השוק

"כלכלת ארה"ב בדרך ל'נחיתה רכה', הפד צפוי להוריד את הריבית"

"זה לא נראה שהכלכלה קרובה למיתון", אמר הכלכלן הראשי של ענקית הבנקאות והשירותים הפיננסים בראיון ל-CNN. רבים חששו שמלחמה באינפלציה תגרום לאבטלה לעלות ולקצר את ההתאוששות הכלכלית ממגפת הקורונה. הציוס, מצדו, דבק בעמדתו:  "התחזית שלנו וצפי השוק הנוכחי היא שהירידה הראשונה תגיע ביוני"
מערכת ice | 
גולדמן זאקס (צילום ויקיפדיה)
ה"נחיתה הרכה" שפעם נראתה כמעט בלתי אפשרית עבור הפדרל ריזרב עדיין באופק. זה המסר של יאן הציוס, הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס. "זה לא נראה שהכלכלה קרובה למיתון", אמר חציוס בראיון ל-CNN. למרות שהוא מודה שהאינפלציה הגיעה לרמה גבוהה מהצפוי עד כה השנה, הכלכלן של גולדמן דבק בקריאתו הנחושה ל"נחיתה רכה". 
כשבבנק המרכזי האמריקני דיברו על החשש מ"נחיתה קשה", זה היה תרחיש האימים שלו. סיטואציה שבה כדי להוריד את האינפלציה מ- 10% ליעד של 2%, הורדה של 8% אינפלציה, הם יאלצו לנהל מדיניות שתעלה את האבטלה ב- 16% ותוריד את התוצר ב- 32%. "נחיתה רכה", לעומת זאת, זאת מדיניות שתצליח לצמצם את הנזקים, ולהחליק אותם על פני זמן. זה אפשרי, מכיוון שלא כל הורדת אינפלציה מחייבת עלייה באבטלה. 
 
"אם אני מסתכל על הנתונים הכלליים של השנה האחרונה, זה עדיין מאוד מאוד חיובי", אמר חציוס. "האינפלציה ירדה מאוד במהלך התקופה. חשוב מכך, הירידה קרתה ללא חולשה משמעותית בפעילות. לא ראינו מיתון. לא היינו קרובים למיתון". כדי להילחם באינפלציה, הפדרל ריזרב העלה את הריבית בשנים 2022 ו-2023 בקצב המהיר ביותר מאז שנות ה-80, אז כיהן הנגיד פול וולקר.
 
רבים חששו שמלחמה באינפלציה תגרום לאבטלה לעלות ולקצר את ההתאוששות הכלכלית ממגפת הקורונה. בשלב מסוים בסתיו 2022, מודל של בלומברג חזה סיכון של 100% למיתון בארה"ב במהלך 12 החודשים הבאים. כעת, כלכלנים רבים נמצאים במחנה "הנחיתה הרכה", שכן הוצאות הצרכנים ושוק העבודה הוכיחו את עצמם כעמידים הרבה יותר מהצפוי.
הציוס אמר ל-CNN שהוא "די בטוח" שלא יהיה מיתון בארה"ב במהלך 12 החודשים הקרובים, מה שמציב רק סיכון של 15% לירידה. זה פחות או יותר הסיכון הממוצע למיתון בכל שנה נתונה. תחזית אופטימית זו אמורה להוות הקלה לאלה בבית הלבן המנסים למכור מצביעים על המסר הכלכלי של הנשיא ג'ו ביידן. מיתון עלול להכריע את המאמץ.
 
מאז שנת 1900 הפסידו כל חמשת הנשיאים שהתמודדו לבחירה שנית שעברו מיתון בשנה שבה התמודדו לבחירה מחדש, על פי TD Cowen Washington Research Group. (חמשת הנשיאים הללו היו ויליאם הווארד טאפט, הרברט הובר, ג'ימי קרטר, ג'ורג' הוו בוש ודונלד טראמפ). 
הציוס  טוען כי האינפלציה ככל הנראה תתקרר מספיק עד יוני כדי לסלול את הדרך לפד להתחיל בהורדת הריבית. זה יעזור להקל על עלויות האשראי הגבוהות, החל במשכנתאות והלוואות לרכב ועד כרטיסי אשראי. "התחזית שלנו וצפי השוק הנוכחי היא שהירידה הראשונה תגיע ביוני, אבל זה יהיה תלוי בנתונים", אמר הציוס. הפד עשוי להאיץ את הורדת הריבית אם שוק העבודה החזק מבחינה היסטורית יתחיל להיחלש.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה