השוק

מזרחי טפחות: למרות התמתנות האינפלציה, מדוע המחירים לא יורדים?

יוני פנינג האסטרטג הראשי בבנק מזרחי טפחות, מתייחס בסקירה השבועית שלו להתמתנות האינפלציה בארה"ב בצל פרסום מדד המחירים לצרכן של חודש יולי, התאוששות הבורסה ביפן ומה הסיכוי שכל זה יביא לירידת מחירים במשק | כל הפרטים 
מערכת ice |  3
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)
מגמת ההתמתנות באינפלציה בארה"ב נמשכת, עם פרסום במדד יולי. המהלך בולט אף יותר בהתחשב בעובדה שהוא נרשם למרות עליית מחירי הדלקים בתחנה, אם כי בסיוע קל של גז ביתי. במידה רבה, אפשר לייחס את הנתון שהתפרסם היום (רביעי), להתמשכות התהליכים המבניים של התמתנות האינפלציה העולמית.
זה בא באופן ברור לידי ביטוי במחירי מוצרים סחירים, בין היתר הודות למהלכי העלאת הריבית של השנים האחרונות, והירידה במחירי המכוניות החודש ממחישה את זה. אבל גם רכיבי השירותים מציגים גוונים קלים של אופטימיות – הירידות במחירי הטיסות, בפרט.
ולמרות חלקם של אלה, הפיל הבולט ביותר בחדר האינפלציוני נותר כמובן מחירי השכירות. לתפיסתנו, יש פה כמה גורמים שמתערבבים יחדיו לכדי נתון אחד, ומקשים על הסקת מסקנות כלכליות. האופן המעוכב שבו חוזים מתחדשים נכנסים למדד, ומבטאים למעשה אינפלציה של שנה קודמת, במקרה הטוב, הוא מאפיין עקבי מהבחינה הזו.

שוק השכירויות, צילום: freepik
ועל זה אפשר להוסיף, כמובן, את העיוותים שהריבית הגבוהה משרה על השוק. בשני המקרים, אנו מצפים שהזמן יעשה את שלו, ואינפלציית השכירויות תתמתן בהמשך, אם כתוצאה ממיצוי העליות עצמן, ואם כתגובה לריבית שצפויה לרדת, בין אם זה יקרה מהר יותר או פחות.
אבל בשלב הזה, אלה בעיקר גוזרים ריבת אינפלציה שנותרת היום מעל לקו ה-3%, באופן בולט. אפשר אולי לעשות פה הנחה קלה אם נזכור כי היעד הוא מול מדד ה-PCE, אשר נמוך בממוצע בכ-0.3% ממדד ה-CPI, אשר פורסם היום. אבל עדיין, זה רחוק באופן מובהק מיעד ה-2%.
השוק בארה"ב צופה מזה זמן הורדת ריבית ראשונה, בהחלטת הפד בעוד כחודש. כמו שזה נראה בהתבטאויות הפד בשבועות האחרונים, לא נראה שהוא מעוניין לערער על הציפיה הזו. ולמרות זאת, גם השוק וגם הפד עדיין מתווכחים על המחיר – הורדה של 0.25% או 0.5%. לתפיסתנו, בהינתן אותו מרחק בין האינפלציה ליעד, הנתון היום הוא לא זה אשר יפתח את הסכר, למרות ההאטה בנתוני שוק התעסוקה האחרונים. אבל הוא בהחלט מהווה צעד נוסף בכיוון הנכון.
אל מול זה, אצלנו, כשהתותחים רועמים, קשה לחפש תובנות במדיניות המוניטרית. והדולר/שקל הוא דוגמה בולטת לעניין הזה. התנועה בסביבת 3.70-3.80, אינו מנבאת טובות להישארות ביעד האינפלציה של בנק ישראל.
מצד שני, תגובת השוק להעלאת הריבית של האחרונה ביפן, בהקשר הזה, דווקא מבטאת היטב את העובדה שלפעמים פשוט צריך לראות דברים קורים, כדי להאמין בהם. הסתיו הקרוב, יעלה כנראה את השאלה איך המדיניות של בנק ישראל צריכה להיראות אחרי הורדת ריבית של הפד. במונחי זמן מלחמה, זה עוד אירוע רחוק, אבל אנחנו עדיין מעדיפים את האפשרות שנזכה להורדת ריבית מקומית, בנקודה הזו.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מזרחי טפחות הוכרז כבנק היקר בישראל ואותו שואלים
    מייקל 08/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על יוקר מחייה ? זו ההגדרה הכי מתאימה לביטוי לעג לרש. לבנק יש רווחי שיא של עשרים אחוז על ההון , דבר שאין לאף בנק . כולו מפראיירים כמוכם
    סגור
  • 1.
    הלוואה
    ויטלי סנדול 08/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדעתי.....עניים בישראל חייבים לקחת הלוואה ולעזוב את הארץ
    סגור
  • לעניים לא נותנים הלוואות . אולי תתגייס לצבא הרוסי
    מייקל 08/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    או האוקראיני , אומרים שלזמן קצר עד שאתה נהרג יש אחלה משכורות .
    סגור