השוק

סמנכ"ל השיווק של אל על: "הביקורת על המחירים - מעסיקה אותנו כל הזמן"

אל על היא הדרך היחידה לחבר את ישראל לעולם מאז ה-7 באוקטובר. האם אל על מנצלת את המצב כדי להעלות מחירים? הכי קל היה להגיד כן, ולרכב על גל פופוליסטי אבל התשובה האמיתית הרבה יותר מורכבת. נדב חנין, סמנכ"ל השיווק של אל על בראיון ל-ice שהחברה מודעת לביקורת והיא על זה מסביב לשעון "כל המטוסים שלנו באוויר"; וגם על האירוע המכונן של המתקפה האיראנית | ראיון מיוחד

ניצן כהן |  25
נדב חנין, סמנכ"ל שיווק ודיגיטל באל על (צילום דוברות אל-על)
הכלכלה הישראלית נמצאת מאז האסון של ה-7 באוקטובר בנקודה מאתגרת השיח אמנם מתרכז בעולמות המחירים אבל השיח האמיתי (והרציני יותר - הרבה יותר) מדבר על עולמות היתירות, כלומר היכולת להמשיך לספק שירות או מוצר שהוא קריטי, בתקופות מאתגרות.
כדי להבין עד כמה השיח סביב אל על הוא מגוחך (שלא לומר נלעג) צריך להסתכל על הדברים באספקלריה הזו: חברות תעופה כמעט לא טסות לישראל וממנה מאז האסון של ה-7 באוקטובר ומכאן הדרך היחידה לחבר את ישראל לעולם היא באמצעות אל על. אפשר לאהוב ואפשר גם לא, אבל הדרך להכריח חברה צרפתית/ בריטית/ אמריקאית או כל חברה לטוס ולסכן נוסעים/ צוותים ומטוסים בזמן מלחמה - לא קיימת.
נמשיך, אם אנחנו מבינים את הצורך להטיס לישראל חיילי מילואים, להטיס מטענים (גם הנתיב הימי לישראל מותקף ומותיר את צים לבדה בשינוע מטענים לישראל וממנה) ובכלל להוציא מישראל אנשים להתאווררות, משלחות וכן הלאה - נמצאת באל על.
הביקורת על אל על באופן עקרוני לא פעם מוצדקת אם זה שירות, עמידה בזמנים ומחירים והכל בסדר. אבל כשאנחנו מדברים על עולם שהשתנה ב-7 באוקטובר, הרי שאנחנו מדברים על עולם של לספק שירות, והיכולת לספק שירות, בטח חיוני בזמני חירום.
נמשיך: צי המטוסים של אל על מונה 46 מטוסים וזה בערך חצי ממה שהמדינה צריכה כדי לענות את הצרכים של הציבור. לישראייר וארקיע ביחד יש צי מטוסים מוגבל טווח של 10 מטוסים. את כל הפער סגרו החברות הזרות, והן נזכיר - לא באות.
נותרנו עם השאלה: האם אל על מנצלת את המצב כדי להעלות מחירים. הכי קל היה להגיד - כן ולרכוב על גל פופוליסטי אבל התשובה האמיתית הרבה יותר מורכבת. במתח שבין אספקת שירות רציף ליחסים עם בעלי המניות (רווחים) אל על צריכה לתמרן. כלומר היא פועלת במציאות בלתי אפשרית כשהטייסים שלך (או לפחות חלקם) במילואים כך שצריך למתוח את מצבת הטייסים הקיימת לקצה. 
צוותי הקרקע, המכונאים הטכנאים וכן הלאה - חלקם במילואים - וגם כאן צריך למתוח את מצבת כוח האדם לקצה. ועוד לא אמרנו כלום על אבטחה, בטיחות וצרכים שהמדינה דורשת מאל על בימי מלחמה, צרכים שהשתיקה יפה להם.
מי שעומד בחזית החיכוך עם הצרכן הוא נדב חנין, סמנכ"ל השיווק של אל על ומכאן החשיבות של הדברים שלו, או  לפחות כיצד הוא רואה את הדברים.
יש היום לסמנכ"ל שיווק באל על מה לעשות? הרי כל כרטיס שיוצא למכירה נמכר ומה שלא המדינה לוקחת. 
"בסוף מותג זה דבר שבונים לאורך שנים וצריך לזכור שעד לפני המלחמה אל על הייתה בבניה מחודשת של המותג. אל על החדשה הייתה צעירה פרשית וקלילה. אבל אז הגיע ה-7 באוקטובר וזה הנכיח לנו את המשמעות לדגל שמוטבע על זנב המטוס, ואת האחריות שלנו בתור חברה ישראלית כחלק מהמאמץ הלאומי".
"פתאום אנחנו לא חברת תעופה רגילה שנלחמת על מחירים ועל נוסעים. אנחנו מספקים שירות מסוג אחר ויש לנו מותג לאומי, ממלכתי. בתקופות כאלה, כשנמצאים בטיסה של אל על אתה חווה את כל מה שקורה בישראל.
"אם אלה אנשים רוצים להתאוורר, אם אלה משפחות החטופים שצריכים לצאת לפגישות מחוץ לישראל בזמן אפס, אם אלה חיילי מילואים שצריכים להגיע לחזית, או משפחות של חיילים בודדים ואני לא מדבר על משפחות שכולות שצריכות להגיע ללוויות, או משפחות של פצועים שצריכות להגיע לבתי החולים לתמוך וכן הלאה.
"ויש גם את מי שצריך תקופה של הקלה בחו"ל. ובסוף אנחנו חלק מהותי ממה שמדינת ישראל עוברת וצריך להבין את מה שאנחנו הבנו עוד בהתחלה. בלי אל על, מדינת ישראל  הייתה נצורה. אנחנו גשר של ישראל לעולם והחשיבות של החברה הזו בתקופות כאלה באה לידי ביטוי. מותג כזה צריך להתאים את עצמו למה שקורה בישראל".
הטענה שאתם מנצלים את המצב להעלות מחירים, בוא נתייחס אליה רגע.
"בתקופות כאלה אנחנו לא נלחמים על 50 דולר לכרטיס או להרוויח עוד כמה דולרים על כל מושב. בתקופות האלה אנחנו נלחמים על היכולת לשמש גשר אווירי לישראל וממנה. למצוא פתרונות לאנשים שרוצים וצריכים לטוס.
"הביקוש עולה על ההיצע ויש 3 מיליון נוסעים ברבעון כשאל על והחברות הזרות שהיו כאן יכלו לספק 2.5 מיליון מקומות כשאל על מספקת 1.4 מיליון מהם. יש כאן מחסור גדול בהיצע וחלק ממה שאנחנו מתמודדים זה לתת פתרונות לכל מי שרוצה לצאת ולכן ההתעסקות במחיר היא לא כמו בתקופה רגילה שאתה רוצה למקסם רווחים והכנסות.
"זה לא שאנחנו לא רוצים לעשות את זה, אבל עכשיו אנחנו נמצאים במצב בו אנחנו מנסים לאזן את הביקוש ושיישארו די מקומות לצרכים של ישראל שנחשבים בימים רגילים ל'רגילים' כמו טיסות של אנשי עסקים וכן הלאה"
ואיך זה מתבטא במחירים?
"אנחנו מודעים לביקורת על המחירים ואנחנו מתעסקים בזה 24 שעות ביממה. מנסים לאזן בין צרכים אבל כדי להבין את הדברים צריך להבין איך עובדת בכלל שיטת התמחור".
ואיך היא באמת עובדת?
"בישראל עולם התעופה עובד לפי השיטה האמריקאית וזה אומר שאם יש 100 מקומות פנויים, המושב הראשון משלם את המחיר הכי זול והמקומות האחרונים משלמים את המחיר הכי יקר". 
רגע, אבל מי אלה שקונים את המקומות האחרונים?
"אלה בדרך כלל אנשי עסקים שצריכים לטוס לפגישה באירופה מעכשיו לעכשיו או אנשים שפתאום סגרו חבילת נופש באירופה ולא תכננו אותה מראש, אלה אנשים שהם פחות רגישים למחיר וכן, הם מסבסדים את מי שתכנן את הטיסה מראש ושריין לעצמו מקום בטיסה תקופה מראש".
אז איפה אתם מאזנים? יש מדיניות והנה היא פועלת.
"זה לא המצב. אם אנחנו נעלה מחירים וככה נעלה את המחיר הממוצע לרמות שהם צריכים להיות בנקודת המפגש של הביקוש וההיצע אנחנו נגלה שהמחיר הממוצע עולה הרבה יותר ממה שהוא עולה היום ואז אנשים לא יטוסו. וברור לך שזה לא האינטרס שלנו".
אם הייתם פועלים בסביבת מחירים חופשית לחלוטין, איפה המחירים היו עכשיו? אני מניח שיש לכם סימולציות שאתם מציגים לדירקטוריון ולבעלי המניות שלכם.
"בסוף ההכנסה הממוצעת לק"מ עלתה רק ב-19% לעומת מה שחושבים. אז נכון שיש כרטיס שעלה יותר וכרטיס שעלה פחות אבל כשאנחנו מסתכלים על הממוצע לק"מ אנחנו מגלים שהמצב בפועל רחוק מאוד מהביקורת.
"אבל לשאלה שלך, אבל אם היינו נותנים למערכות לעבוד כמו שצריך (כלומר למקסם רווחים בהתחשב בביקוש ובהיעדר היצע, נ"כ) ההכנסה הממוצעת לק"מ הייתה עולה ב-50%. וזה  בדיוק מה שאנחנו אומרים, אנחנו מנסים למתן את המחירים, מה שלא היה קורה בשוק תחרותי מלא. אנחנו מנהלים מדיניות מחירים מוקפדת ובמקביל מנסים להתמודד עם הביקורת".
בוא נדבר רגע על איך מנהלים חברת תעופה במלחמה מהסוג שלנו.
"אל על מוכרת מוצר שיש בו מורכבות הרבה יותר גדולה מכל מוצר אחר על המדף בסופרמרקט. חלק מהמכלול זה אזעקות, זה חיל האוויר. יש לנו טייסים שמשרתים במילואים ויש לנו עובדים בצבא ואני לא מתחיל לספר לך איזה אתגרים עוברים על מערך התחזוקה שלנו שחלקו נמצא במילואים בחיל האוויר מתחזק עכשיו מטוסי קרב.
"גם הניהול היום יומי שלנו הוא שגרת מלחמה וצריך להבין שאנחנו לא מדברים רק על ירי טילים. מתקפת הכתב"מים שהגיעו מאיראן איתגרה אותנו. ניהלנו את החברה מבונקר ממוגן עם מערך שליטה ייחודי. ולא תראה את זה בחברות אחרות.
"ניהול של חברה כמו אל על הוא לא רק מכירת כרטיסים ולספק את הבידור הכי טוב במטוס. הוא גם לא רק לספק חווית שירות הכי טובה. אנחנו מנהלים משהו מורכב מאוד ביטחונית ובטיחותית.
"כשיש מתקפת כתב"מים מאיראן, אנחנו צריכים להחליט מה עושים עם המטוסים הריקים. אלה שישובים כרגע בשדה בתל אביב. פגיעה במטוס של אל על מקטין את היכולת של מדינת ישראל לשבור את המצור או לפחות לספק את הצרכים המידיים של המדינה במצב הזה. זו מורכבות לא פשוטה אבל אנחנו מתעסקים בזה ועמדנו באתגר הזה בהצלחה לא מבוטלת".
בוא נדבר רגע על עולם השיווק באל על.
"בעולם השיווק בחברה כמו אל על אנחנו צריכים להמציא את עצמנו כל פעם מחדש ואני כסמנכ"ל השיווק וחבר הנהלה ולעשה כל ההנהלה, אנחנו בודקים את עצמנו כל הזמן, מה אנחנו עושים ואיך עושים יותר טוב. זה חלק מהעשייה שלנו לשפר כל הזמן.
"אני אתן דוגמה ואפשר לדון עליה ואני אגלה לך סוד, אנחנו עד עכשיו דנים עליה. לפני כמה חודשים רצינו לתת הטבה לחיילים וחילקנו 20 אלף כרטיסים בחינם. זה דבר שאף חברה לא עשתה בטח לא בכמויות האלה ובעלויות האלה, אבל החלטנו שזה חלק מהמחויבות שלנו לחיילים. מה שלא ידענו זה שיהיה ביקוש מטורף ואלה מספרים ממש גדולים. זה היה חצי מיליון אנשים על האתר כשמנגד יש "רק" 20 אלף כרטיסים.
"עכשיו נשאלת השאלה. אם זה היה נכון לעשות את זה ככה. אולי היה נכון יותר לתת הנחה על כרטיס אבל לתת אותה ליותר אנשים. אולי לתת 100 דולר מתנה לחצי מיליון חיילים היה יותר נכון מלתת 20 אלף כרטיסים בחינם. אלה שאלות שאנחנו דנים עליהם כל הזמן".
ומה הייתה המסקנה שלך?
"המסקנה שלי בפעם הראשונה, זה שהיה נכון המהלך שעשינו, כי בסוף המטרה הייתה לתת מתנה אמיתית ולא להגיד למישהו שהוא עדיין משלם, רצינו לתת בחינם שלא צריך לתת לנו אפילו לא דולר אחד. אבל אני לא פוסל בהמשך לעשות פעילויות לחיילים. עשינו הופעה עם קשת 12 וכנראה שבפעם הבאה נפתח משהו יותר גדול, אבל עם הגרלה של כרטיסים חינם או הנחה קבועה לחיילים".
תגובות לכתבה(25):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 24.
    מדוע אין עוד חברות שטסות ללוס אנג׳לס? הקו תמיד מלא
    ארנון 06/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בהתעלם מהמלחמה, ביונייטד תמיד מלא לסן פרנסיסקו וכך גם אלעל ללוס אנגלס, מוזר שהמטוסים מלאים תמיד אבל אין עוד חברות מתחרות, האם הן מתואמות ביניהן, אלעל ויונייטד, כך ששתיהן גובות סכומים מאד גבוהים ליעדים אלה
    סגור
  • 23.
    שודדים
    משאית הזבל 06/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו כל הקונגלומרטים העוסקים הגדולים ,משוק המזון דרך יבואהי הרכב ועד הבנקים חברות הביטוח וגם אל על מתנהגים בחזירות ישראלית מובהקת כי מדינת ישראל היא שוק קטן והלקוחות שבויים...אני באופן אישי מחרים את אלעל כבר שנים...
    סגור
  • 22.
    מחלקת מכירות ושיווק תהרוס את החברה הזו
    א.א 06/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחרי כל שבת יש מוצאי שבת ,שזה יגמר מטומטם מי שיטוס איתכם .ולא בגלל השירות דווקה השירות בסדר יחסית ,אגרסיביות במכירה ובשיטה את זה נזכור לכם
    סגור
  • 21.
    זכותה של חברה למקסם את הרווחים שלה...
    רז 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הלקוחות יכולים לשלם ביוקר היום ולבחור בחברות אחרות בעתיד בשיטה הצבאית שאומרת שלכל שבת יש מוצאי שבת....
    סגור
  • 20.
    מחיר
    פרשן 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה כל המלל והלהג שלך קשור למחיר המופקע שלכם? אתם פשוט מנצלים את המצב ועושקים את הנוסעים.
    סגור
  • טען עוד
  • 19.
    אל על סמנכ״ל שווק בכיין
    יוסי 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האמנם? האמנם עלויות הכרטיס לצרכן מעסיקות אותכם 24 שעות ביממה? שקרנים. אין גבול לחוצפה ולעזות המצח . האם גם שיחזרו לטוס כל החברות רמות המחירים עדיין יהיו כה גבוהים? די כבר לחשוב שכולם מטומטמים אתם גוזלים/עושקים את הציבור כי לציבור אין ברירה. אבל אני מאמין ומקווה שבבוא היום ידע הציבור לנקום בכם. ו
    סגור
  • 18.
    האם הגיוני לקחת 500-800€ מפרנקפורט לכיוון1? (ל"ת)
    אצל אלעל ,כן 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 17.
    מעסיק אותכם אבל הריח של הדיבידנד השמן מנצח
    יוס 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אל תדאג. אנחנו זוכרחם
    סגור
  • 16.
    אנא עזרתכם
    יוסי לבון 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אולי אדוני המנהל תרצה לבדוק את תלונתי . כי כבר ארבעה חודשים אני רודף אחריכם , כותב ומשאיר פרטים במסנג'ר כפי שאתם מבקשים , אך אף אחד לא חוזר ואף אחד לא מעוניין לפתור אץ הבעיה . שילמתי לכם 5600 ש"ח עבןר שני כרטיסים לבנגקוק . עקב המלחמה נאלצנו לדחות הנסיעה , אתם הבטחתם להתחשב , אך מסתבר שאתם דורשים 3600 ש"ח עבור שינוי תאריך הטיסה . בשלב זנ אנחנו מאבדים 5600 ש"ח ששילמנו לכם . לא הוגן לא יפה מייל : yossilavon@gmail.com אודה לכם אם תעשו משהו בנדון . הרי אתם חברה דתית , בוודאי לא תרצו לקחת כסף ולא לתת תמורה ללקוח
    סגור
  • 15.
    שאל-על תחזיר לתושבי ישראל את מה שקיבלה בקורונה
    David 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ניצול ציני של המצב להשגת רווחי יתר. צריך לאלץ את חברת אל-על להחזיר את הכסף שקיבלה מהמדינה בתקופת הקורונה.
    סגור
  • 14.
    איפה החוזה שהיה בינינו
    גמלאי אל על משה 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה קורה אם ID 50 שהיה בחוזה איתנו.למה ניגנב מחשכי הלילה
    סגור
  • 13.
    המחירים באל על גבוהים בלי פרופוציה
    אין ברירה אחרת 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחיר כרטיסי הטיסה באל על יקרים בטירוף תוך ניצול המצב וניצול העובדה שלאל על יש,לעיתים מונופול על טיסות ליעדים מסויימים. מחירים מטורפים ללא הגיון והצדקה תוך ניצול המצב.
    סגור
  • 12.
    ככה זה שבאאני לא טס יותר אל על בחיים ,לא טס, לא תס יותר (ל"ת)
    זגלו 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    אני לא טס אלעל יותר לא טס בחיים
    זגל 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני לא טס אלעל יותר לא טס בחיים
    סגור
  • 10.
    אל על
    נוני פעמוני 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד יבואו איתכים חשבון אל תדאגו
    סגור
  • 9.
    אל על
    יפה 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחירים מופקעים תוך ניצול מצב המלחמה, אין טיסה אחת שיוצאת בזמן ( 2 טיסות יצאו באיחור 30-60 דקות מבלי שאיש טרח להודיע וליידע), הזמנת מזון לפני הטיסה ״לא נקלטה״ ועוד ועוד. מחיר טיסה דרך טורקיה -חצי, אבל עקב המצב לא טסים דרך איסטנבול ולכן זה הזמן להעלות מחירים פי 2. שוב אותו מוטו של בעלים יהודי חרדי שחי בארה״ב ואיכפת לו רק מכסף . לממשלה מניית זהב- אבל איש לא יגע בחרדי שיילוק.
    סגור
  • 8.
    אל על חברה פח אשפה
    משה 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא לעולם חוסן......
    סגור
  • 7.
    כזה סמנכ"ל במקומו הייתי מתאבד (ל"ת)
    מרוב בושה 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    מה עם הצפיפות של שורות המושבים
    נוער 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בקושי ניתן לקום או להניח מגש בשל צפיפות השורות
    סגור
  • 5.
    מחירי הטיסות באל על
    אמנון 05/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקומם מאוד לשמוע את תגובת מנכל"ית אל על בתגובתה לשיעור רווחי החברה ללא פרופורציה ברבעון האחרון "יכולנו להעלות את המחירים יותר ולא עשינו זאת". זו תגובה חצופה ומזלזלת בציבור הטסים. מדוע דווקא בזמן מלחמה מחליטה הנהלת אלעל להעלות את מחירי הטיסות בהגזמה פראית? איזו הצדקה יש לכך? כמנכלית החברה היית צריכה להסביר בתשובתך את הסיבות ולא בטיפשות כפי שענית. היום סמנכ"ל השיווק באל על מציף את הכתב בעשרות נתונים ובסופו של דבר מסביר שמחירי הטיסות עלו ב19% ומתרץ מדוע היתה עליית המחירים נחוצה בזמן המלחמה. אדוני הסמנכ"ל - 19% היא העלייה היחסית לרבעון הקודם, הרווח הנקי הוא למעלה מ50%, וזה נטו מעליית המחירים וסחיטת ציבור הנוסעים שלכם. זו האמת. בושה וחרפה.
    סגור
  • 4.
    יהודי מעדיף למות ולא לפרגן לחרדי מצליח
    Yl 05/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אן ספק ההימור המוצלח ב קנית חברת תעופה ש המון פרסיטים בחשו בפנים היא החלטה קשה אבל כ עובדה מנקים את המוגלה כולל של שרת התחבורה ו יצא דבר יפה בהצלחה
    סגור
  • 3.
    חחחחחחחחחחחחחחחחח צוחקים כל הזמן (ל"ת)
    כך זה מעסיק אותם 05/2024/31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • חרדים מצליחים בזכות דם החיילים (ל"ת)
    י ס 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    עוד שקרן בקבוצת החזירים
    מולי 05/2024/31
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אל תאמינו למילה אחת שיוצאת מפיו של החזירון בקבוצת החזירים.אל על שכחו כיצד עם ישראל הציל אותם בקורונה,והם עטו על המצב וקרעו את עם ישראל. מזמן לא טס אל על.
    סגור
  • 1.
    מחירי לא ריאלי
    דוד אבו 05/2024/31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שלום לכם. חברים שלי קנו כרטיס למרוקו דרך מדריד שילמו 710 דולר אני קניתי 5 ימים אחרי גבו ממני 1200 דולר זה הגיוני או סביר לדעתך הרי זה ניצול של נוסע וסחיטה מצדכם.
    סגור