השוק

חברת כרטיסי האשראי MAX סיימה את השנה עם תשואה על ההון של 15%

הרווח הנקי של חברת כרטיסי האשראי MAX שנרכשה על ידי כלל ביטוח אמנם ירד אבל הירידה הזו מיוחסת להשפעות המלחמה; ניתוח הדו"ח מלמד כי החברה נמצאת בנקודת פריצה משמעותית ב"יום שאחרי"
ניצן כהן | 
רון פאינרו מנכ (צילום הדר דולן, shutterstock)
חברת כרטיסי האשראי MAX שנחשבת למחוללת תחרות בעולם האשראי הצרכני החוץ בנקאי סיימה את השנה עם ירידה ברווח הנקי, הירידה מיוחסת לשני נתונים משמעותיים. נתון אחד מייחס עלייה בהוצאות להשלמת מכירת החברה לכלל ביטוח במהלך פורץ דרך וזה אומר שלמכירה היו עלויות שנרשמו השנה. הסיבה השניה היא המלחמה על השפעותיה המגוונות.
אם כן, מהנתונים עולה כי הרווח הנקי המתואם לשנת 2023 עמד על 246 מיליון שקל, בהשוואה ל-248 מיליון שקל בשנת 2022. הרווח הנקי המדווח לשנת 2023, הכולל את הוצאות מכירת החברה ברבעון הראשון של השנה, עמד על 218 מיליון שקל. הרווח הנקי ברבעון הרביעי עמד על 39 מיליון שקל, לעומת רווח של 65 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2022.

כאמור, הירידה ברווח נובעת מהשפעות המלחמה. הרווח הנקי המתואם משקף תשואה על ההון של 14%, בהשוואה לתשואה של 16.2% בתקופה המקבילה אשתקד. החברה בשנת 2023 הסתכמו לכ-2 מיליארד ש״ח, צמיחה של כ-15%. ההכנסות ברבעון הרביעי הסתכמו לכ-495 מיליון ש״ח, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. 
הוצאות החברה להפסדי אשראי גדלו ב-2023 לכ-246 מיליון שקל לעומת 77 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, מתוכן 58 מיליון שקל ברבעון הרביעי. עיקר הגידול נובע כתוצאה מהגדלת ההפרשה הקבוצתית בגין סיכון האשראי הפוטנציאלי הנובע ממצב המלחמה, בעוד שאשתקד הקטינה החברה את ההפרשה הקבוצתית שהוגדלה עם פרוץ משבר הקורונה וכן מגידול במחיקות. 
הוצאות ללא הפסדי אשראי לשנת 2023 גדלו בכ-8% לכ-1.5 מיליארד שקל, כאשר ברבעון הרביעי ההוצאות הסתכמו בכ-384 מיליון שקל, גידול של כ-3% וזאת כדי לתמוך בגידול בפעילות ובהיקף הלקוחות של החברה. 
כמות כרטיסי האשראי התקפים עמדה בסוף שנת 2023 על כ-3.6 מיליון, צמיחה של כ-8%  לעומת סוף שנת 2022, כאשר כמות כרטיסי Max צמחה בכ-17% והגיעה לכ-1.7מיליון. 
מחזור ההנפקה של החברה הסתכם בכ-122.3 מיליארד ש״ח, צמיחה של כ-8% כאשר מחזור ההנפקה של כרטיסי Max צמח בכ-17%. ברבעון הרביעי קטן סך מחזור ההנפקה בכ-2% אל מול המחזור ברבעון המקביל אשתקד. 
סך תיק האשראי של Max צמח בשיעור של כ-9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ועמד על כ-10.2 מיליארד ש״ח. מתוכו, תיק האשראי הצרכני, אשר נכון לסוף שנת 2023 עמד על היקף של כ-9.2 מיליארד ש״ח, צמח ב-2023 בשיעור של כ-8%. תיק האשראי לעסקים, שיתרתו הסתכמה בכמיליארד ש״ח, צמח ב-2023 בכ-20%. 
ההון העצמי של החברה הסתכם בסוף השנה ב-1.8 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.6 מיליארד שקל בתום 2022. יחס ההון הכולל עמד בסוף 2023 על 13.7%, בהשוואה ל-12.5% בסוף שנת 2022, ויחס ההון העצמי רובד 1 עמד בסוף 2023 על 11%, בהשוואה ל-10.4% בסוף שנת 2022.
מנכ"ל Max, רון פאינרו: "השפעת מלחמת "חרבות הברזל" ניכרת כמובן בתוצאות הרבעון האחרון וזאת אחרי שנה של ביצועים חזקים. Max צמחה בכל הפרמטרים המרכזיים - במספר כרטיסי Max, במחזורי העסקאות ובתיק האשראי של החברה. על אף התקופה הקשה, אנחנו רואים התאוששות בפעילות המשק ותחילת חזרה לרמות הצריכה שהכרנו בעבר.
"פעלנו בהתאם לתכנית אסטרטגית ברורה, הובלנו מהלכים חדשניים ואתגרנו את התחרות תוך התאמה לצרכי הלקוחות. אנחנו הולכים ומרחיבים את כרטיס האשראי כך שיהווה בסיס למוצרים פיננסים נוספים ללקוחות פרטיים ועסקיים.
"בצל המלחמה והשפעותיה, Max ממשיכה להציע הקלות והטבות למילואימניקים ולתושבי הדרום והצפון. אנחנו שותפים בקרן בערבות מדינה במסלול הייעודי "חרבות ברזל" בו העמדנו מעל מאה מיליון שקלים בהלוואות לעסקים קטנים. אנחנו מאמצים בחום את קהילת החינוך של המועצה האזורית אשכול, המתמודדת עם אתגרים עצומים מאז תחילת המלחמה. אנחנו מייחלים לשובם של החטופות והחטופים הביתה במהרה ומחזקים את חיילי וחיילות צה"ל וכוחות הביטחון".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה