דיגיטל וטק

בתי הספר תוקפים: אנחנו חרא – באשמת טיקטוק ואינסטגרם

תביעת ענק חדשה שהוגשה בארה"ב נגד הרשתות החברתיות טוענת שהן מדרדרות את הנוער, וכך הורסות גם את בתי הספר. האם יש לה סיכוי להתקבל?
יאיר מור | 
רשתות חברתיות (צילום freepik)
איגוד בתי הספר הציבוריים של סיאטל, המונה 106 מוסדות וכ-49,000 תלמידים, הגיש בימים האחרונים בבית המשפט המחוזי בעיר תביעת ענק משונה נגד החברות המפעילות את הרשתות החברתיות הפופולאריות בקרב תלמידים: מטא, המפעילה את פייסבוק ואינסטגרם; בייטדאנס, המפעילה את טיקטוק; גוגל, המפעילה את יוטיוב; וסנאפ, המפעילה את סנאפצ'ט.
התביעה הארוכה מאשימה את החברות בגרימת "משבר בריאות נפשית בקרב צעירי אמריקה". לפי בתי הספר, "צמיחתן של הנאשמות היא תוצאה של בחירות שעשו בתכנון והפעלת הפלטפורמות שלהן באופנים המנצלים את הפסיכולוגיה והנוירופיזיולוגיה של משתמשיהן כדי (לגרום להם) לבזבז יותר ויותר זמן בפלטפורמות שלהן". הם ממשיכים ומאשימים את החברות בכך ש"ניצלו בהצלחה את מוחותיהם הפגיעים של הצעירים, גרמו לעשרות מיליוני תלמידים ברחבי המדינה להתמכר ללולאות משוב חיובי של שימוש יתר וניצול לרעה של הרשתות החברתיות של הנאשמות". התוצאה: עלייה במקרי החרדה, הדיכאון, הפרעות האכילה, גרימת הנזק העצמי וההתאבדויות בקרב צעירים.
אבל מה לבתי ספר ולגורמים שלא קשורים לחינוך? טוב ששאלתם. לפי התביעה, בשל העלייה בכל הגורמים שהוזכרו, ילדים מגיעים פחות לבתי הספר, נוטים יותר להשתמש בסמים או להתנהג באופנים שפוגעים בפעילות בתי הספר. ואם זה לא מספיק, הצורך ביועצים פסיכולוגיים מונע, לכאורה, השקעות בצרכים החינוכיים היומיומיים של התלמידים. במלים אחרות: בתי הספר טוענים שהם גרועים כי אין להם כלים להתמודד עם תלמידים שחשופים לרשתות חברתיות.
אמנם, מלבד עצם הגיחוך בטענות הללו, החוק האמריקאי ("פסקה 230", שכבר דובר מאות פעמים בכהונות אובמה, טראמפ וביידן על שינויים אפשריים בה) מגן על החברות מאחריות לתכנים שהועלו על ידי משתמשים – אך התביעה מנסה לעקוף זאת בטענה שהחוק לא מגן על החברות אם הן מקדמות בכוונה את התכנים השליליים המועלים אליהן.
סנאפ מסרה בתגובה לאתר Geekwire כי "בעוד שאיננו יכולים להגיב ישירות על הליכים משפטיים עכשוויים, שום דבר לא חשוב לנו יותר מבריאות הקהילה שלנו. סנאפצ'ט תוכננה לאפשר לאנשים לתקשר עם החברים האמתיים שלהם, ללא חלק מגורמי הלחץ הפומבי וההשוואות החברתיות של רשתות חברתיות מסורתיות. אנו גם עובדים באופן צמוד עם ארגוני בריאות נפש רבים על מנת לספק בתוך האפליקציה כלים ומשאבים למשתמשים כחלק מעבודתנו המתמשכת לשמור על בריאות הקהילה שלנו".
גוגל מסרה לאתר כי "השקענו רבות ביצירת חוויות בטוחות עבור ילדים לרוחב השירותים שלנו, והצגנו הגנות עוצמתיות ותכונות ייעודיות על מנת לתעדף את בריאותם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה