בחירות 2022

רם שפע: "לא בכל מקום נפעיל תחבורה ציבורית בשבת"

בריאיון ל-ice, רם שפע, יו"ר סיעת העבודה וח"כ מטעמה, מצנן את רוחות המלחמה שמשלהבת יו"ר מפלגתו, שהכריזה כי הרכבת תפעל גם בשבת: "אני לא רוצה שאף אחד בבני ברק ירגיש שאני עושה לו בכוונה"
דוד זולדן | 
רם שפע (צילום אלעד מלכה)
שרת התחבורה, מירב מיכאלי החליטה שהרכבת הקלה בגוש דן תפעל גם בימי שבת וחג. ספק אם ניתן להוציא מהלך כזה לפועל חודש לפני הבחירות ואם למיכאלי יש סמכות לערער על הסטטוס קוו כשרה בממשלת מעבר אך המסר שלה רם וברור. מיכאלי קובעת עובדות בשטח ולא מייצרת הידברות ודו שיח סביב הסוגיה הנפיצה.
בפתחה של שנה חדשה, ערב חג, כשסוגיות של דת ומדינה עתידות לשוב לסדר היום הציבורי, נוכח הצהרות לוחמניות של פוליטיקאים המבקשים להבעיר את מדורת הפופולריות שלהם, הרוחות מתלהטות ומסתירות את התקווה הישנה. בריאיון ל-ice, רם שפע, יו"ר סיעת העבודה וח"כ מטעמה מדבר על סוגיות של דת ומדינה וחושף לאיזה תיק בממשלה הבאה הוא לוטש עיניים.  
השרה מיכאלי מצהירה שהרכבת תפעל גם בשבת, אנחנו שומעים קולות שהולכים וגוברים על פתיחת מרחב ציבורי בשבת. אתה לא סבור שמהלכים כאלה מפרים את האיזון העדין ומאיימים על הסטטוס קוו? אנחנו הרי גם ככה חברה שסועה ומפולגת.
"אני חושב בדיוק את ההיפך. תגיד, יום כיפור זה לא אחד הימים המכובדים ביותר שקיימים היום במדינה?".
זה אכן היום הכי הקדוש בשנה ובקונצנזוס הכי רחב.
"האם היום זה מוסדר בחקיקה?".
לא.
"אתה יודע מה יפה ביום הזה? שכולם מכבדים אותו. הנה אני צם ביום כיפור כבר עשרים שנה למרות שאני חילוני לחלוטין. היום הזה הוא יום קדוש בעיני ויש לו המון ערך לעם שלנו ולמסורת שלנו".
איך הדוגמא של כיפור מייצגת אם יו"ר מפלגתך כופה חוקים ולא מייצרת דו שיח?
"רובו המוחלט של הציבור וודאי המסורתי אבל גם כל הדתיים על כל הרצף מבינים שהיותם דתיים ושומרי שבת לא אומרת ששאר אזרחי המדינה צריכים לשלם את המחיר הכבד של תחבורה ציבורית שאינה קיימת בשבת. אנשים בפריפריה ולצערי גם בקרב אוכלוסיות מוחלשות יותר הם אלה שמשלמים את המחיר על כך שהם לא יכולים לבקר את הסבא והסבתא שלהם בבית חולים. לכן אני מאמין כמי שהמסורת קריטית לו שדווקא זה דבר שיכול לחזק ולקרב. אם חילונים רבים במדינת ישראל ירגישו שהציבור הדתי מבין את מקומם אני חושב שגם הם יבינו את ערך מקומו של הציבור הדתי. לכן אני מאמין באמונה עמוקה שהדרך לחזק את היהדות במדינת ישראל היא שבחלק מהמקומות צריך לשחרר את הדת מהמדינה".
 
אתה מדבר על לחזק ולחבר, ודעתך חשובה בסוגיה הזו כי הסרטון המפורסם עם החרדי שנחלצת להגנתו בזמנו אומר הרבה על היותך גורם ממתן ואיש של חיבורים, וכאן אתה דווקא משמיע עמדה צורמת לציבור מסורתי.
"אבל גם פה אני חושב את אותו הדבר. אני לא רוצה שאף אחד בבני ברק ירגיש שאני עושה לו בכוונה. אני באמת לא רוצה. אבל אני כן רוצה שאם מישהו בגבעתיים ירצה לנסוע להרצליה ואין לו אוטו הוא יוכל לעשות את זה".
נדמה שאין רצון אמיתי לפתור בעיות של דת ומדינה כי אפשר היה לשבת ולנסות להסתדר עם החרדים ולהציע פתרונות יצירתיים, כמו למשל תחבורה פרטית בשבת, עובדים זרים על תקן גוי של שבת, כך שהמדינה באופן רשמי לא מחללת שבת.
"כי זה אומר שמי שאין לו כסף לא יוכל ליהנות מזה. מה משמעות המילה 'ציבורי' הציבורי תכליתו לצמצמם פערים חברתיים בגלל שאותם אנשים שאין להם יכולת להחזיק רכב, הם אלה שמשלמים את המחיר של סוגיות הנוגעות לדת ומדינה. כשאני מאפשר רק באופן פרטי לעבור ממקום למקום אז אני לא עוזר לו. אז המדינה לוקחת אחריות וזה מה שיפה בהחלטה שעברה. מטרתה לא לכפות מלמעלה ולא שבכל מקום תהיה תחבורה ציבורית בשבת וחלילה לפגוע בציבורים שהם לא רוצים אלא לאפשר לרשויות באופן אוטונומי לקבל החלטות משותפות. איפה כן יעברו אוטובוסים ואיפה לא".
אולמרט ידע להסתדר בשעתו עם החרדים בבר אילן. לא בשעות התפילה, הסעות פרטיות, כבישים עוקפים. גם אם הפתרונות לא תמיד עבדו - תמיד ישבו סביב שולחנות עגולים והחרדים הבינו שיש רצון לפתור בעיות שבנפשם. היום החרדים חשים שאתם מבעירים את מדורת הפופולריות שלכם על הגב שלהם.
"צריך להפריד בין מה שהחרדים אומרים לתקשורת לבין מה שהם מבינים. הם מבינים היטב שההחלטה של הרשויות המקומיות להחליט על מתווה נכון על תחבורה ציבורית בשבת היא החלטה הרבה יותר הגיונית מכל כפיה אחרת מלמעלה. זו החלטה שמייצרת אוטונומיה לרשויות לקבל החלטה עבור התושבים. מה יותר יפה מזה?!".
 
איזה שר אתה רוצה להיות בממשלה הבאה אם וכאשר תעלו לשלטון?
"אני לא עסוק באיזה שר אני רוצה להיות".
מה הכי מתאים לך, הולם אותך מבחינת שאיפות, רצונות ויכולות?
"ברור שאני איש חינוך לפני כל הדברים האחרים".
אז אתה רוצה להיות שר החינוך?
"את זה אתה אמרת".
לא, את זה אתה אמרת.
"תבין מזה מה שאתה רוצה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה