בחירות 2022

"הדמויות החדשות שנראה בהנהגת ש"ס יסירו את קסם המהפכה הספרדית"

חוקר ש"ס הפרופסור ניסים ליאון מתריע מפני המהפכה שממתינה לש"ס מעבר לפינה ומשוכנע כי "דור הנפילים לא יחזור ותישאר רק נוסטלגיה", על שושלת משפחת יוסף שצפויה לרשת את הנהגת הרב שלום כהן הוא אומר כי הקו שלהם הולך להיות נוקשה ומזהיר כי עלול להתגלות קונפליקט משמעותי בין צעירי המפלגה להנהגת התנועה
דוד זולדן |  1
הרב יצחק יוסף הרב שלום כהן (צילום יעקב נחומי פלאש 90)
פרופסור ניסים ליאון, סוציולוג מאוניברסיטת בר אילן, סופר וחוקר ש"ס, מסביר בריאיון עם ice על האתגרים העומדים בפני תנועת ש"ס בעידן שאחרי לכתו של נשיא מועצת חכמי התורה, הרב שלום כהן שהלך לעולמו בשבוע שעבר.
מה האתגרים העומדים בפני תנועת ש"ס בעידן שאחרי הרב שלום כהן?
"דרעי כבר עבר את גיל 60 ובשלב מסוים הוא יפרוש. החיים הפוליטיים שוחקים והוא עשוי לפנות מקום להנהגה צעירה ותהיה לכך השפעה ישירה על הקישור והתיאום בין המפלגה בכנסת לקונפליקט של צעירי המפלגה שפחות חרדים קלאסיים עם ההנהגה השמרנית המסורתית. אחרי פטירתו של מרן, ש"ס הייתה צריכה יציבות וההעמדה של הרב כהן העניקה את היציבות הזאת. הוא מילא את המשבצת שהעניקה יציבות ורציפות בהנהגת ש"ס בתקופה שבה הרב עובדיה יוסף, הדמות שהיתה הכי מזוהה עם המפלגה נפטרה".
מה היה הקו שהוביל הרב כהן?
"הרב כהן החזיק בנקודת מבט אידיאולוגית שצריך לדאוג לעולם התורה והמשיך את דרכו וגישתו של הרב שך שטיפח את חבורת הלומדים".
עד כמה העמדה הזאת של הרב כהן רלוונטית היום נוכח השינויים בחברה החרדית?
"יש תמורות בחברה החרדית אך למרות זאת, חברת הלומדים לא קורסת וכל צעיר חרדי ספרדי יונק עם חלב אימו שהאידיאל הוא לבנות את עצמו כבן תורה. דמויות כמו הרב עובדיה יוסף ידעו לשלב בין עולם העשייה לעולם הלימוד והציג חרדיות רכה שהכילה מגוון של ציבורים. הרב כהן הוביל את הציבור החרדי - ספרדי לכיוון חרדי מסוגר יותר. תנועת הקירוב שהיתה בעבר ידעה להכיל בין הציבורים ובעידן של הרב כהן לא הייתה הכלה. הדמויות החדשות שנראה בהנהגה של ש"ס בעתיד יסירו את הקסם של המהפכה הספרדית. המהפכה נגמרה. הרב עובדיה יהפוך לזיכרון רחוק ומקור לגעגוע. דור הנפילים לא יחזור ותישאר רק נוסטלגיה".  
הרב יצחק יוסף צפוי לשוב להנהגה עם סיום כהונתו כרב ראשי. מה השינוי שהוא יביא עמו? במה הוא יהיה שונה מקודמו?
"נראה יותר אינטרסים של חצרות ומאבקים פנימיים. בגלריה למשפחת הרבנים יצחק יוסף או דוד יוסף יש מקום בעתיד של ש"ס. הדור הבא של הרבנים של שושלת יוסף יש יכולת ליישם את ההבנה שהייתה לאבא שלהם אודות חשיבות הקשר עם הציבור הרחב אבל העולם שהם נולדו וצמחו הוא חרדי יותר וזה נתון שצריך להביא בחשבון. הרבנים יוסף ידאגו לטיפוח של העולם התורה הספרדי. נראה יותר הליכה על קו חרדי שלא מזניח את מפעל החשוב של שיקום יהדות ספרד אבל הכיוון יהיה יותר חרדי. ש"ס הייתה ותהיה מפלגה שדואגת לחברת הלומדים המזרחית חרדית. ובעידן של הרב יצחק יוסף זו תהיה הפוליטיקה שלה הוא מכוון בראש ובראשונה. הפוליטיקה הסוציאלית היא צדדית".
אתה רומז למהפכה מהקצה לקצה שממתינה לש"ס מעבר לפינה?
"ש"ס תצטרך להתמודד עם ההתפתחות של מעמד הביניים המזרחי ותהליכים של פיתוח זהות מזרחית מסורתית שמודעת למסורתיות שלה ולא רואה בה משהו נחות. מה שנראה בנשים הבאות הוא התמודדות עם הנהגה רבנית ציונית דתית מזרחית שמנסה לעשות מה שש"ס עשתה בשנות השמונים. זו הנהגה שצומחת מלמטה למעלה והדמויות שלה הם הרב מרדכי אליהו. הרב עמיחי אליהו בנו של הרב מרדכי אליהו שהצטרף השבוע לבן גביר יכול למצוא את עצמו בש"ס בעוד עשור. ישנה מגמת "שסדליות". לשם זה הולך כאשר מתפתח לצידה ענף ציוני דתי הנאבק בשטח וצובר כוח ותאוצה. הזליגה לבן גביר מש"ס אינה מקרית והיא ביטוי פוליטי לתסיסה בקרב צעירים חרדים ספרדים שהולכים יותר ימינה ורואים עצמם לא פחות ישראלים מחרדים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עוד.
    עוד. 09/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קו ההפרדה אינו כן/לא לומדי תורה. המישרות ניתנות בעדיפות למקורבים באיצטלת לומדי תורה. הסבר: מקורב שלהם יקבל תפקיד למרות שאינו מתאים ואפילו בור נטול ערכים , יועדף על פני מתאים ואפילו גאון גם בתורה ובערכים. מ ?! אינכם רואים זאת, נעשינו עיוורים?!
    סגור