השוק

המניה של ענקית התוכנה נופלת ב-7% - זו הסיבה

המניה הישראלית עם ירידה של 17% השנה. בנוסף, ירידה במניות חברות התוכנה הישראליות שנסחרות בוול סטריט - מה הסיבה והאם כדאי לברוח מהן?
רוי שיינמן |  2
ירידות בבורסה בתל אביב (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר)

מניית נייס בולטת לשלילה היום במסחר בתל אביב עם ירידה של 7% במסחר, ובכך משלימה ירידה של 17% השנה, של 10.5% בשנה האחרונה ושל כמעט 50% מאז השיא שנרשם בתחילת 2024. גם מניות תוכנה ישראליות נוספות, כמו וויקס, מאנדיי וורינט, רשמו ירידות חדות במסחר בוול סטריט ביום שישי האחרון. הסיבה לירידות - המשקיעים חוזרים לחשוש מהשאלה שנשכחה מעט בתקופה האחרונה: האם הבינה המלאכותית עומדת לא רק לייעל תהליכים עסקיים, אלא גם לאיים על חברות התוכנה?

נייס, שנסחרת היום לפי שווי של כ-32.64 מיליארד שקל, במשך שנים הייתה הכוכבת הבלתי מעורערת של הבורסה בתל אביב - החברה הגדולה ביותר, המוערכת ביותר, והאהובה על המשקיעים. אבל בשנתיים האחרונות התמונה השתנתה. מניית נייס איבדה כאמור כמעט 50% מהשיא, ובשעה שמרבית המניות בבורסה חגגו היא נשארה מאחור. שני גורמים מרכזיים עומדים מאחורי הירידות: איום ה-AI והתחרות החדשה ממיקרוסופט.
מרכזי השירות, אותם פתרונות שמסייעים לארגונים גדולים לנהל אינטראקציות עם לקוחות, מהווים את החלק הארי מהכנסות נייס. החברה מובילה עולמית בתחום הזה, וממשיכה לייצר רווחיות גבוהה וצמיחה דו-ספרתית בפעילות הענן שלה. אבל כשהבינה המלאכותית מתקדמת בקצב מסחרר, המשקיעים שואלים את עצמם: האם בעתיד הלא רחוק תחליף טכנולוגיה כמו Copilot של מיקרוסופט את כל התשתיות הארגוניות המסורתיות לניהול קשרי לקוחות?
גם חברות כמו וויקס, שמסייעת למשתמשיה ליצור אתרי אינטרנט ללא קוד, ומאנדיי, שמספקת פלטפורמות לניהול עובדים ופרויקטים, מרגישות את הלחץ. ככל שה-AI הופך נגיש יותר למשתמשים ומשוכלל יותר, כך גובר החשש ששירותים שבעבר דרשו מערכות ייעודיות יועברו בקלות לפלטפורמות אוטונומיות מבוססות בינה מלאכותית. ורינט, שפועלת גם היא בתחום שירות הלקוחות, ונסחרת כיום ברמות שפל של עשור יחד עם מתחרות אחרות בתחום ה-SaaS כמו Five9 ו-RingCentral.
 



כל החברות הללו דואגות לשלב בינה מלאכותית במוצרים שלהן, ויותר מכך - להדגיש למשקיעים שהן עושות כך - כדי להרגיע את הרוחות. יכול להיות שחלקן יצליחו להדביק את הפערים ולהישאר רלוונטיות, אבל המשקיעים נכון לעכשיו פחות אופטימיים.

מה שמבלבל את התמונה עוד יותר הוא שמבחינת תוצאות, הרבעון האחרון של נייס לא היה גרוע. ברבעון הראשון של 2025 החברה עקפה את תחזיות האנליסטים בוול סטריט, עם הכנסות של 700.2 מיליון דולר ורווח של 2.87 דולר למניה. גם התחזיות לרבעון השני היו מעט גבוהות מהקונצנזוס, כשהחברה צופה הכנסות של 709-719 מיליון דולר ורווח של עד 3.03 דולר למניה.
ובכל זאת, המניה ירדה, בעיקר כי נייס לא העלתה את התחזית השנתית שלה, מה שנתפס כאיתות של זהירות, אולי אפילו חולשה. המנכ"ל חדש, סקוט ראסל, נכנס לתפקיד אחרי עזיבה פתאומית של ברק עילם שהוביל את החברה בעשור האחרון, והמשקיעים מתקשים להבין מהי האסטרטגיה העתידית.
הסיכון המרכזי מבחינת המשקיעים הוא לא רק השאלה אם ה-AI יחליף את הפתרונות של נייס אלא האם נייס תצליח להוביל את השינוי ולא להיגרר מאחור. מיקרוסופט השיקה את Dynamics 365 Contact Center, עם אינטגרציה מובנית ל-AI שלה, ומציעה אלטרנטיבה עוצמתית וזולה דרך הענן. גם אם נייס מציעה מוצר טוב יותר, מיקרוסופט נהנית ממותג חזק וכוח שקשה להתמודד איתו.
מעבר לכך, מדובר בסקטור שכולו סובל ממכפילים נמוכים: המשקיעים הפסיקו לשלם פרמיה על חברות SaaS בתחום השירות, בין היתר בשל החשש שהתחום כולו יתכווץ עם כניסת ה-AI.
אבל בתוך הענן הזה יש גם אור. מניית נייס למשל נסחרת כיום לפי מכפיל של 11 על הרווחים הצפויים בשנה הבאה. זה מכפיל נמוך יחסית לתחום כך שייתכן ויש נקודת כניסה מעניינת היום, אבל מצד שני גם צריך לזכור שהשוק חכם יותר מכולם. נייס מציגה צמיחה עקבית, תזרים מזומנים חזק ורווחיות תפעולית גבוהה, ויתרה מזו, נייס מצהירה כי ההכנסות מפתרונות AI ושירות עצמי צמחו ב-39% לעומת אשתקד, סימן חיובי לכל הפחות.
שוק ההון לא סלחן. כשהחששות גוברים, גם מספרים טובים לא תמיד עוזרים. אבל בדיוק במקומות כאלה, כשכולם חוששים, נוצרים לעיתים הסיפורים הגדולים של שוק ההון. האם נייס תדע לרתום את הבינה המלאכותית לצמיחה הבאה שלה, או שתפנה את הבמה לענקיות כמו מיקרוסופט? הסיכון גדול ונכון לעכשיו הסיכויים לא לטובתה, אבל בכל מקום שיש סיכון יש גם הזדמנות.

תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מחיר בחסר
    אנליסט 07/2025/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם השנים השירותים של נייס מותאמים לטכנולוגיה, לכן התמחור העכשווי מעט נמוך ממה שצריך להיות
    סגור
  • 1.
    בינה מלאכותית לא יכולה להחליף מוח אנושי (ל"ת)
    א1 07/2025/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור