השוק

צבי סטפק: "פאניקה היא יועץ רע לניהול השקעות"

מי שנמנה על מייסדי מיטב דש סבור כי המשבר הנוכחי דומה יותר לפיגוע התאומים מלמשבר של 2008. מדוע הוא סקפטי לגבי התוכנית הכלכלית שהציג האוצר ומה הוא ממליץ למי שלא זקוק לכסף נזיל בשנתיים הקרובות? 
עינת שחק |  3
צבי סטפק (צילום יחצ)
"פאניקה היא יועץ רע ומדריך רע לחיים בכלל - ולאופן ניהול ההשקעות בפרט. זה לא סוד שרוב גדול מאד של משקיעים מקבלים החלטות מהבטן ולא מהראש, גם בזמנים כתיקונם, על אחת כמה וכמה במצבי משבר", אומר צבי סטפק, ממייסדי בית ההשקעות מיטב דש, על הבהלה בשווקים אותה חווים משקיעים ברחבי העולם.   
מה אומרים ללקוחות שנכנסים לפאניקה? האם לא כדאי לפדות עוד היום?
"אנו מזכירים ללקוחות שזה אינו המשבר הראשון. היה את משבר 2008, משבר ב-2011, משבר בקיץ 2015, משבר בתחילת 2016, ומשבר בדצמבר 2018. בכל אחד מהמשברים האלה שוקי המניות צנחו בין 20% ל-50%, ובכל אחד מן המשברים האלה, כעבור זמן לא רב, רמת שערי המניות עברה את השיא הקודם, ומי שמכר לתוך הירידות, לא באמת חזר בזמן לשוק, הוא קיבע את ההפסד ולא נהנה מן העליות. 
"כמובן, שאין ביטחון שגם הפעם זה יקרה, אבל אם הלקוח לא ממונף ואינו זקוק לכסף בטווח זמן של שנה-שנתיים, הוא יכול לחרוק שיניים ולהמשיך עם אותה מדיניות השקעות שאיתה הוא התנהל במשך שנים. 
"מי שפועל בשוק ההון מתוך אמוציות מפסיד פעם אחר פעם, ויש גם לקוחות, מעטים אמנם, שרואים במצב שנוצר הזדמנות ודווקא פועלים נגד המגמה וקונים מניות. הבעיה עם רוב הציבור היא שהוא נעדר חינוך פיננסי והאשמה לכך רובצת על המדינה".
ניהול כספים בזמן משבר
בית ההשקעות מיטב דש מנהל קרנות נאמנות, קופות גמל, קרנות פנסיה, תיקים מנוהלים וקרנות סל, ופועל באמצעות חברות בנות גם בתחומי הטרייד, ברוקראז' מוסדי, סוכנויות ביטוח, אשראי חוץ בנקאי ועוד. החברה מנוהלת על ידי אילן רביב ונשלטת על ידי BRM  פיננסים וסטפק.
לדברי סטפק, מצב הפדיונות השתנה רבות מהלך השבועות האחרונים. "קרנות הנאמנות ספגו תוך חודש וחצי, מאז ה-19 בפברואר ועד סוף מרץ, יציאת כספים מסיבית מאוד שהסתכמה ביותר מ-50 מיליארד שקל. יחד עם זאת, חשוב לומר שבימים האחרונים יש ירידה חדה ביציאת הכספים והיא נרגעה כמעט לחלוטין".
במה המצב דומה היום ל-2008 ובמה הוא שונה?
"יש דמיון בין שני המשברים במובן הזה ששניהם משברים גלובליים, בשניהם נוצרה אבטלה בשיעורים גבוהים מאוד, ובשניהם קברניטי הכלכלה הפעילו את כל הכלים שברשותם, כולל כאלה שהיו בתורת הכלכלה מבחינת טאבו, כדי להתמודד עם האתגרים העצומים שנוצרו.
אבל מהרבה בחינות אחרות, אלה הם שני משברים שונים מאוד זה מזה; המשבר של 2008 לא בא בהפתעה. הוא החל עוד בקיץ 2007 והוא התבטא בשווקים הפיננסים בירידות שערים כבר מנובמבר 2007. השווקים הפיננסים הגיעו לתחתית רק במרץ 2009, כעבור כשנה וחצי. 
"לעומת זאת, המשבר הנוכחי בא בהפתעה, בא משום מקום וגרם לירידה חדה מאוד בשערי המניות ואיגרות החוב של הפירמות תוך פרק זמן קצר מאוד של חודש ימים. מבחינת אלמנט ההפתעה המשבר הנוכחי מזכיר יותר את פיגוע התאומים ב-2001. במשבר של 2008 היה חשש שהעולם עומד לעצור מלכת, במשבר הנוכחי העולם אכן עצר מלכת באופן שקשה מאוד היה לדמיין אותו".
תחזיות מסוימות צופות כי בקיץ יחול שיא המגיפה. כיצד זה ישפיע על השווקים ומהי התנהגות נבונה בעת הזו?
"אף לא אחד יודע מה יהיה קצב ההתפשטות של הווירוס עד הקיץ, ולכן אדם שמשקיע בבורסה במשך שנים, תחת מדיניות השקעה מסוימת שהוא החליט שמתאימה לו מבחינת הסיכון שהוא מוכן לקחת על עצמו, יכול להמשיך באותה מדיניות, בהנחה שהכספים לא יידרשו לו בשנה-שנתיים הקרובות".
איך מיטב דש מנהלת את האירוע הזה?
"בשלב מוקדם מאוד נערכנו לעבודה מהבית, שכן זוהי גם דרישה רגולטורית ממשקיעים מוסדיים לתרגל זאת מדי שנה. כיום אנחנו מוגדרים כמקום עבודה חיוני ולכן כ-15%-20% מהעובדים מצויים במשרד, מפוזרים על פני 7 קומות.
אנחנו חברה ציבורית ומקיימים דירקטוריון טלפוני ב'זום' באופן שבועי כדי לקבל עדכונים מההנהלה, ובמידת הצורך לקבל החלטות, וכך גם בשורה של חברות בנות רבות שיש לנו".
"ברמת הלקוחות, אנחנו מותחים את היכולות שלנו עד לקצה כדי לתת שירות טוב ללקוחות שהם באופן טבעי לחוצים, ומה שמאוד עוזר ומקל זה שכבר לפני שנים הגדרנו את הדיגיטל כיעד אסטרטגי, השקענו בזה הרבה מאוד כסף, וזה משלם את עצמו היום ועוזר בהפחתת הלחץ".
היציבים והמתנדנדים
לדברי סטפק, ענפים רבים נפגעו וצפויים להיפגע גם בטווח הארוך כתוצאה מהמשבר, ואולם הבנקים דווקא נמצאים במצב יציב יחסית. "המערכת הבנקאית בישראל לא בסכנה. היא הגיעה למשבר במצב טוב מבחינת הלימות ההון שלה, ובנק ישראל, שיש לו יתרות גדולות ביותר של מט"ח עומד הכן למקרה הצורך, וכבר עשה צעדים להקל על הבנקים. ברור שהרווחיות שלהם תיפגע ב-2020 בגלל חובות בעייתיים, אבל זה ממש לא ברמה שתסכן את יציבותם".
מה לגבי חברות הביטוח שהמניות שלהן תנודתיות מאוד?
"גם חברות הביטוח אינן בסכנה למרות שהפגיעה בהן תהיה קשה יותר מאשר בבנקים, משום שהן יותר חשופות מהבנקים לירידות בשוק ההון, ומשום שהן נפגעות מאוד מהריבית הנמוכה ומההתחייבויות ארוכות הטווח שלהן לנוכח העלייה בתוחלת החיים".
האם ישנם עוד גופים שמצבם מסוכן?
"קודם כל, כל מה שקשור לתיירות: חברות תעופה, בתי מלון, סוכנויות נסיעות, וכל מעגל העסקים והאנשים שמקיפים אותם כמו מדריכי תיירים, ועוד. זהו ענף כלכלי שמעסיק הרבה מאוד אנשים במעגל הראשון ובמעגלים נוספים, וזו תעשייה שייקח לה הרבה זמן להתאושש, כי ייקח הרבה זמן לתיירים להגיע לישראל. נסיעות לחו"ל דורשות תכנון חודשים לפני. 
"עוד ענף שנפגע זה כל מה שקשור לענף המסעדות ואולמות אירועים. ענף אחד שיפגע, יהיה נדל"ן מניב למשרדים מכיוון שהמשבר הזה והסגר הרגילו אותנו שאפשר לעבוד גם מן הבית".
אילו ענפים יכולים דווקא להרוויח מהמצב? 
"ענפים שיכולים דווקא להרוויח מהמצב, וכבר מרוויחים, הם רשתות המזון כאשר הביקוש למזון גדל מאוד. כל מה שקשור לפעילות האינטרנטית כי אנשים, כולל כאלה שלא היו רגילים להזמין מוצרים באינטרנט, מזמינים עכשיו. הם ראו כי טוב, וימשיכו בכך גם אחרי שהווירוס ייצא מחיינו. גם בעולם העסקי, נושא של התכנסויות בוידאו בסגנון 'זום' תופס ויתפוס תאוצה, למידה מרחוק אף היא תתפתח יותר מהר.
"ענף הנדל"ן למגורים למשל לא ירוויח מהמצב, אלא אם כן תהיה התאוששות מהירה בשווקים הפיננסים. הסיבה לכך היא שהחסכונות שהיו מיועדים, לפחות בחלקם, לרכישת דירה, נפגעו קשה מאוד. גם תחושת העושר של אנשים נפגעה - המשכנתא נעשתה יקרה ויותר, ומעבר לזה אנשים רבים הפכו למובטלים. במצב כזה אין לאף אחד חשק ותיאבון להיכנס להתחייבויות גדולות וארוכות טווח. תחום שברמת וודאות גבוהה ייפגע הוא, כפי שהזכרתי, תחום הנדל"ן שמיועד למשרדים בשל התחזקות הנטייה לעבוד מהבית".
הטעויות במדיניות הכלכלית
ובמבט מעבר לים - מה עמדתך לגבי המדיניות הפיסקלית של טראמפ? 
"טראמפ מנהל את המשבר הרפואי בצורה שלומיאלית ומזגזגת, החל מזלזול מוחלט במשמעות של הווירוס ועד להצהרה ש-100,000 עד 200,000 מתים ייחשב כ'הישג'". 
"טראמפ ללא ספק שינה דיסקט, והבין שארה"ב צועדת לאסון, ומשכך מתבקשים מהלכים כלכליים דרמטיים, והוא אכן נוקט אותם בגיבוי הקונגרס האמריקאי. התוכנית היא גרנדיוזית אבל היא מתבקשת אם רוצים למנוע שיתוק של הכלכלה האמריקאית ושל אבטלה נוראית, וכל זה בשנת בחירות – עוד כ-8 חודשים".
איך הבנק הפדרלי מנהל את המשבר?
"אשר לפד, הוא עשה לא מעט שגיאות בשנתיים האחרונות ואיבד מידה מסוימת של אמון מצד השווקים שכמה פעמים הגיבו באופן הפוך למה שהפד ציפה לו. עם זאת, הוא הצליח ממש רק לאחרונה להחזיר לעצמו חלק מהאמון של השווקים בפעילות המאוד מחוייבת שלו לשווקים".
מה עמדתך לגבי התוכנית הכלכלית שהציגו משרד האוצר ובנק ישראל למשבר?
"משרד האוצר ובנק ישראל הודיעו על תוכנית כלכלית מקיפה שנועדה לסייע למשק, ובכלל זה, לשכירים, לעצמאים, לעסקים קטנים ובינוניים, ובמידה מסוימת גם לעסקים גדולים. הסיוע יינתן בחלקו באמצעות מענקים ישירים, בחלקו ע"י מתן ערבויות להלוואות שיילקחו, בחלקו ע"י דחיית תשלומים, ארנונה, החזרי מס ועוד.
"התוכנית מוצגת כתוכנית סיוע של 80 מיליארד שקל, אבל בפועל היא קטנה יותר, וניכר שלמקבלי ההחלטות היה קשה לצאת עד הסוף מהתבנית המחשבתית שטובה לימים כתיקונם, אך לא לימי משבר שהוא אחד החמורים שהתרחשו אי פעם. זו תוכנית שתיבחן, קודם כל, בביצוע שלה ובביצוע מהיר שלה, כי עסקים שנסגרו ועובדים שהפכו למובטלים, לא יכולים לחכות.
"בכל מקרה, נקודת ההכרעה תגיע, להערכתי, בעוד כחודש וחצי עד חודשיים לכל היותר. בנקודת הזמן הזו, המדינה תצטרך להחליט על המשך הדרך ותהיה חייבת להחליט על החזרת המשק לפעילות כמעט מלאה, תוך סגר על אנשים בני 60 פלוס ועל אזורים גיאוגרפייים ספציפיים שיימצאו נגועים. למדינה לא תהיה שום אפשרות אחרת כי המשך הסגר פירושו היה קריסה כלכלית, ועלות תקציבית שהמדינה פשוט לא תוכל לעמוד בה".
האם יש טעם בהורדת הריבית על ידי בנק ישראל?
"אפשר להוריד את הריבית בישראל מ-0.25% ל-0%, אבל אין לזה משמעות אמיתית, פרט לזה שזה יקל, למשל, על לוקחי משכנתאות בעבר בריבית משתנה (ריבית פריים). אבל זה לא יתרום לעידוד הפעילות במשק, כאשר ממילא כולנו יושבים בבית".
מה כן כדאי לעשות?
"בנק ישראל יכול לקבל החלטה שקיבלו בנקים מרכזיים אחרים ולרכוש איגרות חוב קונצרניות כדי להקל על מחנק האשראי במשק בנוסף לכמה צעדים חשובים שהוא כבר נקט בהם. בעיית הנזילות ולא בעיית הרווחיות היא כיום הבעיה האמיתית של המשק וכדי להקל על העסקים, בנק ישראל והאוצר צריכים לשלב בין הצעדים שלהם".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    תחזיר לי את הכסף שלי!!! (ל"ת)
    נוכל 04/2020/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    סטפק כנס
    מושקע 04/2020/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפסדת לי ארגז של כסף. אתה עדיין גובה את דמי הניהול? אולי לא תגבה? אם תגבה על החודש אני לא מבין למה מישהו ישאר לקוח שלך קח אחריות
    סגור
  • 1.
    מדויק! (ל"ת)
    משקיע 04/2020/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור