עם גיבוש המלצה של בנק ישראל לשר האוצר להפריד את בנק דיסקונט וחברת כרטיסי האשראי כאל; מדובר במכה לבנק דיסקונט אולם מכה לטווח הקצר בלבד
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90)
מכה לבנק דיסקונט, בנק ישראל ממליץ לשר האוצר אביגדור ליברמן, לחתום על הפרדת בנק דיסקונט מחברת כרטיסי האשראי כאלה. יש לציין כי מדובר במכה לבנק דיסקונט אולם מכה לטווח קצר כפי שנלמד מהניסיון מהפרד ישראכרט מבנק הפועלים ולאומי כארד מבנק לאומי.
בחודש יוני 2021 הוקמה ועדת היגוי בבנק ישראל שמטרתה לבחון את סוגיית הפרדת כאל מדיסקונט ולהמליץ לנגיד בנוגע לעמדה של בנק ישראל בסוגיה. החברים בוועדה היוי:  מישל סטרבצ'ינסקי, מנהל חטיבת המחקר, המשמש גם כיו"ר משותף של הוועדה לבחינת התחרות בשוק האשראי; מר יאיר אבידן, המפקח על הבנקים; ומר עודד סלומי, מנהל מחלקת תשלומים וסליקה. 

ועדת ההיגוי בחנה את הסוגיה באמצעות צוות עבודה פנימי בבנק. במסגרת העבודה נעשה, בין היתר, שימוש בבסיסי נתונים רבים ונרחבים, יושמו מתודולוגיות אקונומטריות שונות ועוד. 
הניתוח העלה ממצאים רבים, חלקם תומכים בהפרדת כאל וחלקם פחות. לאחר שקלול כלל הממצאים, לרבות אלו הנוגעים לחלק מתוצאות ההפרדות שכבר בוצעו ולהשפעת קיומו של מגרש משחקים לא אחיד שעה ששתי חברות כרטיסי אשראי כבר הופרדו, עמדת בנק ישראל הינה כי יש להשלים את הליך ההפרדה ולבטל את החרגת דיסקונט מהרפורמה (על ידי שינוי הסף בחוק לבנק בעל היקף פעילות רחב).
כאן המקום לציין כי ניתן לראות כי מאז שהופרדו חברות כרטיסי האשראי מהמערכת הבנקאית הוגברה התחברות בתחום האשראי הצרכני ובתחומי הסליקה ואף התעצב מחדש השוק הזה כשישראכרט הונפקה בבורסה והיא מתנהלת ללא גרעין שליטה, לאומי כארד שעברה תהליך מיקוד מחדש תחת השם "MAX" ונמצאת כיום במהלך מיזוג עם חברת הביטוח כלל, מהלך מעניין מאוד שאם יושלם אמור להוות תחרות ישירה למערכת הבנקאית.
לחברות כרטיסי האשראי לא היה באמת יתרון בחיבור עם הבנקים בעוד לבנקים עצמם היה יתרון משמעותי בחיבורים עם הבנקים כשלמעשה כל חברת אשראי הנפיקה כרטיסים לבנק שהייתה בבעלותו אבל מאז העולם השתנה וחברות כרטיסי האשראי חברות למועדוני לקוחות והקימו לעצמן מאגרי לקוחות עצמאיים, חוץ בנקאיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה