השוק

תשובה בצרות: המנייה צוללת, הבנקים דורשים את החובות

היום השחור של קבוצת דלק: מידרוג הורידה את דירוג האג"ח של הקבוצה ב-14 נקודות, החובות לבנקים הזרים עומדים על מעל 200 מיליון דולר וניתנים לפרעון מיידי, ובמקביל דיווחה החברה על דחייה בפרסום הדוחות 
עינת שחק |  1
יצחק תשובה (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של יצחק תשובה)
חברת הדירוג מידרוג הודיעה אתמול (יום ב') על הורדת דירוג האג"ח של קבוצת דלק מ-il.A2 ל-il.Ca. מדובר בהורדה משמעותית של 14 נקודות דירוג בבת אחת – אירוע חריג בשוק. במידרוג הסבירו כי "הורדת הדירוג משקפת את הערכת מידרוג לכשל פירעון צפוי ברמת ודאות גבוהה".
הורדת הדירוג מגיעה לאחר שיחת ועידה שהתקיימה מוקדם יותר עם מחזיקי האג"ח של הקבוצה, להם היא חייבת כ-6.1 מיליארד שקל. בשיחה אמר המנכ"ל, עידן וולס, כי "השווי שמשתקף בבורסה, שהוא תולדה של התנודתיות החדה בשווקים לא משקף את הערך האמיתי של החברות ואת שווי הפעילות שלהן – יש פער עצום בין השווי הבורסאי על המסך, לשווי הכלכלי של החברות". 
הבנקים דורשים את פירעון החובות
מדיווח הקבוצה הבוקר עולה כי מבין לבנקים הזרים ישנה עילה לפרעון מיידי של חוב על סך 200 מיליון דולר, מתוכו פרעה הקבוצה כבר 43 מיליון דולר. כמו כן קיים חוב לבנק זר נוסף אשר העניק לקבוצת דלק הלוואה של 50 מיליון יורו באוגוסט האחרון. אולם, על פי תנאי ההלוואה ניתן לפרוע את החוב מיידית במקרה של חדלות פירעון בהלוואה אחרת. 
בעקבות הירידה במניות דלק קידוחים, בשבוע שעבר החל גם סיטיבנק האמריקאי במימוש חוב של 57 מיליון דולר. בכדי לעצור את המימוש, דלק פנתה לבית המשפט, אשר אישר צו מניעה נושא. למרות זאת, הבנק האמריקאי מכר 12% ממניות החברה למשפחת דיין, בכפוף להסרת הצו. 
המניה צוללת
המשבר שיוצרת המגיפה פוגע דרמטית בקבוצת דלק, שאיבדה מתחילת השנה מעל 80% מערכה והיום רשמה ירידות נוספות לאור הפרסומים החדשים. שווי השוק של החברה עומד על כ-1.5 מיליארד שקל, ירידה של יותר מ-10 מיליארד שקל משווי השיא של החברה, שנרשם ב-2015. על כן מכרה החברה בשבועות האחרונים כמה מנכסיה כדי לעמוד תזרימית במשבר. 
מקבוצת דלק נמסר: "בשעה שהעולם כולו מצוי בעין הסערה של אחד המשברים הכלכליים הקשים ביותר, בתקופה שבה יש תנודתיות בכל השווקים בעקבות התפשטות מגיפת הקורונה שמשפיעה על חברות בכל הסקטורים, פעלה מדרוג באופן לא אחראי ולא מקצועי, כל זאת, למרות שהחברה מסרה לה כי היא מתבססת על מידע שגוי ולא נכון וכי אין זה סביר, אין זה מידתי, ואין זה הגיוני לבחון חברה בנקודת הזמן הזו, על פי הערכים הנוכחיים הקיימים בשווקים, שאינם משקפים את הערכים האמיתיים של החברות, ובוודאי שאינם מהווים תמונת מצב נכונה, מדויקת ושלמה, שעל בסיסה ניתן להכין עבודה מקצועית ומהימנה. קבוצת דלק היא חברה חזקה ויציבה שיש לה נכסים משמעותיים שפעילותם לא נפגעה כתוצאה מהמשבר העולמי. אנו סבורים כי אין זה הוגן ואף לא רלוונטי לקבוע באופן נחרץ מסקנות לגבי דירוג החברה, בשעה שהעולם כולו עובר טלטלה וענפים שלמים משותקים מפעילות, וזאת להבדיל מקבוצת דלק שממשיכה לפעול ותמשיך להנות מתזרימי מזומנים מחברות המטה שלה אשר ממשיכות להפיק ולספק גז ונפט בהתאם להסכמי הייצוא ולהסכמי השיווק עליהם הן חתומות. במקום להמתין להתבהרות הדברים ולקבלת מלוא הנתונים, כפי שהיה מצופה בשעה שכאת, פעלה מדרוג בחוסר מקצועיות ובחוסר תום לב, מבלי להביא בחשבון את המצב הנוכחי, ואנו רואים בה אחראית מלאה לכל נזק שייגרם לחברה ולמשקיעיה. קבוצת דלק היא חברה איתנה, בעלת נכסי גז ונפט מצויינים ובעלת יכולת וגמישות פיננסית, שיאפשרו לה לעבור בהצלחה את המשבר העולמי הנוכחי, משבר אשר משפיע על כלל החברות והשווקים בעולם".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הלכה הפנסיה דוד (ל"ת)
    גיל 03/2020/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור