השוק
ענקית תרופות ההרזיה חותכת תחזית - והמניה צוללת
יצרנית תרופת הההרזייה הפופולארית אוזמפיק, נובו נורדיסק, חותכת את התחזית לשנה כולה והמניה מתרסקת ב-20% - מה היא צופה כעת?
נובו נורדיסק, יצרנית התרופות הפופולארית להרזיה ויגובי ואוזמפיק, פרסמה תחזית מאכזבת להמשך 2025, מה שמוביל לצלילה של כ-17% במניית החברה במסחר המוקדם בוול סטריט. זוהי הפעם השנייה השנה שבה החברה הדנית חותכת את התחזיות, והפעם מדובר גם באיתות לגבי קשיים מתמשכים בשוק התרופות להשמנת יתר ובתחום הסוכרת.
לפי התחזית החדשה, נובו נורדיסק צופה כעת צמיחה של 8%-14% במכירות ב-2025, לעומת טווח קודם של 13%-21%. ברווח התפעולי, התחזית עוד יותר נמוכה: במקום צמיחה של עד 24%, החברה מעריכה שהרווח יגדל רק ב-10%-16%. גם התחזיות הנומינליות במונחי מטבע מקומי צומצמו, בשל היחלשות הדולר מול הקרונה הדנית.
הסיבה להורדת התחזיות ברורה: החברה מתקשה להגדיל את הנוכחות שלה בשוק התרופות להשמנת יתר בארה"ב, שם תרופות הדגל שלה ויגובי ואוזמפיק נתקלות בתחרות עזה, בעיקר מצד אלי לילי האמריקאית.
התחזית המעודכנת לוויגובי בארה"ב כוללת ציפיות נמוכות יותר מהצפוי, בין היתר בשל המשך השימוש הנרחב בתרופות גנריות לא חוקיות על ידי מתחרות. עד לפני כמה חודשים רשתות כמו Hims & Hers הורשו לשווק גרסאות גנריות לטיפול בשל מחסור שהיה בו, אך למרות שהמחסור נגמר וה-FDA הורה על הפסקת מכירת החיקויים, הרשתות ממשיכות.
בנובו נורדיסק מזהירים מפני הסיכונים הבריאותיים בתרופות אלו, שמיוצרות מחומרים בלתי מזוהים ממקורות זרים. החברה כבר פתחה במספר הליכים משפטיים וצפויה להמשיך ולפעול מול הרגולטורים כדי למנוע הפצה מסוכנת של חיקויים.
כדי להתמודד עם התחרות הלא חוקית, נובו נורדיסק הרחיבה את פעילותה במכירה ישירה לצרכן. בין היתר, היא פתחה את בית המרקחת הדיגיטלי NovoCare במרץ האחרון, דרכו ניתנים כיום כ-11 אלף מרשמים לוויגובי מדי שבוע, בנוסף לכ-20 אלף מרשמים בערוץ הריטייל. עם זאת, שיעורי החדירה לערוץ הפיזי נותרו נמוכים מהציפיות.
גם בערוץ הביטוחי התחזית נותרה מאכזבת. למרות מאמצים שיווקיים שהחלו במחצית הראשונה של השנה, חדירת התרופה בקרב מבוטחים עדיין מוגבלת, בין היתר בשל קצב איטי של התרחבות השוק והתחרות.
עם זאת, בנובו מציינים גם נקודות אור: החל מ-1 ביולי, ויגובי היא התרופה היחידה מסוגה שנכללת בתוכנית ההשתתפות הלאומית של CVS, מהלך שעשוי להאיץ את האימוץ בקרב מבוטחים.
לצד הקשיים בוויגובי, גם התרופה הוותיקה יותר אוזמפיק, שמיועדת לחולי סוכרת, סובלת מלחץ תחרותי בארה"ב. החברה מציינת כי היא ממשיכה להשקיע כדי לנסות לשמר את מעמדה של התרופה בשוק האמריקאי הצפוף.
מחוץ לארה"ב, נובו מציינת כי השקת וויגובי נמשכת במספר שווקים בינלאומיים, אך שיעורי החדירה במדינות מסוימות איטיים מהצפוי. החברה טוענת כי עם מיליארד בני אדם הסובלים מהשמנת יתר ברחבי העולם, רק מעטים זוכים לטיפול והפוטנציאל הגלובלי עוד רחוק ממימוש.
הפחתת התחזיות בשורת הרווח התפעולי מוסברת גם בהידוק החגורה בהוצאות. לצד זאת, החברה ממשיכה להרגיש את עלות הרכישה של שלושה אתרי ייצור מחברת Catalent, מהלך שעלול להפחית את הרווח ב-2025 בשיעור חד-ספרתי בינוני לדבריה. מנגד, נובו צופה רווח חד פעמי של כ-3 מיליארד קרונות מהפרשי מטבע, בעיקר מול הדולר האמריקאי, שיאזן חלק מההשפעות השליליות של מימון רכישת Catalent.
עוד ב-
בנוסף, תזרים המזומנים הצפוי ל-2025 עודכן לטווח שבין 35 ל-45 מיליארד קרונות, נמוך מהתחזיות המקוריות, בשל האטה בצמיחה בנפח מכירות התרופות מבוססות GLP-1 בארה"ב. הדוחות המלאים למחצית הראשונה של 2025 יפורסמו ב-6 באוגוסט, שם צפויים להיחשף נתונים נוספים שיעניקו תמונה שלמה יותר על מצבה של ענקית התרופות הדנית. אבל המסר כבר ברור: הצמיחה בשוק התרופות להשמנת יתר מאטה, ונובו צריכה לעבוד קשה יותר כדי לשמור על ההובלה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



