השוק

בכיר בשוק ההון: הורדת דירוג החוב של ישראל טורפת את הקלפים בבורסה

גורם בכיר בשוק ההון אמר הבוקר ל-ice שהורדת הדירוג הלילה של ישראל עלולה להכות בשוק האג״ח בימים הקרובים; ״זה לא שחשבנו שהמצב טוב כאן, אבל עדיין התנהלנו, הורדת דירוג שתרים את התשואות על האג״ח הממשלתי, תכה בהוצאות המימון של החברות״
ניצן כהן |  6
בורסה בישראל-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
גורם בכיר בשוק ההון שסירב להזדהות בשמו, אמר הבוקר ל-ice בתגובה להורדת הדירוג המפתיעה של ישראל הלילה כי מדובר במכה לא פשוטה לחברות הישראליות שנסחרות בבורסה. ״זה לא שחשבנו שהמצב כאן טוב, אבל הורדת דירוג בשלב הזה של הדברים היא מכה לא פשוטה לשוק האג״ח״.
הפעילים המרכזיים בשוק ההון הישראלי מנסים לעבד את הורדת הדירוג המפתיעה של ישראל מהלילה מאחר ובימים האחרונים ולאחר הגיבוי בלתי מתפשר של הממשל האמריקאי לישראל בהכנות לקראת הסלמה אפשרית במישור הביטחוני, היה נראה כי חברות דירוג האשראי יתנו אורכה לממשלת ישראל להעביר תקציב אחראי, ומכאן תידחה תגובה שלהן, מה שיאפשר ייצוב של עולמות המימון של ישראל.
״ישיבת הממשלה האחרונה טרפה את הקלפים״ אמר ל-ice הבכיר ״כשההתבטאויות של שרי הממשלה על חזרה להפיכה המשפטית, תוך כדי מלחמה, במקביל למו״מ להשבת החטופים ותוך כדי הכנות להסלמה ביטחונית בגזרת הצפון ומול אירן - זה היה כבר יותר מידי וחברות הדירוג עשו את המתבש מהן כשהזהירו את הלקוחות שלהן ממה שקורה כאן״.
איך זה ישפיע על עלויות החוב של ישראל?
״ישראל כרגע היא צרכנית גדולה מאוד של אשראי בעולם ועם הגיבוי האמריקאי ישראל תוכל לגייס כסף אבל זה פותח פתח לציידים הגדולים של שוק הכסף העולמי ללחוץ את האוצר ולקבל ריביות גבוהות, הרבה יותר גבוהות ממה שיש כרגע. תאר לך שבהינתן החזרה להפיכה משפטית תוך כדי מלחמה וכל מה שאנחנו מדברים עליו התשואות יכולות לעשות צעד נוסף לקראת תשואה דו-ספרתית״.

ואיך זה באמת משפיע על שוק ההון המקומי?
״תסתכל על זה ככה, אם משקיע יכול לקבל 7% דולרי על אג״ח של ממשלת ישראל, אחרי הורדת הדירוג זה עלול להגיע ל-8% ואולי אף יותר גבוה מזה. מה ההיגיון לתת כסף לחברה כאן בישראל בפחות מזה? זה אומר שההפקות שיבואו בתקופה הקרובה, החברות יצטרכו להעלות את הריבית ואת התשואה כדי לעמוד בתחרות שהממשלה פתחה להן וזה עלול להיות קריטי״.
מה ההשפעה המיידית על השוק?
״באופן עקרוני עד עכשיו חברות שיכלו לדחות גיוסי חוב עד להורדת ריבית או לסיום המלחמה עשו את זה ומכאן אתה רואה על העלייה בשימוש במכשיר של הנע״מים שהוא למעשה נותן לחברות זמן של שנה להתארגן לכך שהמלחמה תיגמר ובנק ישראל יתחיל להוריד את הריבית. הורדת הדירוג כרגע, מקטינה את הסיכויים שהתהליך הזה יקרה בשנה הקרובה וזה אומר או יחזור של נע״מים בעוד שנה בריבית יותר גבוהה או להתמודד כאן ועכשיו עם ההידרדרות ולקבע תשואות גבוהות ומכבידות מאוד. דו דילמה לא פשוטה״.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    ההורדה מגולמת
    אלכס 08/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההורדה מגולמת וההורדה היתה צפויה, כמו ששאר חברות הדירוג עשו. כשיש תחזית שלילית וסכנה למלחמה אזורית, הורדה היא לא הפתעה.
    סגור
  • 4.
    הבג"ץ ומערכת המשפט במתכונתם הנוכחית הם סכנה קיומית
    שמ 08/2024/13
    הגב לתגובה זו
    5 1
    רפורמה משפטית עכשיו
    סגור
  • 3.
    הייתי בשירותים ויצא לי מירי רקב (ל"ת)
    היי 08/2024/13
    הגב לתגובה זו
    3 5
    סגור
  • 2.
    הלוואה
    ויטלי סנדול 08/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לדעתי.....עניים בישראל חייבים לקחת הלוואה ולעזוב את הארץ
    סגור
  • מוזמן
    רפול 08/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בית לא עוזבים. כולם יחזרו על ארבע.
    סגור
  • 1.
    זה מהלך של הדיפ סטייט, אין שום דבר אחר (ל"ת)
    פיצ' בדיחה 08/2024/13
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור